تعدادی از مدیران شرکت‌های فنی و تخصصی قم با بیان اینکه بخش تولید و فناوری قم با مشکلات بسیاری مواجه است، اعلام کردند: مشکل اصلی در مدیریت واحدهای تولیدی و صنعتی است.
کد خبر: ۶۶۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 01 October 2018

به گزارش تابناک قم، سهم ناچیز دانش و بینش اقتصادی در صنعت، با وجود رکود و بحران‌های سیاسی و حاشیه‌ای اقتصاد، ناچیزتر از قبل شده است. امروز همه صنعتگران و تولیدکنندگان می‌خواهند مشکلات و معضلات خود را به صورت روزمره و در کوتاه مدت برطرف کنند و کمتر کسی دنبال برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی با دیدگاه و راهبرد بلندمدت است؛ راهبردهایی را که شرکت‌های فنی و تخصصی با موضوع محوری عارضه‌یابی و مشاوره فراهم می‌کنند.

از این رو، در حاشیه نشست شرکت‌های فنی و تخصصی استان قم با برخی از مدیران این واحدها گفت‌وگویی انجام داده ایم که بدین شرح است:

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه نکته شاخص مراکز علم و فناوری باید مشاوره و توسعه فنی و تخصصی حوزه تولید و صنعت باشد، اظهار کرد: شرکت‌های فنی و تخصصی باید بازوی واحدهای صنعتی و اقتصادی باشند.

حمیدرضا شوشتری پور ارائه خدمات کیفی، روزآمدی علمی، تخصص گرایی، دریافت ایزو و استانداردهای معتبر و امانت‌داری را از شاخصه‌های مهم شرکت‌های فنی و تخصصی عنوان کرد و گفت: فلسفه وجودی این نوع شرکت‌ها باید تعامل مناسب و مداوم با واحدهای صنعتی و ارگان‌های ستادی باشد.

وی بر لزوم برگزاری نخستین نشست شرکت‌های فنی – تخصصی با شرکت‌های فناور تأکید کرد و گفت: این نشست به صورت پنل تخصصی برگزار شده و مدیران شرکت‌های فنی تخصصی خدمات و توانمندی‌های خود را به صاحبان فناوری و شرکت‌های دانش بنیان معرفی خواهند کرد.

تأکید بر ایجاد پنجره واحد اقتصادی

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعالیت و رویکردهای این صندوق در پارک گفت: متأسفانه به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌توانیم گستره ارائه تسهیلات را افزایش دهیم و بیشتر در برنامه‌های مشارکت مدنی و vc فعالیت داریم.

علی‌رضا باباخان با بیان اینکه نمی‌توان فعالیت‌های شرکت‌های بخش خصوصی را با دستورالعمل‌های دولتی کانالیزه کرد و گفت: به نظر می‌رسد نتوان برای تعیین و ایجاد یک فصل مشترک با واحدهای تجاری و تولیدی برای آن‌ها موضوع فعالیت تعیین کرد.

وی بر ایجاد پنجره واحد اقتصادی به عنوان زبان گویای مشترک اهداف و برنامه‌های شرکت‌های فنی و تخصصی تأکید کرد و گفت: با این وجود نمی‌توان از موازی کاری و رقابت‌های سالم یا حتی ناسالم میان شرکت‌های هم موضوع جلوگیری کرد.

افزایش مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها

مدیر شرکت فنی و تخصصی ارزش آفرینان توسعه فناوری پارسیان نیز با بیان اینکه با افزایش مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها مواجه هستیم گفت: متأسفانه در حال حاضر سطح بی‌سوادی در دانشگاه‌ها به شدت در حال افزایش است.

علی باقریان با اعلام اینکه بیش از ۶ هزار انجمن علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد تنها ۲ هزار انجمن فعال است.

وی با طرح این مطلب که بیش از ۱۳ برنامه استارتاپ در استان قم انجام داده است، گفت: متأسفانه این برنامه‌ها نتیجه بخش نبوده و مشکل اصلی چرخه فناوری و اقتصادی ما در تیم سازی و بازاریابی و استراتژی تجاری شرکت‌هاست.

حمایت از استارتاپ‌ها

مدیرعامل شرکت فنی و تخصصی ایده آل صنعت نیز با تأکید بر اینکه برنامه‌های مفصلی برای حمایت از استارتاپ‌ها داریم، گفت: به همین منظور برنامه‌های بررسی و شناسایی ایده‌های فناوران و نخبگان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

سید مهدی رضوانی با اشاره به اینکه در بخش تسهیل گری مالی در حوزه صادرات برنامه داریم، گفت: اولین رویداد استارتاپی صنایع کوچک ایران با همکاری ۶ استان قم، خراسان رضوی، هرمزگان، تهران، مرکزی و آذربایجان شرقی در سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با طرح این مطلب که متأسفانه در سطح استان شناخت مناسب و کافی از پارک علم و فناوری و فعالیت‌های آن وجود ندارد، افزود: پارک علم و فناوری استان قم باید ارتباط تنگاتنگ و مؤثری با بخش ستادی صنعت و بازرگانی استان داشته باشد.

مدیرعامل شرکت فنی و تخصصی ایده آل صنعت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش صادرات با توجه به نوسان و افزایش قیمت ارز سودآور است گفت: یکی از ضعف‌های عمده بخش صنعت و تجارت قم بی توجهی به روزآمدی و برنامه‌های آموزش حرفه‌ای است.

رضوانی با تأکید بر اینکه حوزه صنعت و تولید استان از برنامه‌های آموزشی و توسعه فنی و تخصصی استقبال نمی‌کند، گفت: متأسفانه توجه به مباحث فنی و علمی در میان حوزه بازرگانی و صنعتی ما فرهنگ‌سازی نشده است.

تأکید بر توجه به مباحث مشاوره‌ای و ارزیابی واحدهای فناور

توکلی، مدیر واحد فناور رایمندتک نیز توجه به مباحث مشاوره‌ای و ارزیابی واحدهای فناور بسیار مهم دانست و گفت: بسیاری از واحدهای فناور در هنگام مشاوره و عارضه‌یابی متوجه می‌شوند که مشکل اصلی آنها مالی نیست.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های صنعتی و تولیدی اگر به درستی آنالیز و عارضه‌یابی شوند، به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود دست خواهند یافت، گفت: مشکل بسیاری از واحدهای صنعتی قم این است که نمی‌دانند و یا حتی قبول ندارند که سیستم مدیریت و اداره واحدهایشان مشکل دارد و آنها را دچار معضلات مالی کرده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار