اعتراف صادقانه یک مسئول به منفی بودن رشد صنعتی استان در بهار امسال
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: افزایش نرخ بیکاری در خراسان رضوی به رکود ساخت‌و‌ساز برمی گردد و نتوانستیم فرصت اشتغال جدید برای بیکاران این بخش ایجاد کنیم، از سوی دیگر بیشتر واحدهای صنعتی مرتبط با مصالح ساختمانی در مشهد همچنان بلاتکلیف هستند.
کد خبر: ۶۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ 25 July 2015
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با وجود همه تلاش‌ها، فضای کسب و کار در خراسان رضوی مناسب نیست و میزان رشد بیکاری افزایش یافته است؛ همچنین در سه ماهه نخست امسال شاخص‌های رشد صنعتی استان منفی بوده‌اند.
راضیه علیرضایی در نشست خبری مراسم گرامیداشت روز صنعت با بیان اینکه در دوران پساتحریم بر‌اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته افزایش سهم این استان از سرمایه‌گذاری خارجی و صنایع بزرگ، راهبرد توسعه و برون‌رفت از رکود اقتصادی است، اظهار کرد: پس‌از رفع تحریم‌ها و به محض ورود منابع مالی به استان، سرمایه‌گذاری در بخش تولید استان به سمت صنایع خودروسازی، فولادسازی، دارو، نخ پنبه‌ای و الیاف پلی‌استر پیش خواهد رفت.
وی افزود: در این راستا برای تامین سرمایه در گردش صنایع بزرگ از تسهیلات بانکی و برای صنایع کوچک از یارانه سود تسهیلات بهره خواهیم گرفت؛ زیرا واحدهای کوچک توانایی بازپرداخت تسهیلاتی با سود ٢٥درصد را ندارند.
وی ادامه داد: بر‌اساس آمار بالادستی از کل تولید ناخالص داخلی کشور در سال‌٩١ به میزان ١١٣‌هزار میلیارد تومان، سهم بخش صنعت خراسان رضوی سه هزار و ‌٤٠٠میلیارد تومان بود که صنایع غذایی، محصولات شیمیایی، فلزات و کانی‌های غیرفلزی استان از سهم خوبی در این بخش برخوردار بودند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه خراسان رضوی به‌طور معمول از نظر صدور پروانه‌های صنعتی و اشتغالزایی آن‌ها رتبه سوم و در سرمایه‌گذاری صنعتی رتبه ششم را دارد، تصریح کرد: در سال گذشته برای تامین منابع مالی واحدهای صنعتی سهم خراسان رضوی از تسهیلات صندوق توسعه ملی ١٦.٦‌درصد بود و وزارت صنعت، معدن و تجارت از محل طرح کمک‌های فنی و اعتباری ٧.٧‌درصد منابع خود را به صورت تسهیلات در اختیار صنعت این استان گذاشت.
وجود برخی واحدهای صنعتی تعطیل


وی با اشاره به اینکه به رغم صدور پروانه بهره‌برداری از ٤٠٠ واحد صنعتی در خراسان رضوی در سال گذشته که برای مدتی بلاتکلیف بودند، هنوز برخی واحدهای صنعتی استان تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند، ادامه داد: این واحدها در مجموع شش درصد کل واحدهای صنعتی تعطیل شده کشور را تشکیل می‌دهند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سال گذشته ٦٧‌درصد در تولید خودرو در خراسان رضوی نسبت به سال‌٩٢ رشد وجود داشت در‌حالی‌که این میزان رشد در کشور حدود ٦٠‌درصد بود.علیرضایی رشد تولید در بخش روغن نباتی، دارو، کاغذ، کارتن، رب گوجه‌فرنگی، کاشی و سرامیک، قند و شکر را از دیگر توفیقات سال‌١٣٩٣ نسبت به سال قبل از آن در استان خراسان رضوی برشمرد.
علیرضایی گفت: صادرات کالا از استان در سه ماهه نخست امسال ٣٨٦‌میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ٤١٧‌میلیون دلار هفت درصد کاهش داشته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص بخش معدنی استان نیز گفت: با کمک دولت اکتشاف از ذخیره ٦٠٠‌میلیون تن سنگ آهن در سنگان به یک میلیارد و ٢٠٠‌میلیون تن رسیده است و بهترین و باکیفیت ترین آهن کشور به شمار می رود.وی بیان کرد: اجرای شش پروژه فولادی شامل واحدهای گندله‌سازی و کنسانتره و تولید فولاد با سرمایه‌گذاری ١٠٠‌هزار میلیارد ریال در منطقه سنگان خواف از سال گذشته تاکنون ٢٥ تا ٦٥‌درصد پیشرفت اجرایی داشته است که تا پایان سال‌١٣٩٦ به بهره‌برداری کامل می‌رسند.وی خاطر‌نشان کرد: در سال گذشته ظرفیت استخراج از معادن سنگان خواف ٢.٥‌برابر شده و در بحث فرآوری مواد معدنی هم قریب سه هزار و ٧٥٠‌میلیارد ریال ماشین‌آلات فرآوری آهن از ابتدای امسال تاکنون به منطقه سنگان ارسال شده تا فرآوری آهن و ایجاد ارزش افزوده را محقق سازد.
واحدهای صنعتی خراسان رضوی با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند
همچنین مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در این نشست گفت: بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی کوچک به عنوان بیشترین واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی، کمبود نقدینگی است.مسعود اصغریان با اشاره به اینکه ۳۳‌درصد اشتغال استان در شهرک‌های صنعتی استان است، بیان کرد: ۴۵‌شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و ۱۰‌شهرک بخش خصوصی در استان داریم که در مجموع ۱۰‌هزار هکتار را به خود اختصاص داده‌اند که با فضای مطلوبی که بعد از توافقات فراهم شده، امیدواریم شاهد فراهم شدن زمینه توسعه و رونق آن‌ها و رشد صنعت در شهرک‌ها باشیم.وی با انتقاد از نحوه برخورد شهرداری‌ها با حوزه صنعت، عنوان کرد: شهرداری‌ها برخلاف وظیفه ذاتی خود به واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خدمت‌رسانی نمی‌کنند.
واحدهای صنعتی نیازمند حمایت
رضا حمیدی ،رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز با بیان اینکه واحدهای دارای توان رقابتی باید به ظرفیت کامل سه شیفت برسند، گفت: کمبود نقدینگی و رکود باعث آشفتگی تولیدکنندگان، تعطیلی و کاهش فروش واحدهای تولیدی واحدهای دارای توان صادراتی شده است، بنابراین بانک‌ها باید پول بیشتری به صنعت اختصاص داده و نرخ بهره را کاهش دهند.
هراتی‌زاده، معاون امور صنایع استان خراسان نیز در این نشست خبری اظهار داشت: به‌رغم اینکه ۶/۱۶درصد تسهیلات کل کشور از منبع صندوق توسعه ملی توسط استان دریافت شده و ۷ و هفت دهم درصد از کمک‌های فنی و اعتباری به صنایع نیز پرداخت شده، اما نیازهای استان برطرف نشد.
علیرضا ظهیری/شهرآرا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار