نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی گفت: با استقلال مس شهربابک فعالیت‌های مجتمع را مردم همین منطقه به دست می‌گیرند و این باعث کاهش نرخ بیکاری در شهرستان می‌شود.
کد خبر: ۵۷۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ 04 March 2018

علی اسدی نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در نشستی که با خبرنگاران شهربابک داشت با اشاره به اینکه مستقل شدن مجتمع مس شهربابک مزایای زیادی دارد گفت: مشکلاتی که کارگران و کارمندانی در حوزه مس سرچشمه، خاتون آباد و میدوک با آن رو به رو هستند سریعتر و راحت‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد که این باعث بالا رفتن رضایتمندی از مسئولان در منطقه میشود و به تبع آن کارایی و بازدهی فعالیت‌ها هم بالا می‌رود.

وی اقتصاد مقاومتی را اقتصاد بومی دانست و افزود: با استقلال مس شهربابک فعالیت‌های مجتمع را مردم همین منطقه به دست می‌گیرند و این باعث کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

اسدی با بیان اینکه ارائه برخی خدمات اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و... از وظایف معادنی است که در جوار شهرستان‌ها هستند تأکید کرد: رشد این خدمات در منطقه باعث توسعه شهرستان می‌شود.

وی ادامه داد: خرید‌های محلی یک شرکت میتواند باعث توسعه شهرستان شود که از این طریق سایر مردم هم به طور غیرمستقیم تحت تأثیر منابع معدنی قرار می‌گیرند و باید خرید‌های محلی در شهرستان تقویت شود

نماینده مردم شهربابک در مجلس اظهار داشت: انتقال حساب شرکت‌های زیرمجموعه مس از تهران به شهرستان و توسعه صنایع جنبی مس از دیگر مزایای مستقل مجتمع مس شهربابک است.

وی با اشاره به اینکه قبل از استقلال مس شهربابک و سرچشمه فعالیت‌ها به صورت جزیره‌ای اداره می‌شد و فرصت مطالعاتی کافی و برای توسعه و اکتشاف فراهم نشده بود تأکید کرد: با توجه به اینکه کوه‌های مجاور شهربابک دارای معادن مس هستند و اکتشافات لازمه صورت می‌گیرد شهربابک در آینده می‌تواند به قطب معدنی کشور تبدیل شود.

اسدی به خسارت‌های ناشی از آلایندگی ذوب مس خاتون آباد به مرتع، دام‌ها، آب و... اشاره کرد و یادآور شد: اقداماتی در جهت کاهش این آلایندگی انجام شده است و با راه اندازی کارخانه اسید این مجتمع تا پایان سال ۹۷ آلودگی ناشی از گاز SO۲ آن از بین خواهد رفت.

وی افزود: طی قانونی که به تازگی و با پیشنهاد بنده در مجلس تصویب شده، معادنی که در منطقه باعث ایجاد خسارت‌هایی در آن شهرستان می‌شوند دولت موظف است تا یک درصد از فروش مواد و فرآورده‌های معدنی را برای اهالی ساکن در آن منطقه هزینه کند و برای آن نیز در سال ۹۷ ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم شعربابک در مجلس شورای اسلامی گفت:: برای انتقال آب ازخلیج فارس به معادن گل گهر، سرچشمه، میدوک و چادرملو یزد ۵۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که تا کنون ۱۴۰۰ میلیارد آن تامین اعتبار شده است.

وی افزود: طی نشستی که استاندار و نمایندگان استان با مدیر عامل‌های بانک‌ها داشته اند قرار شد ۴ هزار میلیارد تومان باقی مانده این طرح از طریق بانک‌ها تامین شود.

اسدی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال آینده آب خلیج فارس به گل گهر می‌رسد.

وی با اشاره به خشکسالی‌ها و وضعیت بحرانی آب شرب در منطقه ادامه داد: با احداث یک کارخانه آب شیرین کن در جوار شهرستان‌هایی که قرار است از این آب در صنعت استفاده کنند تأمین آب شرب آن‌ها نیز میسر می‌شود.

علی اسدی اظهار داشت: بیش از ۴۰ سال است که آب شیرین سفره‌های زیر زمینی شهربابک به مجتمع مس سرچشمه منتقل می‌شود و چیزی حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب تا کنون از این منابع به این مجتمع منتقل شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به آبی که از شهربابک به سرچشمه منتقل می‌شود شرکت ملی صنایع مس موظف است به ازای آن درصدی از نیرو‌های مس سرچشمه را از شهرستان شهربابک تامین کند.

نماینده مردم شهربابک در خصوص گردشگری شهربابک هم گفت: مرکز گردشگری شهرستان روستای صخره‌ای میمند است، اما متاسفانه زیرساخت‌های مناسب برای این مجموعه گردشگری به خوبی فراهم نشده است.

وی افزود: ثبت این روستا در فهرست یونسکو تا حدودی توانسته در جذب گردشگر موثر باشد، ولی هنوز به سطح قابل قبولی نرسیده ایم.

اسدی یادآور شد: در این چند سال اخیر توسعه خانه‌های بوم گردی برای رفاه گردشگران اقدام خیلی خوبی بود که در شهرستان انجام شده است، ولی نیاز به هتل‌های مناسب جهت اسکان گردشگران داریم که فعلا مجوز‌های لازم برای احداث یک هتل ۴ ستاره صادر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار