رییس فدراسیون در مجمع عمومی سالیانه یزد خبر داد؛
رییس فدارسیون سوارکاری کشورمان با اشاره به کمبود نیروهای متخصص در برخی بخش ‎‎ های رشته سوارکاری به دلیل نوعی انحصارطلبی در آنها، یکی از مهمترین برنامه‏‏های هیات از سه سال پیش تاکنون را شکستن این انحصار خواند.
کد خبر: ۵۷۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 08 March 2018

«مسعود خلیلی» امروز در مجمع عمومی سالیانه هیات سوارکاری استان یزد از مرکز ثقل بودن یزد در کشور به لحاظ تعداد اسب و برقراری یک زنجیره مدیریتی در آن دانست و این ویژگی ‎‎ها را ظرفیت‏‏های مثالزدنی خواند که باید قدر آنها را بدانیم.

وی با اشاره به پتانسیل ‎‎ های بالای سوارکاری در کشورمان، گفت: در حالی که فدراسیون موظف به تامین یک مربی آقا و یک مربی خانم برای باشگاه ‎‎ هاست ولی برخی از مربیان و حتی داوران و دیگر فعالان این رشته ورزشی خواستار در انحصاری باقی ماندن حرفه ‎‎ شان هستند.

وی یکی از مهمترین برنامه‏‏های هیات از سه سال پیش تاکنون را شکستن این انحصار خواند و افزود: البته باید توجه داشت که این موضوع دارای یک عقبه 20 ساله است و به این سادگی نمی‎توان این تابو را شکست.

خلیلی در مورد شکستن این انحصار پیشنهاد کرد که در حوزه آموزش با معرفی افرادی مستعد، جوان، آشنا به ورزش سوارکاری و حتی آشنا به زبان انگلیسی نسبت به تربیت مدرس بخش ‎‎ های مختلف این رشته ورزشی ار سوی فدارسوین اقدام شود.

وی در مورد مشکل اجاره کردن مجتمع سوارکاری صفائیه یزد توسط هیات سوارکاری استان از شرکت توسعهو تجهیز اماکن ورزش کشور نیز پیشنهاداتی ارائه و تصریح کرد: پیشنهاد فدارسیون اجاره بلندمدت این مکان ورزشی به استان و هزینه کردن 65 درصد اجاره بهای آن در همین مکان ورزشی یا واگذاری آناست که با توجه مشکلات مالی بخش ورزش می‎‎تواند در قالب کنسرسیومی با سرمایه‎‎گذاران بخش خصوصی است.

رییس فدراسیون سوارکاری کشورمان یکی از مشکلات ورزش سوارکاری یزد را تمرکز صرف آن روی بخش پرورش اسب اصیل عرب در بخش زیبایی دانست و گفت: این موضوع با وجود داشتن مزایایی، می‏‏تواند با چالش ‎‎ هایی برای استان نیز همراه باشد چرا که پرورش اسب زیبایی باید متناسب با بازار فروش آن باشد.

وی در این باره توصیه کرد که حراج ‎ ‏های اسب استان افزایش یابد و با اهتمام به دیگر کارایی اسب‎‎های عرب از طریق کمیته مسابقات ورزشی به این بخش نیز دقت نظر بیشتری داشت.

وی حتی پیشنهاد کرد که حراج اسب استان به بخش خصوصی واگذار شود و تنها گلوگاه‏‏های دامپزشکی آن در دست هیات‎‎ استان قرار گیرد.

خلیلی در پایان با اشاره به اشتغالزایی ایجاد شده در این بخش به عنوان یک صنعت، گفت: اهمال کاری ما در این بخش نه تنها این رشته ورزشی بلکه بخش زیادی از فعالان این بخش را دچار بیکاری خواهد کرد لذا باید در این رابطه نیز توجه لازم را داشته باشیم.

«مسعود شریعتی» مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز در این مجمع ورزشی با اشاره به جایگاه ورزش سوارکاری در دین مبین اسلام، پیشرفت واین رشته ورزشی را نتیجه تلاش تمام دست ‎‎ اندرکاران این هیات دانست.

وی دستاوردهای خوب سوارکاری یزد را ناشی از ایجاد یک باور در بین اعضای این هیات دانست و گفت: باید به هر نحوی مخاطبان این ورزش را با ارتقای آن به جایگاه اصلی ‎‎ اش افزایش دهیم که البته مسائل مالی ئ تامین زیرساخت‎‎ها نیز در این باره می‎تواند به عنوان کاتالیزور عمل کند.

شریعتی در مورد حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان از باشگاه ‎‎ ها نیز خاطرنشان کرد: تنها باشگاه ‎‎ های دارای پروانه که از استانداردهای مرتبط با فدراسیون مربوطه ‎‎ شان هستند را به رسمیت می ‎‎ شناسیم که در استان تعداد محدودی چنین ویژگی‏‏هایی دارند و نیاز است که فدراسیون ‎ ها در این رابطه آموزش ‎‎ های لازم را ارائه کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر تعداد ورزشکاران سازمان یافته سوارکاری استان به هیچ وجه متناسب با تعداد اسب ‎‎های موجود در استان نیست، از هیات سوارکاری خواست با توجه به تخصیص اعتبارات براساس عملکرد و حمایت ‎‎ های دولت از بخش، با ایجاد جاذبه برای مخاطبان و تهیه پیوست عملکرد، فعالیت ‎‎ های خود را تقویت کنند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان مرکززدایی مسابقات به سمت شهرستان‎‎ها را بسیار خوب خواند و این قبیل اقدامات را باعث افزایش انگیزه در بین ورزشکاران و علاقمندان به این رشته ورزشی دانست.

وی شفافیت در امور مالی هیات ‎‎ ها را نیز موجب اعتماد بیشتر حامیان ورزشی برای مشارکت در این رشته دانست و به اعمال آن در هیات‎‎ها توصیه کرد.

«سعید بیک» رییس هیات سوارکاری استان یزد در این نشست روند پیشرفت ورزش سوارکاری استان را رضایت بخش خواند و گفت: در سال جاری عمده فعالیت هیات معطوف تامین زیرساخت‎‎ها و رفع کمبود تنها مجتمع سوارکاری استان در منطقه صفاییه یزد شد.

وی از جمله این اقدامات را تامین مانژ مسابقات پرش با اسب ذکر کرد به نحوی که اکنون هر دو هفته یک بار شاهد برگزاری این رقابت‏‏ها در استان هستیم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‎‎‎‎های آموزشی در بخش‎‎های متخلف هیات، یکی از عمده ضعف‎‎های هیات سوارکاری این استان را کمبود آموزش دانست و یکی از مهمترین اولویت‎‎های هیات سوارکاری استان در سال آینده را تقویت این حوزه بیان کرد.

بیک فعالیت‎‎های کمیته پونی کلاپ استان را ستود و گفت: این کمیته یکی از بهترین کمیته‎‎های پونی کشور محسوب می‎‎شود که فعالیت آن می‎‎تواند نسل آینده این ورزش در استان را تامین کند.

وی به ارتقا کمی و کیفی رقابت‎‎های کشوری کورس در استان نیز اشاره کرد و از اقدامات جدید هیات در این رابطه که تاکنون دستاوردهای خوبی نیز داشته را برگزاری مسابقات هارپ در جریان کورس امسال خواند.

رییس هیات سوارکاری استان میزبانی اولین دوره مسابقات جهانی هنرهای رزمی سوارکاری در یزد را که با حضور 11 کشور جهان برگزار شد را یکی دیگر از اقدامات هیات در جهت توسعه این ورزش در استان بیان کرد.

بیک از راه‎‎اندازی کمیته درساژ هیات سوارکاری استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که برخی اقدامات کنونی هیات در سال‎‎های آینده نتایج موثری به دنبال داشته باشد.

در ادامه نیز هر یک از مسئولان کمیته‎‎های هیات و روسای هیات‌های سوارکاری شهرستان‌های یزد ضمن ارائه عملکرد، مشکلات و راهکارهایی برای رفع آنها ارائه کردند.

در این نشست کلیات تقویم ورزشی هیات سوارکاری استان نیز با رای اعضا مصوب شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار