ستون‌های غول پیکر و سیم‌هایی که آسمان را خط کشی کرده‌اند سایه سر بخشی از اهالی قم است که زیر دکل‌های برق پرفشار زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۵۷۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ 03 March 2018

به گزارش تابناک قم، زندگی بخشی از اهالی منطقه نیروگاه، شهرک فاطمیه، توانیر و مناطق دیگری از قم در حریم دکل‌های برق پرفشار در جریان است، کارشناسان معتقدند که امواج الکترومغناطیسی که از دکل‌های برق فشار قوی ساطع می‌شود، می‌تواند بر سلامت ساکنان اطراف دکل تا شعاع ۲۰ تا ۵۰ متر اثر گذاشته و مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت را با خود به همراه داشته باشد.

برق گرفتگی گاه و بی‌گاه اهالی این مناطق از جمله نشانه‌های همین تأثیرات ناگوار است که به گفته کارشناسان مشکلات ژنتیکی را در نسل‌های آینده نیز به همراه خواهد داشت.

همسایگی با برق پرفشار در قم

به گفته اهالی این مناطق جریان برق در محیط زندگی آنها به حدی شدید است که با تماس با هر وسیله رسانایی احساس برق گرفتگی می‌کنند.

آن طور که معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفته است این هم‌جواری مناطق مسکونی با شبکه‌های قدرتمند برق فشار قوی در نتیجه توسعه نادرست شهری به وجود آمده است به صورتی که دکل‌های ۶۳ کیلو ولت و ۲۳۰ کیلو ولت از سال‌ها قبل که وضعیت توسعه شهری به این حد نرسیده بود نصب شده‌اند اما مالکان زمین‌ها به صورت غیرمجاز و بدون آنکه توجهی به مخاطرات آن داشته باشند نسبت به احداث بنا در حریم دکل و حتی زیر دکل‌ها اقدام کرده‌اند.

ایجاد اختلال در شبکه‌های فوق توزیع

به اعتقاد عین الله درامامی این مجاورت و هم‌جواری اثرات ناگوار بسیاری را بر سلامت مردم و هر موجود زنده دیگری که در این محدوده قرار بگیرد خواهد داشت و علاوه بر این می‌تواند موجب اختلال برق رسانی در شبکه‌های فوق توزیع شود.

به گفته وی برای جلوگیری از همین تأثیرات مخرب در سال ۸۹ مصوبه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن مقررشده بود که به مالکان محل‌هایی که در حریم خطوط ۶۳ کیلو ولت قرار دارند زمین معوض در پروژه ۳۲ هکتاری پردیسان واگذار شود.

همسایگی با برق پرفشار در قم

حالا که ۷ سال از تصویب این طرح می‌گذرد اما هنوز این پروژه که در دستور کار ستاد بازآفرینی شهری استانداری قم قرار گرفته بود معلق مانده و اقدامی در راستای تملک بافت ناکارآمد شهری صورت نگرفته است.

درامامی با تأکید بر این موضوع معتقد است علاوه بر این که اقدام عملی به منظور بهبود شرایط و تملک اراضی ناکارآمد صورت نگرفته است بلکه اقدامات فرعی خطرناک‌تری نیز در حاشیه این دکل‌ها صورت گرفته است.

به گفته وی ایجاد فضای سبز و خیابان کشی در حریم این دکل‌ها که برای جلوگیری از ساخت و ساز صورت گرفته است که سبب کاهش فاصله سیم شبکه‌های فشار قوی تا زمین و درختان شده است که علاوه بر افزایش خطرات برای شهروندان قطعی شبکه ۲۳۰ کیلوولت و یا ۶۳ کیلوولت را هم به همراه دارد.

همسایگی با برق پرفشار در قم

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان قم اعتقاد دارد این اختلال‌ها ممکن است برق رسانی کل شهر و یا حتی شبکه سراسری کشوری را با مشکل مواجه کند چرا که هرگونه بروز مشکل در دکل‌های فوق توزیع می‌تواند کل شبکه‌های توزیع را مختل کرده و با خاموشی مواجه کند.

اجرای شبکه کابلی به جای دکل

آن طور که درامامی گفته است در کنار بحث جابه جایی این واحدها که تا به امروز به نتیجه نرسیده است وزارت نیرو راهکارهایی را به منظور کاهش اثرات مخرب هم‌جواری با دکل‌های برق فشار قوی اندیشیده و نسبت به آن اقدام کرده است که از جمله آنها اجرای شبکه کابلی به جای دکل‌ها در مسیرهای خطرناک است.

همسایگی با برق پرفشار در قم

اجرای کابل ۶۳ کیلو ولت از میدان نبوت در ابتدای خیابان توحید تا ساختمان ستاد شرکت توزیع برق واقع در میدان امینی بیات و جمع‌آوری دکل‌ها و شبکه هوایی حدفاصل محمدآباد تا خیابان سواران و حدفاصل میدان امینی بیات تا خیابان قلعه کامکار و پست برق واقع در خیابان توانیر از جمله این اقدامات است که در نتیجه آن تعدادی از ساختمان‌هایی که زیر دکل و یا در حریم قرار داشتند آزاد شدند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان قم راهکار دیگری که وزارت نیرو برای آزادسازی این واحدها در نظر دارد استفاده از دکل‌های جدید با بازوهای کوتاه‌تر و در نتیجه افزایش فاصله بین دکل‌ها و رعایت حریم است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار