مدیرکل منابع طبیعی و‌ آبخیزداری استان قم:
مدیرکل منابع طبیعی و‌ آبخیزداری استان قم گفت: در گذشته سالانه 185 هکتار بوته‌کاری و نهال کاری انجام می‌شد اما اکنون در سال جاری هزار و 400 هکتار عملیات نهال‌کاری انجام شده است.
کد خبر: ۵۷۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵ 28 February 2018

به گزارش تابناک قم، محمدتقی سجادی عصر امروز در آیین افتتاح پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم که در روستای علی آباد برگزار شد، از احتمال وقوع سیل به‌عنوان یک دغدغه برای استان قم نام برد و تصریح کرد: در حوزه آبخیزداری با توجه به نامنظم بودن بارش‌ها از نظر زمانی و شدت بارش که گاهی سبب جاری شدن سیل نیز می‌شد، برنامه کنترل روان‌آب‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 400 هزار هکتار عرصه‌های بیابانی و 105 هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار در استان قم وجود دارد، اظهار کرد: برای کنترل این کانون باید یک عزم جدی و عمومی وجود داشته باشد چراکه آسیب‌های این کانون به استان‌های مختلف کشور نیز خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه اکنون بیش از 6 برابر متوسط سال‌های گذشته برنامه‌های بیابان‌زدایی در استان قم دنبال می‌شود، عنوان کرد: در حوضه آبخیز قم‌رود با اجرای 137 هزار متر مکعب عملیات‌های مختلف در راستای کنترل سیل، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش خشک‌سالی گام‌های مطلوبی برداشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: سه پروژه آبخیزداری با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد تومان انجام شده است؛ آغاز برنامه‌های مبارزه با توسعه بیابان نیز به‌عنوان یکی دیگر از محوریت‌های مورد نظر دنبال و مساحتی بیش از هزار و 400 هکتار با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد تومان به طرح‌های بیابان‌زدایی اضافه شده است.

سجادی اضافه کرد: متوسط اجرای برنامه‌های نهال‌کاری در سال جاری بیش از 6 برابر متوسط اجرای نهال‌کاری در سال‌های گذشته است؛ در گذشته سالانه 185 هکتار بوته‌کاری و نهال کاری انجام می‌شد اما اکنون در سال جاری هزار و 400 هکتار عملیات نهال‌کاری انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه 38 پروژه کنترلی و تنظیمی سیلاب در منطقه بالادست پردیسان به پایان رسیده است، مطرح کرد: 54 سازه تنظیمی دیگر نیز در مناطق مورد نیاز استان قم اجرا شده است تا بتوانیم شهر قم را در مقابل سیلاب‌ها ایمن کنیم.

سجادی با تاکید بر اینکه برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز در عرصه‌ای به مساحت 67 هزار هکتار دنبال شده است، عنوان کرد: مبنای مدیریت جامع این است که هر اقدامی باید در راستای اهداف کلی در حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی دنبال شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یادآور شد: پروژه بین‌المللی ترسیب کربن نیز در روستاهای استان قم به شیوه مطلوب دنبال شده و تاکنون توانسته در راستای استفاده از مشارکت‌های مردمی گام‌های مطلوبی برداریم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار