مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت : همزمان با هفته دولت 510 طرح کوچک و بزرگ برق‌رسانی، ایجاد روشنایی معابر و بازسازی شبکه‌های برق شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر 845 میلیارد ریال در این شهرستان به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۶۴۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 28 August 2018

به گزارش تابناک : حمیدرضا پیرپیران مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان  امروز در نشست خبری ، اضافه شدن 31 هزار و 61 مشترک جدید ، بهره‌برداری از 381 دستگاه پست و ترانسفورماتور زمینی و هوایی، احداث 320 کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف زمینی و هوایی را از مهمترین طرح‌های هفته دولت برشمرد.

وی عنوان کرد: با توجه به زیرساخت‌های سخت‌افزاری، نرم افزاری، نیروی انسانی، زیرساخت شبکه تولید و زیرساخت روش‌ها و دستاوردها به سمت الکترونیک کردن همه خدمات رفتیم، در حال حاضر بیش از 90 درصد چرخه کار به طور الکترونیکی دنبال می‌شود، عملاً مکانیزه شدن و ارائه خدمات آسان شروع شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان  با بیان این‌که چشم‌انداز شرکت توزیع برق 7 محور دارد، تصریح کرد: در سال 93 متوسط خاموشی در بخش تولید 850 دقیقه بوده که در پایان سال 96 به 220 دقیقه رسیده است، البته در نظر داریم که امسال خاموشی‌ها را به زیر 100 دقیقه و در سال 1405 به زیر 30 دقیقه برسانیم.

پیرپیران در ادامه اذعان کرد: افزایش خدمات غیرحضوری، مدیریت بار، کاهش تلفات شبکه تولید، کاهش حوادث و اتفاقات در حوزه تجهیزاتی و نیروی انسانی و اجرای 90 درصد از جمله طرح‌های انجام شده این چشم‌اندازها بوده است.

وی با اشاره به خاموشی‌های امسال افزود : حدود 17 درصد از تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تأمین می‌شود، از همین رو در سال جاری به دلیل خشکسالی 50 درصد از ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را در مدار نداشتیم، 50 درصد بعدی را هم در زمان خاصی می‌توانستیم در شبکه سراسری توزیع کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد : امسال به طور بی‌سابقه و بی‌نظیری کل استان‌ها گرم شدند و‌ نداشتن توان نیروگاه‌های برق‌آبی خاموشی‌های زیادی به همراه داشت.

پیرپیران با بیان این‌که رشد مصرف کشور در سال‌های اخیر بالای 5 درصد بوده است، گفت : این رشد غیرمنطقی است، این در حالی است که متوسط مصرف جهانی 2 تا 2.5 درصد است ، به طور طبیعی باید معادل تعداد مشترکانی که به چرخه صنعت برق اضافه شده رشد مصرف داشته باشیم ، در کشور ما 3 درصد افزایش تعداد مشترکان و بالای 5 درصد رشد مصرف داشتیم.

وی در ادامه مطرح کرد: هر مگاوات برق برای سرمایه‌گذاری در تولید، انتقال و توزیع با نرخ ارز قبلی 5 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری احتیاج دارد، با نرخ ارز فعلی هم برای جبران رشد مصرف برق 40 هزارمیلیارد تومان سرمایه احتیاج بوده است، اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا منطقی است همه هزینه‌ها در شبکه تولید و توزیع استفاده شود، علاوه بر این‌که ذخایر ملی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ابراز کرد: نیروگاه اسلام‌آباد 850 مگاوات ظرفیت تولید برق دارد که به دلیل کمبود آب 80 مگاوات تولید داشتیم ، البته با مسؤولان استانی وارد مذاکره شدیم که با تخصیص آب 450 مگاوات تولید برق را از نیروگاه خواهیم داشت، فولاد مبارکه نیز 250 مگاوات ظرفیت تولید برق داشته که 150 مگاوات آن محقق شده است، ذوب‌آهن اصفهان نیز 110 مگاوات ظرفیت تولید برق داشته که 55 مگاوات از این ظرفیت به فعلیت رسیده است.

پیرپیران  تأکید کرد: نگاه در مصرف انرژی برق را باید تغییر داد وگرنه باید همه ذخایر را به تولید برق اختصاص دهیم، اما صنعت برق کشور قطعاً نیاز به این حجم از سرمایه‌گذاری ندارد؛ برق قابلیت ذخیره‌سازی هم دارد اما دستگاه‌های ذخیره‌ساز خیلی گران‌بها است، در ژاپن 2 دستگاه یک مگاواتی وجود دارد که نمونه آزمایشی ساخته‌اند و انرژی ذخیره می‌کند اما این ذخیره‌سازها  فناوری آینده دنیا خواهد بود، در حال حاضر ماشین‌های برقی و سامانه‌های ذخیره‌ساز وجود دارد اما بسیار گرانبهاست و عدد پرداختی بیش از هزینه فعلی خواهد شد.

وی در تشریح علت خاموشی‌ها در تابستان امسال بیان کرد: در زمستان سال گذشته 28 هزار و 500 مگاوات و تابستان امسال 55 هزار و 600 مگاوات مصرف برق را داشته‌ایم و اختلاف بین اوج و کم‌باری اصفهان 35 درصد است، علت این میزان تفاوت استفاده زیاد از سامانه‌های سرمایشی در تابستان است و 20 هزار مگاوات فقط مصرف برق در سامانه‌های سرمایشی بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تصریح کرد: شبکه برق کشور سراسری است و همه تولیدات وارد شبکه انتقال شده و توزیع می‌شود، در استان‌های شمالی که امسال به نسبت هوا گرم‌تر از سال قبل بود، هوا در 20 روز گذشته خنک شده و برق کمتری نیاز است بنابراین شاهد پایان خاموشی‌ها بودیم.

به گفته پیرپیران  با توجه به محدودیت در ذخایر آب کمبود برق مورد نیاز پیش‌بینی می‌شد، از همین رو شرکت توزیع برق شهرستان اصفهاننخستین شرکتی بود که جداول خاموشی را تهیه کرد و در سایت قرار داد، به جز 2 یا 3 مورد بیمارستان‌های حساس و مترو که قطعی برق مشکلات عدیده‌ای به دنبال می‌توانست داشته باشد      300  فیدر در جدول خاموشی بود.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :