رئیس مجلس:
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید همه فعالیت ها و اجرای پروژه ها در روستاها به گونه ای باشد که منجر به ماندگاری آنان شود.
کد خبر: ۵۹۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۲ 02 May 2018

به گزارش تابناک قم، علی لاریجانی در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان قم که بعد از ظهر سه‌شنبه با حضور دهیاران و اعضای شورای روستایی استان قم در تالار معصومین فرمانداری قم برگزار شد، بیان کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، حرکت خوبی در زمینه گازرسانی به روستاهای قم آغاز شده است و پروژه آب‌رسانی به این مناطق نیز به خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به خطر کمبود آب در کشور، اظهار کرد: مشکل آب در کل کشور بسیار حاد است و روستاهای بسیار زیادی در کشور برای تامین آب شرب دچار مشکل هستند و وزارت نیرو درگیر و پیگر حل این مشکل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل آب در قم شدت بسیار زیادی ندارد، خاطرنشان کرد: توصیه من به مردم استان قم این است که با توجه به خشک‌بودن این منطقه، صرفه‌جویی در آب را به صورت بسیار جدی در زندگی خود اعمال کنند.

لاریجانی با اشاره به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب برای جلوگیری از بحران کم‌آبی، عنوان کرد: صداوسیما، رادیو، تلوزیرن و همه کسانی که توانایی اثرگزاری در جامعه دارند، باید روش‌های درست استفاده از آب را برای مردم تبیین کنند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای تامین آب شرب شیرین قم اقدامات خوبی شده است، تصریح کرد: امروزه آب معضل اساسی کشاورزی و کشاورزان است که باید برای این مسئله برنامه‌ریزی و تمهیدات جدی اندیشیده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرایط روستاهای استان قم با مناطق دیگر متفاوت است و باید برای برطرف کردن مشکلات این مناطق هم زیرساخت‌ها و هم چرخه اقتصاد را ترمیم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پروژه آب‌رسانی به روستاها مسئله‌ای حیاتی و اقدامی اساسی است، بیان کرد: مسئله آبرسانی به منطقه کرمجگان باید به خوبی پیگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های روستاها کامل شود زمینه بهتری برای سرمایه‌گذاری در این مناطق فراهم می‌شود؛ همچنین برای تامین این زیرساخت‌ّها می‌توان از تبصره قانون ارزش افزوده کمک بگیریم.

لاریجانی ادامه داد: ما می‌دانیم که تنها مشکل روستاها نبود زیرساخت مناسب نیست، اما اگر همه زیرساخت‌ها را بهبود نبخشیم و تنها به حل مقطعی وضعیت اقتصادی بپردازیم، چرخه اقتصادی به‌خوبی نمی‌چرخد و مجددا دچار مشکل خواهیم شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای حل مشکلات اقتصادی روستاها در مجلس تدبیری اندیشیدیم که بر اساس آن لایحه‌ای آماده شد تا یک و نیم میلیارد از منابع صندوق توسعه ملی برای افراد بی‌کار در هر روستا، متناسب با شرایط منطقه‌ای شغل ایجاد شود.

لاریجانی عنوان کرد: همچنین حدود ۱۲ میلیارد تومان نیز به کسانی که می‌خواهند در روستاها سرمایه‌گذاری کنند اختصاص داده شده است که این سرمایه‌گذاری موارد مختلفی مانند صنعت، معدن، و کارگاه‌های تولید تخم مرغ و قالی بافی را شامل می‌شود.

وی افزود: ساخت ساختمان بهداری و جاده مسئله‌ای مهم است اما یک هدف و اصل نیست، زیرا اگر این‌ ساختمان‌ها ساخته شود ولی اشتغال در مناظق روستایی انجام نشود مهاجرت روستاییان به شهرها افزایش می‌یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از روستاییان قم در شهر قم و تهران ساکن شدند ولی علاقه‌مند به حضور در روستای خود آبادکردن آن هستند، اظهار کرد: باید از این افراد دعوت کرده و این طرح اشتغال را برای آن‌ها بیان کنید تا بتوانند با اخذ وام ارزان قیمت در روستای خود سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر آب‌رسانی و گازرسانی به مناطق روستایی را به خوبی انجام دهیم اما زمینه‌های اقتصادی را فراهم نکنیم، مردم برای زندگی در این روستا نمی‌مانند، عنوان کرد: از راه‌های فراهم کردن زمینه اقتصادی در روستاها سرمایه گذاری در زمینه‌های گردشگری و تولید است.

لاریجانی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در زمینه باغ‌ها در استان قم خوب جواب داده است و اگر صنایع بسته‌بندی نیز به‌خوبی در کنار آن فراهم شود، رشد زیادی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه استفاده از سیستم‌های گلخانه‌ای در روستاها، عنوان کرد: استفاده از این سیستم با توجه به کمبود آب در کشور بسیار توصیه می‌شود؛ مزیت دیگر استفاده از سیستم‌های گلخانه‌ای برداشت چهار فصل است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار