مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: بختیاری‎ها و عرب‎های خوزستان اقوامی هستند که ایران و ایرانی مدیون آنها هستند و باید به احترام آن‎ها کلاه از سر برداریم و سر تعظیم در مقابل و در پیشگاه تمدن‎ساز مردمی بنهیم که همگی مدیون آن‎هاییم.
کد خبر: ۵۸۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ 02 April 2018

علیرضا ایزدی در آیین نوروزگاه شهر دهدز ایذه اظهار کرد: عالمی به وسعت ایران به دلیل مهمان‎نوازی که از دیرباز در بختیاری‎ها وجود داشت و دارد مدیون و بنده خوزستان و این قوم بزرگ می‎باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان ایذه با توجه به اقلیم بسیار مناسب قابلیت این را دارا است که به عنوان یکی از مکان رویدادهای اصلی ما در حوزه خوزستان در نظر گرفته و روی آن برنامه‎ریزی شود.

او با اشاره به همکاری شهرداری و شوراهای شهر در برگزاری مراسم‎ نوروزگاه در شهرستان‎های مختلف استان بیان کرد: برگزاری این عیدانه‎های نوروزی در واقع مسیری است در راستای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه و هر قدر بتوانیم نشاط در جامعه ایجاد کنیم مشکلات ما در حوزه‎های اجتماعی کمتر می‎شود.

ایزدی اظهار امیدواری کرد: سال 97 با تدبیر دولتمردان در امیدآفرینی برای نسل جوان سالی پر از شادی و شعف و پیروزی برای ایران باشد.

وی از موسیقی به عنوان هنری متعالی نام برد که باید به دنبال آن بود و در این باره افزود: موسیقی یکی از هنرهایی است که راه رسیدن به خداوند را تسهیل می‎بخشد و بخشی از این هنر متعالی نیز مدیون سرزمین خوزستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان یادآوری کرد: هنر موسیقی از فارابی و بوعلی سینا تا قنبری‎ها و علاءالدین‎های سرزمین من و امروز شما هنری است متعالی برای رساندن انسان به مقام انسانیت.

ایزدی ایذه را دارای ویژگی‎های منحصر بفرد دانست و خاطرنشان کرد: کول‎فرح یکی از مکان‎هایی است که در حوزه تاریخی واجد ارزش است و در فهرست موقت ثبت جهانی جای گرفته است.

او با بیان این که در موضوع ثبت جهانی آثار دو فرآیند وجود دارد توضیح داد: نخست فرآیند ثبت موقت است که طی آن ابتدا بناهایی که واجد ارزش بین‎المللی هستند در فهرست موقت جای می‎گیرند و سپس بعد از بررسی‎‎ها و مطالعات تخصصی و براساس نوبت در فهرست ثبت دائمی قرار می‎گیرند.

وی با بیان این‎ که فرآیند ثبت جهانی کول‎فرح و نقاط تاریخی ایذه در دستور کار قرار دارند خواهان شد: پرونده ثبتی این آثار به لحاظ کمی و کیفی تسریع بخشیده شود تا این آثار ارزشمند و منحصربفرد ثبت دایم شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: منحصر بفرد بودن ایذه محرکی برای ما و انگیزه بیشتری برای مجموعه دست اندرکار درون استان است که بتوانیم روند را تسریع بخشیم.

ایزدی افزود: خوزستان و به ویژه ایذه پتانسیل‎های بسیاری دارد و می‎توان رویدادهای بسیاری از جمله موسیقی که یکی از عالی‎ترین شیوه‎ها و زبان و دیالوگ بین اقوام ما است را در آن تعریف کرد.

وی گفت: می‎توان با تعریف جشنواره‎های مختلف در ایذه در وهله اول استان خوزستان را به نحو مطلوب معرفی و در وهله بعد برای تبدیل این منطقه به پایلوت فرهنگی در راستای توسعه پایدار صنعت گردشگری برنامه‎ریزی کرد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار