معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: طبیعت استان در شرایط فعلی بیش از هر چیز نیازمند مراقبت و پیشگیری از هرگونه تخریب حتی جزئی است و این مهم با تغییر رفتار در تک تک افراد جامعه میسر می شود.
کد خبر: ۵۸۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ 28 March 2018

حسن اکبری با بیان اینکه ایام نوروز به عنوان شروع فصل رویش در طبیعت، با تحولاتی در حیات جانوری و گیاهی همراه است افزود: فصل رویش و زایش، حساسیت های خاص خود را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: در شرایطی که خشکسالی و یا تغییر اقلیم، فشار زیادی را بر طبیعت استان وارد نموده ضرورت دارد از فشارهای انسانی تا حد ممکن کاسته شود و به تعبیر دیگر در شرایطی که اقلیم بر پهنه طبیعی استان سختگیری نموده بهتر است هوای طبیعت را داشته باشیم.
اکبری خاطرنشان کرد: از دیرباز فصل بهار مخصوصا در اقلیم های گرمسیری برای طبیعت رفتن و لذت بردن از زیبایی های آن مورد توجه بوده و با وجود زندگی ملالت آور ماشینی امروز، این گرایش مردم به طبیعت و پناه بردن آن ها به سکوت، آرامش و زیبایی های شگفت انگیز طبیعت بیشتر شده و شرط اینکه این نوع بهره برداری از مواهب طبیعی پایدار باشد این است که اصول اولیه به طبیعت رفتن را رعایت کنیم.
معاون محیط زیست یزد گفت: تجربه سال های گذشته نشان داده که ملت مهربانی با طبیعت سرزمین خود نبوده ایم و هر کجا پای ما به بهانه تفریح و یا توسعه باز شده با انبوهی از زباله ها و پسماندهای انسانی مواجه می شویم.
وی گفت: به راحتی در طبیعت، جاده درست می کنیم و خودروها را از جاده ها بیرون می بریم، از بین بردن بوته ها و گل ها در طبیعت، قبح چندانی در ذهن ما ندارد و عواقب اینگونه نامهربانی با طبیعت نهایتا به ما و فرزندانمان بازخواهد گشت چرا که همین تخریب های اندک به تدریج تجمع یافته و روزی می شود که هیچ بخشی از طبیعت بکر و دست نخورده نباشد.
اکبری افزود: بسیاری از حیوانات و پرندگان در فضاهای طبیعی بکر، امکان ادامه حیات دارند و تخریب طبیعت موجب نابودی تدریجی آن ها خواهد شد.
وی تخریب عرصه های طبیعی را موجب تغییر رفتار برخی از پرندگان و حیوانات طبیعت دانست و اضافه کرد: این تخریب ها گرایش به تغییر زیستگاه و یا تغییر مسیر مهاجرت پرندگان را نیز سبب شده و این در شرایطی که خشکسالی های پی در پی به عنوان بزرگترین معضل طبیعی استان فشار زیادی را بر عرصه های طبیعی وارد نموده موجب تغییرات گسترده ای در فرایندها و چرخه های طبیعی شده و برگشت و یا اصلاح آن ها بسیار دشوار خواهد بود.
وی اضافه کرد: باید مدیریت ناصحیح پروژه های توسعه ای در عرصه های طبیعی و برداشت بیش از حد از منابع طبیعی تجدید شونده ، تخریب مراتع و خاک را نیز باید به معضلات فوق اضافه نمود.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد تصریح کرد: بنابر این هر چه قدر در حفظ طبیعت و کاهش تخریب ها جدی تر باشیم احتمال آسیب دیدن طبیعت کمتر خواهد بود.
براساس آمارهای موجود تاکنون در استان یزد 800 گونه گیاهی، 190 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده شناسایی شده اند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار