مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: مناطقی که درخودیان قابلیت دارند از چرخه بهره برداری گیاه انغوزه حذف می‌شوند.
کد خبر: ۶۲۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶ 04 July 2018

زرگران مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد از ممنوعیت برداشت انغوزه در این استان خبر داد و گفت: در سال جاری به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی برداشت گیاه انغوزه در کل استان ممنوع شده و قرارداد جدیدی با بهره‌برداران بسته نشده است.

زرگران با بیان اینکه یکی از کار‌های این نهاد را حمایت از شرکت تعاونی‌ها دانست وافزود:در سال گذشته در شهرستان‌های مهریز، بافق وبهاباد قرارداد‌هایی در رابطه با برداشت گیاه انغوزه صورت گرفته و از طریق مزایده به افراد و شرکت‌های حقیقی و حقوقی واگذار شده است.

وی با اشاره به صدورپروانه بهره برداری شرکت‌های بهاباد و مهریز خاطر نشان کرد: در شهرستان بافق انعقاد قرار داد دیر صورت گرفته و فصل بهره برداری به اتمام رسیده است.

مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی یزد افزود: طبق قرارداد و با مجوز کمیته فنی یک دوره پروانه بهره برداری به تعویق افتاده که عملا در منطقه خودیان بافق به میزان ۲۰۰ هکتار توسط یکی از شرکت‌های تعاونی برداشت انغوزه صورت گرفته است.

زرگران با اشاره به حذف برخی مناطق بهره برداری از این گیاه در منطقه خودیان بافق تصریح کرد: با اعزام کارشناسان منابع طبیعی به محل، مناطقی که قابلیت گردشگری دارند مشخص و از چرخه بهره برداری حذف می‌شوند.

وی سطح مراتع کل استان را ۴۰ هزارهکتار عنوان کرد و گفت:بهره برداری از گیاهان انغوزه و آویشن یک طرح محسوب شده و براساس طرح سالانه میزان بهره برداری و مساحت مفید طرح‌ها اعلام می‌شود.

مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد یکی از اقدامات این طرح را عملیات احیایی و اصلاحی بیان کرد و افزود:مناطقی که برداشت این گیاه صورت می‌گیرد عملیات بذرپاشی و کپه کاری انجام می‌شود.

زرگران بر لزوم نوشتن طرحی در رابطه با این گیاه تاکید کرد و اظهار داشت: این گیاه با توجه به اینکه جزء اقلام مجاز مشروط است، قطعاً باید طرح آن از جمله عملیات احیایی و اصلاحی نوشته شود و در آبان و آذرماه که فصل مساعد کار است عملیات کپه کاری و بذرپاشی انغوزه انجام شود.

زرگران به تشریح ویژگی‌های این گیاه دارویی صنعتی پرداخت و خاطر نشان کرد:انغوزه محصولی به دوگونه شیرین و تلخ است که بیشتر در این مناطق انغوزه تلخ که مصرف صنعتی و دارویی دارد برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه انغوزه شیرین کاربرد انگل کشی دارد که اغلب به هندوستان صادر می‌شود گفت:از این گیاه برای تثبیت رنگ نیز استفاده می‌شود که اغلب به کشور‌های چین و فرانسه به صورت محدود صادر می‌شود.

مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد بیشترین تولیدات استان را انغوزه شیرین عنوان کرد و اظهار داشت: گیاه انغوزه در شهرستان‌های اشکذر، اردکان، یزد، تفت، بهاباد، بافق، خاتم و مهریز رویش دارد.

وی عمده‌ترین منطقه رویش انغوزه تلخ را در شهرستان‌های خاتم، بهاباد و بافق بیان کرد و گفت:در بهاباد با توجه به مساحت ۲ هزارهکتاری حدود ۲ هزارو ۹۲ کیلوگرم انغوزه شیرین به صورت خشک شده و شیره برداشت شده و در مهریز نیز در ۵ هزارهکتار مفید میزان ۳ تن و نیم انغوزه برداشت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار