روز گذشته یکی از شرکت ‎ های تحت قرارداد جهاد نصر بدون کسب مجوز از میراث فرهنگی اقدام به تسطیح و تخریب اراضی محوطه باستانی "عبادان" کرد که درپی این اتفاق اداره ‎ میراث فرهنگی آبادان، شکایتی را علیه این شرکت تقدیم دادستانی شهرستان کرده است .
کد خبر: ۵۶۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹ 06 February 2018

بنابر گزارش رییس اداره میراث فرهنگی آبادان، پیرو بازدید عوامل یگان حفاظت این اداره از تپه‌های باستانی "عبادان" که به شماره 13569 مورخ 23 مهر 84 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است، مشاهده شد تعدادی ماشین ‎ آلات کشاورزی مربوط به شرکت نیل کارون (که براساس شواهد تحت قرارداد شرکت جهاد نصر می ‎ باشد)، بدون کسب هر گونه مجوزی از میراث فرهنگی در حال تسطیح اراضی این محوطه باستانی هستند که با اقدامات اولیه مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی، ادامه عملیات تسطیح متوقف شده است .

با وجود این، متاسفانه اقدامات صورت گرفته توسط شرکت مذکور منجر به تخریب بخشی از این محدوده باستانی شده و در هنگام عملیات تعدادی آجر و سفال نیز نمایان شده است .

به استناد ماده ‎ 558 قانون مجازات اسلامی، تخریب آثار و محوطه ‎ های باستانی که به ثبت ملی رسیده، جرم محسوب می ‎ شود و باتوجه به تخلف صورت گرفته و تخریب بخش اعظمی از تپه ‎ های باستانی "عبادان"، اداره میراث فرهنگی آبادان با طرح شکایتی از اقدام صورت گرفته، در حال پیگیری موضوع از دادستانی شهرستان می‌باشد.

براساس بند "ج" ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 100 قانون برنامه ششم توسعه، همه مجریان طرح باید پیش از اجرای پروژه‌های خود، مطالعات تاریخی و فرهنگی را تحت نظارت اداره ‎کل میراث فرهنگی انجام دهند که در این زمینه نیز اقدامی از سوی شرکت جهاد نصر صورت نگرفت.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار