معاون میراث فرهنگی استان یزد با متذکر شدن حوادثی مانند آتش سوزی مسجد جامع ساری، یزد را نیز مبرای از چنین تهدیداتی نمی‎‎داند و می ‎ گوید: باید نگران سازه‌های بافت جهانی یزد باشیم و از هر اقدامی که بتواند منجر به حفظ بناهای جهانی یزد شود، فروگذاری نکنیم.
کد خبر: ۶۳۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 28 July 2018

 آتش ‏‏سوزی طبیعی یکی از حوادث مبتلا به شهرهای بسیار گرم است که می‏‏‌تواند در اثر حوادثی مانند آتش‏‏‎سوزی‌های ناشی از گرم شدن هوا در نیزارها، جنگل‌ها و حتي کابل‎‎های برق و سازه‏‏‌های قدیمی چوبی بروز کند.

هرچند چنین اتفاقاتی در فصول گرم سال در مناطق جنگلی شایع ‎‎ تر است ولی شهری مانند یزد که از گرمترین مناطق کشور است نیز به دلیل داشتن سازه ‎ های قدیمی و کابل‏‏های فرسوده برق در این قبیل سازه‏‏‌ها، اتفاق بیافتد.

اهمیت ایمن‏‏‌سازی شهر یزد در برابر چنین حوادثی از زمانی دوچندان شده که با جهانی شدن بافت تاریخی این شهر، بسیاری از سازه های گلین و چوبین یزد بیش از گذشته به مامنی برای تفرج و سیاحی گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و هر گونه حادثه ای در آن می‏‏تواند علاوه بر جان شهروندان و گردشگران، خساراتی جبران ناپذیری را بر سلامت این میراثی جهانی به بار آورد.

حوادث این چنینی که در این ایام گرم سال از گوشه و کنار کشورمان به گوش می‏‏رسد مانند حادثه آتش‎‎سوزی مسجد جامع ساری که به دلیل اتصالی سیم برق به علت شدت گرما و تابش خورشید به سیم‌های برق رخ داد، رنگ خطری نگران ‎ کننده برای یزد و بناهای تاریخی منحصر بفرد آن است.

«ساشا ریاحی مقدم» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این باره به آتش‏‏ سوزی مسجد جامع ساری اشاره و اظهار می‌کند: در این حادثه 40 درصد از این بنای تاریخی به دنبال آتش‏‏‌سوزی ناشی از گرمای شدید و نوسانات برق از بین رفت.

وی تاکید می‏‏‌کند: حوادث مشابه این رخداد، یزد گرم و خشک که از سازهای قدیمی دارای سیستم ‌برق‏‏‌رسانی با کابل‌های فرسوده برخوردار است را بیشتر تهدید می‌کند.

این مسئول با بیان این که اقلیم‌های گرم به شدت در معرض وقوع خطراتی مانند این آتش ‎ سوزی هستند، می‌گوید: باید در این مورد نگران سازه‌های جهانی شهر یزد باشیم و از هر اقدامی که بتواند منجر به حفظ این بناهای جهانی شود، فروگذاری نکنیم.

وی تهدید سلامت جان مردم را نیز به دنبال هرگونه احتمال خطر برای سازه‏‏‌های یزد کاملاً جدی می‎‎خواند و بیان می‌ کند: هرگونه تجمع افراد به ویژه در برگزاری مراسم‌های مذهبی در اماکن ناایمنی مانند مساجد تاریخی می‌تواند در صورت بروز حادثه، جان افراد را تهدید کند و این در حالی است که معمولاً در چنین اماکنی مشکل خروجی ‎ های اضطراری در هنگام رخداد حوادث را نیز شاهد هستیم.

معاون میراث فرهنگی استان در رابطه با اقدامات صورت گرفته در خصوص پیشگیری و جلوگیری از حوادث این چنینی در یزد، تصریح می ‎ کند: هرچند این رخدادها غیرقابل پیش ‎ بینی است و بسیاری از اماکن تاریخی و خانه ‎ های تاریخی و ثبت شده خالی از سکنه هستند، اما آسیب‌پذیری بالایی دارند که باید به آن ها توجه داشت.

وی ادامه می دهد: البته برای حافظت از این بناها یک تیم از یگان حفاظت میراث فرهنگی، مامور سرکشی به تمام بناهای تاریخی به ویژه اماکنی که وضعیت مناسبی ندارند و امکان خطر در آن ها بیشتر است، شده‏‏‌اند تا عوامل خطر را شناسایی و بررسی کنند و از طرفی نیز با تمام دستگاه ها و بخش های مرتبط در این موارد برای پایش و لزوم تعمیراث مستمر بناها مکاتباتی صوت گرفته است.

ریاحی مقدم تخصیص بخش زیادی از اعتبارات عمرانی سال آینده به بحث ایمن ‎ سازی سازه ‎ های تاریخی از نظر کنترل سیستم اعلام و اطفای حریق را از دیگر اقدامات در دستور کار میراث فرهنگی استان در این رابطه ذکر می‎‎کند.

این مسئول در پایان خاطرنشان می‏‏‌کند: خوشبختانه تاکنون حادثه ‎ ای در یزد رخ نداده وسازه ‎ هایی چوبین نیز در یزد کمتر وجود دارد و همین نکته خوبی است که از نگرانی ‎ ها در این باره می ‎ کاهد اما نباید به هیچ ‎ وجه نسبت به این موضوع سهل ‎‎ انگاری کنیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار