رئیس سازمان مدیریت بحران مطرح کرد
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: با بارش برف اخیر، بخشی از مشکل کمبود آب کشور برطرف شد، قصورهای دستگاه‌های اجرایی در ایام بارش برف در حال بررسی است.
کد خبر: ۵۶۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰ 08 February 2018

به گزارش تابناک قم، اسماعیل نجار ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهری در ساختمان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تنوع حوادث در ایران اظهار کرد: کشورمان به لحاظ تعدد حوادث در رتبه دهم جهان و چهارم آسیا قرار دارد، حوادث مختلفی همچون زلزله در کشور اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: روزانه بین 60 تا 70 زلزله با ریشتر بسیار پایین در کشور رخ می‌دهد، زلزله کرمانشاه، بزرگ ترین زلزله‌ امسال بود، در تهران هم زلزله ای رخ داد و موجب شد که مردم این شهر، شب را با اضطراب بگذارنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: زلزله کرمانشاه طی چند دهه اخیر به لحاظ ریشتر کم نظیر بود و در تاریکی مطلق، این زلزله در منطقه ای به وسعت 20 هزار کیلومتر مربع رخ داد، در نخستین دقایق پس از زلزله، جلسه مدیریت بحران تشکیل شد و تمام امکانات را به سمت مناطق زلزله زده فرستادیم.

نجار با اشاره به آمار تلفات زلزله در استان کرمانشاه اظهار کرد: هفت هزار و 817 نفر در این زلزله مجروح شدند و شاهد جان باختن 621 نفر در زلزله استان کرمانشاه بودیم، ارتش در منطقه زلزله زده دو پادگان داشت و توانست به خوبی امدادرسانی کند، همچنین قرارگاه خاتم به دلیل اجرای پروژه‌های عمرانی در آن منطقه خودروهای سنگین داشت.

وی ادامه داد: کمتر از 16 ساعت مجروحین زلزله از دورترین نقاط استان کرمانشاه به مرکز استان منتقل شدند، انتقال این مجروحین با آمبولانس و بالگرد بود، دو هزار مجروح را به تهران، کرج و همدان منتقل کردیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: در روزهای نخست پس از زلزله، کار امدادرسانی به مردم را ساماندهی و 95 هزار چادر و 54 هزار دفترچه امدادی بین مردم توزیع کردیم، همچنین به دلیل بارش باران در آن مناطق شاهد توزیع پلاستیک در بین مردم بودیم.

نجار با شیوه اسکان موقت مردم مناطق زلزله زده را استفاده از کانکس دانست و تصریح کرد: 15 هزار کانکس را ظرف 45 روز به این مناطق ارسال کردیم، همچنین با 28 کیلومتر لوله کشی، 6 هزار شیر آب آشامیدنی ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: افرادی که در مناطق زلزده زده در چادر هستند، معمولا پنج میلیون تومان وجه نقد از دولت گرفتند و کانکس نخواستند، در زمینه بازسازی مناطق زلزله اقدامات ارزشمندی انجام شده است و 120 هزار واحد مسکونی ارزیابی شدند  که چه مقدار واحد باید بازساری و چه مقدار تخریب شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: خداوند را به خاطر رحمت الهی برف شاکر هستیم، با بارش برف اخیر، بخشی از مشکل کمبود آب کشور برطرف شد، قصورهای دستگاه‌های اجرایی در ایام بارش برف در حال بررسی است.

نجار با اشاره به وضعیت رودخانه قمرود اظهار کرد: باید این رودخانه به حالت اولیه بازگردانده شود، ولی این کار تقریبا غیرممکن است، در این رودخانه چندین بار سیل آمده است.

وی ادامه داد: در محله فولادی شهر سرپل ذهاب که بیشترین تخریب رخ داد، منازلی بود که حتی شیشه آن منازل نشکست، اما باز هم منازلی در آن محله که توسط مردم با بتون آرمه ساخته شده بود، به صورت کامل تخریب شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران در پایان خاطرنشان کرد: اگر منازل به صورت درست ساخته شود، با هیچ مشکلی در هنگام زلزله مواجه نخواهیم شد، در زمینه تخریب منازل در مناطق زلزله زده، هم مسؤولین، هم مردم و هم مهندسین مقصر هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار