اگر امروز در مقابل تخریب ولو اندک ذخیرگاه جنگی ارغوان آنهم به بهانه توسعه کوتاه بیاییم، به یقین فردا وفرداها با هر بهانه کوچکی، ذبح درختان در استان باب خواهد شدو رفته رفته در میان مدت، ایلام به کانون ریزگردهای فرامرزی الحاق شده وخود کانون تولید آن خواهد شد .
کد خبر: ۵۹۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ 29 April 2018

تابناک ایلام دکتر رحیم ملک نیا *:: در روزهای اخیر ،استان ایلام شاهد دو رخداد مرتبط با محیط زیست بود. در ابتدا دره زیبا و ذخیره گاه  جنگلی ارغوان به بهانه تعریض جاده دسترسی، مورد هجوم تیغ بولدوزورها قرار گرفت و در فاصله ای اندک از این اتفاق شوم، دومین همایش بین المللی گرد و غبار در ایلام برگزار شد.
 
اما این دو رخداد تقریبا همزمان، به خوبی تضاد بین شعار و عمل مدیران را نشان داد. جناب آقای استاندار در این همایش و در صحبتهایی ضمن برشمردن عامل انسانی به عنوان یکی از مهم ترین علل تشکیل گرد و غبار، بیان داشتند  که عدم توجه به محیط زیست در برنامه های عمرانی باعث گسترش بیابانها و افزایش گردو غبار می شود. 
 
همچنین مدیر کل منابع طبیعی استان در سخنانی افزایش یک و نیم درجه ای دما  در استان ایلام را عامل کاهش پوشش گیاهی عنوان کردند. این سخنان به ظاهر نشان می دهد که مدیریت استان به خوبی، اهمیت محیط زیست و توجه به آن را درک کرده است.
 
اما اقدام شتابزده و بی تدبیرانه در تعرض به یک ذخیره گاه جنگلی با گونه های گیاهی و جانوری ارزشمند، نشان می دهد که این سخنان شعاری بیش نبوده و بین عمل و گفتار مدیران فاصله ای بسیار است.
 
بر اساس آمار منتشر شده، تعداد روزهای گردو غباری  در استان به مرز 80 رسیده و در سال گذشته مرگ و میر ناشی از این پدیده بیش از صد نفر بوده است. در حالی که دولت برای مقابله با این پدیده، اقدامات خود را به بیرون از مرزها کشانیده وبه کشتدخت در کانون ریزگردها رویی آورده  است، اما این سوی مرز ،در ایلام  بعنوان کانون حمله ریزگردها،بجای توسعه مناطق جنگلی بعنوان راهکارعلمی مقابله با گردوخاک ،جنگل ها در معرض تخریب قرار گرفته اند.
 
در حالی که نفس جنگلهای استان به دلیل ریزگرد، خشکسالی و آتش سوزی های مکرر به شماره افتاده است، مدیران ارشد استان با همراه شدن با عوامل تهدید وتخریب جنگل ها ،از طریق اجرایی نمودن  طرحهای فاقد پیوست زیست محیطی ،بر ریشه جنگل ها تیشه می زنند.
 
مدیران وتصمیم سازان باید به این مهم اهتمام ورزند که اکنون زمان اتخاذ تصمیمات عقلانی و توجه به محیط زیست برای سازگاری با شرایط تغییر اقلیم است. امروز نمیتوان بدون در نظر گرفتن شرایط جدید، با نگاههای  استثمارگرایانه با طبیعت برخورد کرد.
 
این روزها با بازخوانی سخنان مدیر ارشد استان ومدیرکل حافظ منابع طبیعی می توان اینگونه استنباط کرد بین شعار تا عمل مدیران از ثری تا ثریا فاصله است  . زمان آن رسیده که شعار دادن و بذل و بخشش از منابع طبیعی را کنار گذاشته و بسوی اقدامات عملی در حفط این منابع ارزشمند حرکت کرد .
 
استاندار و مدیر کل منابع طبیعی به عنوان نمایندگان دولت وحافظان منابع ملی که در سخنان وشعارهایشان به ظاهر حفاظت از محیط زیست موج می زند ، نباید به نام توسعه ،آنهم برای خوشایند مقطعی و نمایش عملکرد ، طبیعت ایلام را قربانی بی برنامگی خود کنند.
 
اگر امروز در مقابل تخریب ولو اندک ذخیره گاه جنگی ارغوان آنهم به بهانه توسعه کوتاه بیاییم، به یقین فردا وفرداها با هر بهانه کوچکی، ذبح درختان در استان باب خواهد شدو رفته رفته در میان مدت، ایلام به کانون ریزگردهای فرامرزی  الحاق شده وخود کانون تولید آن خواهد شد .
 
مدیران استان باید تا قبل از دست رفتن زمان ،در روش مدیریت منابع طبیعی تجدید نظر کنند. چنانچه توانایی حل مشکلات کنونی منابع طبیعی را ندارند، لااقل  با  عوامل مخرب همراه نشده و عمر طبیعت ارزشمند را کوتاه نکنند. نکته آخر اینکه، واکنش به موقع مردم طبیعت دوست ایلام به اقدام مخرب ارغوان ،بیانگر این واقعیت مهم است که مردم استان برخلاف مدیران به خوبی از اهمیت  ونقش منابع طبیعی در حیات خود ونسل های آینده آگاه بوده و دیگر اجازه نخواهند داد تا با  نام و پرچم توسعه ،طبیعت زیبای ایلام قربانی شود.
 عضو هیات علمی دانشکاه*
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار