مدیر ستاد ازدواج دانشجویی خراسان رضوی:
مدیر ستاد ازدواج دانشجویی خراسان رضوی گفت: آسان گرفتن زندگی یکی از مباحثی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، سعی ما در تمامی دوره‌های آموزشی و برنامه های ستاد ازدواج دانشجویی با الویت تسهیل ازدواج جوانان است.
کد خبر: ۶۶۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳ 25 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی مهدی غلامی مقدم، در گفتگو با صبح توس در خصوص تسهیل ازدواج جوانان اظهار داشت: ستاد ازدواج دانشجویی سالها است که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تشکیل‌شده و با چهار شعار ترویج ازدواج‌های به هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه دانشجویان مجرد همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند "می‌تواند دوره دانشجویی بهترین زمان برای مقدمه سازی ازدواج باشد”.

مدیر ستاد ازدواج دانشجویی استان خراسان رضوی گفت: ازدواج «به هنگام» در سن مشخصی تعیین نمی‌شود، شاید بتوان دامنه سنی را برای ازدواج «به هنگام» بیان کرد، اما برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد و بر اساس پارامترهای تعیین‌شده خود فرد یا به کمک یک مشاور امین می‌تواند تشخیص دهد.

وی ادامه داد: ستادهای ازدواج دانشجویی با برگزاری کلاس‌هایی به کسب آمادگیهای لازم در دانشجویان کمک می‌کند.

غلامی مقدم افزود: آورده‌های مالی نمی‌تواند تأثیر خیلی زیادی در پایداری ازدواج داشته باشد، اما بی‌تأثیر نیست، در برخی آمارها خانواده‌هایی با سطح اقتصادی بالاتر آمار جدایی‌شان کمتر از خانواده‌های با سطح اقتصادی پایین نیست و البته خانواده‌هایی نیز با درآمد کمتر سطح رضایت از زندگی‌ بسیارخوبی دارند.

وی تأکید کرد: تأخیر در ازدواج توصیه نمی‌شود، زیرا مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، شاید مناسب ترین زمان ازدواج دانشجویی در همان دوره شور و نشاط جوانی و سال های آخر دانشجویی برای پسران باشد ، البته بلوغ اقتصادی یعنی توانایی مدیریت منابع مالی هرچند محدود و کسب حداقل درآمد شرط لازم است.

مدیر ستاد ازدواج دانشجویی استان خراسان رضوی ادامه داد: منظور از بلوغ اقتصادی در یک جوان دانشجو برنامه‌ای برای آینده اقتصادی هم‌زمان با تحصیل او است.

وی خاطرنشان کرد: تعریف جوانان از اشتغال باید اصلاح شود، اگر به والدین و بزرگترهای خود بنگرند می‌بینند با حداقل شغل و انتظارات زندگی خود را آغاز کرده‌اند که عموما پایداری معناداری هم دارد.

غلامی مقدم بیان داشت: بزرگ‌ترین مشکل جوانان در ازدواج مهارت‌های ارتباطی است، بخشی از این مهارت را باید قبل از ازدواج جوانان کسب کنند.

وی مهارت‌های ازدواج را مهم ارزیابی کرد و گفت: مهارت ارتباط موثر ، همدلی ، حل مسئله ، کنترل خشم جزو مهارت‌های اساسی بوده و در بسیاری از کشورها هم روی این مهارتها برنامه‌ریزی دارند.

مدیر ستاد ازدواج دانشجویی استان خراسان رضوی عنوان داشت: لحظه‌ای که تصمیم به ازدواج گرفته می‌شود شرایط باید تبیین شود، روابط قبل از ازدواج آسیب‌شناسی شود، درگیری‌های ذهنی گذشته پرونده هایشان بسته شود؛ این مباحث در کلاس‌های آموزشی بررسی می‌شوند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد دختر خانمهایی هستند که توقعات ایشان با واقعیت‌های زندگی سازگار نیست. انتظارات در برگزاری مجلس، مهریه و سایر موارد شروع زندگی باعث می‌شود در آغاز زندگی مشکلات و دغدغه‌هایی به وجود بیاورد که در آغاز و طول زندگی مشترک آزاردهنده بوده و منجر به بروز اختلافات در زندگی مشترک و نهایتا طلاق‌های عاطفی و واقعی می‌شود.

غلامی مقدم ابراز داشت: آسان گرفتن زندگی یکی از مباحث بزرگی است که باید توجه ویژه‌ای شود. سعی ما در تمامی دوره‌های آموزشی در جهت تبیین این مباحث است.

مدیر ستاد ازدواج دانشجویی استان خراسان رضوی افزود: از ۱۵ مهر تا ۱۵ اسفند ۹۳ بیش از ۷۰۰ همایش و کارگاه آموزشی درباره ازدواج آسان در سطح دانشگاههای مشهد برای دانشجویان مجرد و متاهل برگزارشده است.

مدیر ستاد ازدواج دانشجویی استان خراسان رضوی بیان داشت: در گروه رصد ازدواج دانشجویی با همکاری سازمان ثبت‌احوال از سال ۸۵ تا ۸۹ میزان جدایی زمانی ۷دهم درصد بود درحالی‌که آمار جدایی جامعه در آن زمان حدود۱۷ درصد بود. در کلیه بررسی های آماری که در سالهای بعد نیز انجام شده است بالاترین میزان موفقیت در ازدواجهای دانشجویی ثبت شده است. تعریف دقیق ازدواج دانشجویی عبارتست از”ازدواج یک دانشجو در دوران دانشجویی خواه همسرش دانشجو یا غیر دانشجو باشد.»

غلامی مقدم ادامه داد: برای اکثر دانشگاه‌های سطح استان برنامه‌ریزی‌های تسهیل ازدواج انجام‌شده است اما دانشگاه‌های کوچکتر ازجمله واحدهای علمی و کاربردی به سبب کمبود تمرکز بیشتر مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

وی برنامه یک سال گذشته این مرکز را تشریح کرد و گفت: در جشنواره مسیر خوشبختی، علاوه بر برگزاری بیش از ۷۰۰ همایش و کارگاه آموزشی ، محفل شعر وصال، آموزش اینترنتی، مسابقه دل نوشته و تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی در مدت یک سال گذشته برگزارشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار