مدیرجهاد کشاورزی دشتستان گفت: برداشت خارک و رطب از چهارمیلیون و 200هزار اصله نخل در این شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۶۰۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰ 11 July 2015
تابناک بوشهر: حمیدرضا جهانبخش مدیرجهاد کشاورزی دشتستان افزود: برداشت خارک از اول تیرماه در سراسر شهرستان و رطب از نیمه تیرماه و عمدتا از بخش مرکزی شهرستان آغاز شده است.

وی یادآور شد: دو درصد از محصولات تولیدی نخلداران بصورت خارک شامل انواع شیخعالی، برهی، بریمی، خشخار، قندی، محبوبی و حاج باقری برداشت و علاوه بر بازارهای استان درسایر استانها از جمله فارس، اصفهان و خوزستان عرضه می شود.

جهانبخش بیان داشت: برداشت خارک به لحاظ شرایط منطقه ای در نقاط مختلف شهرستان تا اواسط مردادماه و برداشت رطب تا اواسط شهریورماه ادامه دارد.

مدیرجهاد کشاورزی دشتستان گفت: 15درصد از ثمر نخیلات بصورت رطب چینی وارد بازارهای استان و سایر استانهای کشور می شود و مابقی نیز بصورت خرما از انواع کبکاب، خاسته و قصب است.

وی اضافه کرد: بخش عمده خرما از نوع کبکاب است، 10درصد قصب و هفت درصد هم خاسته می باشد.

بخشدار مرکزی دشتستان نیز گفت: برداشت رطب نوبر و تازه از نخلستان های بخش مرکزی دشتستان آغاز شده و تا اواخر مردادماه ادامه دارد.

جواد لقمان زاده افزود: هر ساله فصل برداشت رطب در بخش مرکزی دشتستان از منطقه آبشیرین دالکی زودتر از همه نقاط شهرستان آغاز و تا پایان مردادماه ادامه دارد.

وی بیان داشت: رطب اصلی و مرغوب این بخش به نام رطب کبکاب است که نسبت به دیگر جاهای شهرستان این رطب نوبر و تازه می باشد که وارد بازار می شود.

بخشدار مرکزی دشتستان تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال بالغ بر شش هزار تن رطب در بخش مرکزی دشتستان از نخلستان های بخش برداشت شود.

لقمان زاده بیان داشت: بالغ بر یک میلیون اصله نخل در بخش مرکزی دشتستان وجود دارد که بین 20 تا 30درصد از محصولات نخلستان های این بخش بصورت رطب برداشت می شود.

وی گفت: رطب این بخش به دلیل زودرس و نوبر بودن و داشتن کیفیت بالا علاوه بر مصرف داخلی در سطح استان عمدتا به استان های فارس،خوزستان و اصفهان صادر می شود.

قیمت هر کیلو رطب کبکاب در بازار شهرستان 70هزار ریال و خارک از 25هزار تا 50هزار ریال بستگی به نوع آن متفاوت است.

سالانه نزدیک به 110تا 140 هزار تن خرما در دشتستان تولید می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار