مدیر اجرایی جشنواره تیرگان:
مدیر اجرایی جشنواره تیرگان مازندران گفت: یازدهمین جشن تیرگان در مازندران در زیر قله دماوند بام ایران، دوم مرداد امسال توسط انجمن دماوند کوه در شهر رینه آمل برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲ 16 July 2015

به گزارش تابناک مازندران  به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی مازندران، علی اکبر حیدرزاده اظهار داشت: جشن تیرگان همزمان با جشن روز ثبت ملی قله دماوند به عنوان نخستین اثر ثبت شده در لیست آثار ملی ایران به صورت سالانه در شهر رینه برپا تا فرصتی برای دیدار علاقمندان به حفظ طبیعت و تبادل تجربه در ارتقای فرهنگ حفاظت از کوه فراهم شود.

وی افزود: این جشن در واقع نماد همبستگی ملی مردم ایران بوده که به دلیل حضور قریب به 7 هزار نفر از سراسر کشور یکی از برزگ‌ترین همایش زیست محیطی در خاورمیانه به شمار می آید و امسال یازدهمین جشن آن برگزار می‌شود.

حیدرزاده برپایی غرفه‌های زیست محیطی، صنایع دستی، میزگردهای علمی زیست محیطی, برنامه‌های سالنی و نقاشی کودکان را از جمله برنامه‌های این جشن برشمرد و افزود: محور اصلی میزگرد علمی زیست محیطی شامل ثبت جهانی دماوند کوه است و موضوعات مختلفی چون فون فلور خاک و آب که از اصلی ترین معیار ثبت جهانی دماوند کوه به شمار می آید به بحث و گفتگو گذاشته می‌شود.

مدیر اجرایی یازدهمین دوره جشن تیرگان در مازندران بیان کرد: معادن و بهره‌برداری‌های غیراصولی، دام و مراتع،کوه نوردی و گردشگری نابسامان و ناپایدار، تغییر کاربری اراضی اطراف دماوند کوه در این روز با حضور برترین کارشناسان و فعالان زیست محیطی کشور بررسی می‌شود.

وی از برگزاری موسیقی اقوام، تئاتر حماسی، معرفی شخصیت‌های برجسته زیست محیطی در سال 93 در این روز خبر داد و افزود: قله دماوند که اکنون در ردیف ثبت میراث جهانی قرار گرفته یکی از زیباترین قله‌های مخروطی جهان است و انجمن دوسنداران دماوند کوه سال‌ها در تلاش است تا این قله زیبا را از گزند حوادث دور نگه دارد.

یازدهمین جشن بزرگ تیرگان, دوم مرداد امسال همانند سال‌های گذشته در دانشگاه پیام‌نور شهر رینه بلندترین شهر کشور با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.

هر ساله در این جشن خیل عظیم عاشقان طبیعت شرکت می‌کنند، در سال گذشته نیز در حاشیه این مراسم نیز برنامه‌های متنوعی از سوی گروه‌های متعدد کوهنوردی از نقاط مختلف کشور برگزار ‌شد.

همچنین اجرای موسیقی اصیل ایرانی و مازندرانی، برگزاری نمایشگاه‌های محلی، پخت آش دوغ، نان‌های محلی، مراسم نقادی و شاهنامه‌خوانی و جُنگ آب‌پاشان از برنامه‌های جنبی این گردهمایی بزرگ بود که علاقمندان زیادی از سراسر کشور در آن حضور یافتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار