بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۱ 29 July 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

مسئول انفجار خط لوله گاز ایران و ترکیه

درحالی که از بامداد امروز اعلام شده بود جریان صادرات گاز ایران به ترکیه متوقف شده است، وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه از وقوع انفجار در خط لوله گاز طبیعی ایران و ترکیه در استان آگری واقع در شرق ترکیه خبر داد.

ایسنا: تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه به خبرگزاری آنادولو گفت: این حمله احتمالا خرابکارانه در منطقه دوگوبایزید 15 کیلومتری مرز ایران رخ داده است.
 
تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما برخی رسانه های محلی گروه پ‌ک‌ک را عامل این انفجار معرفی کرده اند.
 
ییلدیز افزود: این انفجار باعث بروز یک حریق شد ولی ما در زمان کوتاهی موفق به مهار آن شدیم. جریان گاز پس از تعمیر خط لوله مجددا برقرار خواهد شد.
 
وی افزود: تا زمان تعمیر خط لوله اقدامات لازم برای تامین تقاضای گاز منطقه اتخاذ خواهد شد.
 
ایران پس از روسیه دومین تامین کننده بزرگ گاز طبیعی ترکیه است.
 
ترکیه هفته گذشته یک حمله نظامی علیه مواضع پ ک ک در سوریه ترتیب داد که باعث حمله داعش به شهر سوروچ در جنوب غربی ترکیه شد که دستکم 32 کشته برجای گذاشت.

موگرینی؛ از مانتو پوشیدن در تهران تا مخالفت با همجنسگرایی در جهان

بین الملل > دیپلماسی - فدریکا موگرینی؛ زنی سیاستمدار، جوان و در عین حال زبر و زرنگ. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حتی قبل از این که به تهران بیاید هم برای ما ایرانی ها چهره ای آشنا بود.

مهدی دل روشن: فدریکا موگرینی؛ زنی سیاستمدار، جوان و در عین حال زبر و زرنگ. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حتی قبل از این که به تهران بیاید هم برای ما ایرانی ها چهره ای آشنا بود. در این یکی دو سال اخیر این دیپلمات جوان ایتالیایی یک پای ثابت میتینگ های ظریف با اعضای گروه 1+5 بوده است. حالا که او به ایران آمده، شاید خیلی ها بخواهند کمی بیشتر درباره او بدانند.

قبل از اینکه سر اصل مطلب برویم، باید به نحوه لباس پوشیدن موگرینی در ابتدای ورود به ایران اشاره کنم. او تقریبا از یک لباس شبیه مانتو استفاده کرد و همچنین از یک شال صورتی رنگ. موگرینی روز دوشنبه در عربستان هم از پوششی مناسب استفاده کرده بود. به هر حال، او در همان اولین قدم، به پروتکل های دیپلماتیک احترام گذاشت و این نشان از تیزهوشی و سواد دیپلماسی او دارد. هر چه نباشد او فلسفه علوم سیاسی خوانده و البته موضوع رساله دکترایش هم درباره رابطه دین با سیاست در اسلام است.
حالا کمی بیشتر درباره موگرینی؛ او یک خرداد ماهی است و در بیست و ششمین روز از سومین ماه بهار و در سال 1352 در پایتخت ایتالیا به دنیا آمده است. وقتی نگاهی به 26 خرداد ماه (16 ژوئن) در تقویم می اندازیم به یکی دو تا رویداد مهم بر می خوریم. روز به دنیا آمدن موگرینی با پذيرش دين مسيح(ع) توسط امپراتوری روم و پايان كشتار 300 ساله مسيحيان همراه شده است. همچنین در این روز ، دريانوردان اسپانيایی سرزمين آرژانتين را کشف کردند.

خب برویم سراغ زندگی شخصی خانم موگرینی؛ فدریکا دختر آقای فلاویو موگرینی، کارگردان و طراح صحنه ایتالیایی است. فدریکا در دبیرستان لوکرتیوس کارو در رم ، تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند و بعد برای تکمیل دانسته هایش، رشته علوم سیاسی را انتخاب کرد و به دانشگاه لاساپینزا رم رفت. جایی که او با معدل ممتاز فارغ التحصیل شد. بعد از دانشگاه هم با متئو رِبِزانی ازدواج کرد. همسر موگرینی فرزند یک سرهنگ ارتش است. آنها دو دختر دارند. کاترینا در سال 2005 به دنیا آمده و دختر کوچکترشان، مارتا در سال 2010 ؛ داشتن دو فرزند کوچک 10 و 5 ساله حسابی او را در جریان آخرین دور از مذاکرات هسته ای که در وین برگزار شد، به دردسر انداخت!

موگرینی تا حالا چند حزب عوض کرده است؛ آن اوایل و در ابتدای فعالیت های سیاسی اش، به عضویت حزب کمونیست ایتالیا در آمد و بعد از بررسی چند حزب دیگر، دست آخر حزب دموکرات را برای ادامه فعالیت هایش انتخاب کرد.
فدریکا موگرینی همانقدر که با نژاد پرستی مبارزه کرده به همان میزان هم از همجنس گرایی انتقاد می کند و از اساس با این پدیده مشکل دارد و یکی از منتقدان همیشگی این دو موضوع بوده است.
یکی دیگر از نکات جالب درباره موگرینی این است که او سومین زن در تاریخ ایتالیاست که به صندلی وزیر خارجه کشور چکمه می رسد.

امیدواریم سفر به او تهران، بعنوان یک خاطره خوب در ذهنش ماندگار شود.


پول بلوکه‌ شده فدراسیون فوتبال در فیفا آزاد شد

طرفدا ی- توافق بین ایران و 5+1 برای فوتبالی‌ها نیز خوش‌یمن بود تا جایی که پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال در فیفا آزاد شد تا مشکلات مالی این فدراسیون نیز کم و بیش رفع شود.

بر همین اساس علی کفاشیان، با اعلام این خبر به فارس گفن: "این پول‌ها که توسط فیفا و به خاطر مشکلات تحریم، بلوکه شده بود، آزاد شد. قرار است از محل این پول، حقوق کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی و سایر اعضای کادرفنی به زودی پرداخت شود."

    کی‌روش قرار بود قبل از آغاز فصل جدید لیگ برتر به ایران بازگردد که این موضوع به اواخر مرداد موکول شد.


لاریجانی: گفته‌اند سگ آقای احمدی نژاد و مشایی شرف دارد به لاریجانی

برخی عنوان کردند آقای لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای مجلس مطرح شود، به این دلیل که آقای هاشمی رفسنجانی و آقای روحانی وی را رئیس مجلس کرده است، آیا این توهین به نمایندگان مجلس نیست.

لاریجانی: گفته‌اند سگ آقای احمدی نژاد و مشایی شرف دارد به لاریجانی
 رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر آئین نامه ای تابش با بیان اینکه نمایندگان اجازه بیان نظرات خود را دارند، گفت: در جایی برخی عنوان کردند آقای لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای مجلس مطرح شود، به این دلیل که آقای هاشمی رفسنجانی و آقای روحانی وی را رئیس مجلس کرده است، آیا این توهین به نمایندگان مجلس نیست.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری خانه ملت، رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: شما ممکن است رأی نداده باشید اما چه دلیلی دارد که اینگونه حرف بزنید یا در جای دیگری گفته‌اند سگ آقای احمدی نژاد و مشایی شرف دارد به اینها، آیا این جور صحبت درست است؛ حداقل من " اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله" که گفته بودم لذا چطور ممکن است سگ یک نفر بر یک مسلمانی شرف داشته باشد، این روش اظهارنظر و گفتار درست نیست آنچه که واقعا مصلحت مجلس و باعث شرف مجلس ‌شود مطرح می‌کنم و از آن حمایت می‌کنم اما در غیر این صورت ممکن است مسئله‌ای دروغ باشد که من از آن حمایت نکرده باشم از این رو خواهش من این است که در این مسئله اساسی به گونه‌ای عمل کنید که شکافی در جامعه بوجود نیاید و اخلاقی باشد وگرنه در خصوص اظهارنظر آزادید.

 محمدرضا تابش در نشست علنی امروز سه‌شنبه (6 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آئین نامه‌ای خود گفت: براساس سوگند هیات رئیسه مبنی بر اجرای ماده 18 آئین نامه داخلی، ماده 24 بند 11 در رابطه با حفظ شان مجلس، ماده 79 در رابطه با اجازه توضیح و دفاع به نماینده، ماده 104 در رابطه با رعایت ترتیب دستورات هفتگی و ماده 113 وظیفه رئیس جلسه در قبال فردی که از موضوع خارج می‌شود که باید 2 بار تذکر داده شود و در نهایت از نطق او ممانعت به عمل آورد که حجت الاسلام ابوترابی‌فرد رعایت این مواد را در جریان اداره جلسه نکرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی افرادی که شمشیر از رو بسته‌اند در خصوص موضوعی که در دستور هفتگی مجلس نیست، برخلاف آئین نامه مکونات قلبی خود را اعلام می‌کنند که رئیس جلسه باید با 2 بار تذکر نطق آنها را قطع کند اما رئیس جلسه بعد از نطق 2 مخالف توافقنامه هسته ای توضیحی داد که فاید‌ه‌ای نداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه نقد و انتقاد پذیرفته است، اما نباید وحدت و انسجام ملی طبق فرمایش مقام معظم رهبری خدشه‌دار شود، گفت: در حین نطق یک نماینده به همکار دیگر توهین شد اما رئیس جلسه اجازه نداد به استناد ماده 79 نماینده ای که مورد توهین قرار گرفته است، توضیحی ارائه کند و حتی به حضرتعالی هم اهانت شد که حق شماست بخواهید توضیح دهید یا ندهید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس در ادامه با بیان اینکه انتظار داریم آئین نامه ملاک عمل هیات رئیسه باشد، عنوان کرد: در مجلس هفتم برای یک تذکر باید با رئیس مجلس وقت هماهنگ می‌کردیم در حالیکه اکنون فضای مجلس به قدری باز است که همه به راحتی می توانند اظهارنظر کنند که برهمین اساس باید اجازه توضیح به نماینده مورد توهین واقع شده داده شود.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر تابش با بیان اینکه در موضوع هسته ای آراء مختلف است، گفت: این حسن جامعه ما است که همه با دغدغه نسبت به موضوع هسته‌ای حساس هستند اما نکته‌ این است که رهبری فرمودند که در بررسی توافق هسته‌ای نباید انشقاق در درون ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه در حین اظهار نظر باید احترام دیگران را حفظ کرد، گفت: اظهارنظر خوب است و کسی مانع این بحث نیست و بررسی موضوع در مجلس نیز حق مجلس است لذا موافق و مخالف بودن با آن ایرادی ندارد اما باید دقت کرد این مسئله تبدیل به یک اختلاف درونی نشود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نمایندگان با اخلاق و متانت به انتقاد بپردازند و بی‌جهت نسبت به دیگران سوءظن نداشته باشند، بیان کرد: برخی نمایندگان نسبت به تاخیر در ارائه متن ترجمه شده توافق نامه هسته‌ای به علت تاخیر در ارائه آن دچار سوءظن شدند و احتمال دست بردن در آن را مطرح کردند، این در حالی است که اصرار مجلس بر این بود که در اسرع وقت وزیر در خصوص توافق نامه توضیح دهد که وی سه شنبه به مجلس آمد برای همین ایراداتی در متن ترجمه وجود داشت که ما گفتیم این اشکالات رفع شود که این کار انجام شد و متن را دیروز به مجلس ارائه کردند که بعد از تکثیر در اختیار نمایندگان قرار گیرد لذا درست نبود که در این زمینه ایجاد سوءظن شود.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ایرادی ندارد که آقای کوچک زاده مسئله‌ای را در مجلس مطرح کند، گفت: اما متوجه نشدم منظور ایشان از سلطنت طلبانه خطاب به کار چه کسی بود و چه ویژگی‌‌ای در روند امور دیده اند که این صحبت را کردند یا در جای دیگری برخی عنوان کردند آقای لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای مجلس مطرح شود، به این دلیل که آقای هاشمی رفسنجانی و آقای روحانی وی را رئیس مجلس کرده است، آیا این توهین به نمایندگان مجلس نیست.


ایران خودرو: خودرو گران می‌شود

وی گفت: دولت درپی ثبات نرخ ارز است و وقتی ثبات ایجاد شود واحدهای تولیدی بتدریج فعال می شوند و درپی رونق تولید و اشتغال قدرت خرید افزایش می یابد اما اعتقاد ندارم کاهش قیمتی در حوزه خودروهای داخلی رخ دهد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: نه تنها اعتقاد ندارم که قیمت خودروهای داخلی کاهش می یابد بلکه اطمینان دارم قیمت خودرو افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ هاشم یکه زارع در ادامه نشست خبری افزود : احتمال دارد جریان هایی پشت طرح کاهش قیمت خودرو در بازار باشد و شاید عده ای در بازار غیر واقعی تلقین می کنند که قیمت خودرو به سمت و سویی دیگر می رود.

وی گفت : دولت درپی ثبات نرخ ارز است و وقتی ثبات ایجاد شود واحدهای تولیدی بتدریج فعال می شوند و درپی رونق تولید و اشتغال قدرت خرید افزایش می یابد اما اعتقاد ندارم کاهش قیمتی در حوزه خودروهای داخلی رخ دهد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه سیاست ایران خودرو راه اندازی سایت در خارج از کشور نیست ، افزود : ما 3 سایت تولید خودرو در ونزوئلا ، سنگال و بلاروس داریم که در ونزوئلا سهامدار یک شرکت هستیم و درحال سرمایه گذاری در سنگال و فروش سایت بلاروس را در دست انجام داریم.

یکه زارع در مورد صادرات خودرو به جمهوری اذربایجان گفت : هدف ما صادرات خودرو به اذربایجان نیست بلکه قصد داریم از طریق راه اندازی خط تولید quotation mark اس کی دی quotation mark و بعد بصورت quotation mark سی کی دی quotation mark با بخش خصوصی ان کشور همکاری کنیم.

وی در مورد مذاکره با خودروسازان امریکایی تصریح کرد: تابع سیاست نظام و دولت هستیم و تا این لحظه با هیچ یک از شرکت های خودروساز امریکایی مذاکره ای نداشتیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود : محصولات دیگر سوزوکی شامل سوئیفت ، فیاد و سلریو که می تواند رقیب جدی محصولات کوچک باشد در داخل کشور تولید و بخشی از ان صادر خواهد شد.

وی درباره تولید خودرو در ایران خودرو گفت : سال گذشته 600 هزار دستگاه خودرو تولید شد و در چهارماه امسال هم حدود 200 هزار دستگاه خودرو تولید شد که 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و 12 درصد نسبت به برنامه داخلی شرکت بیشتر است و پیش بینی می شود امسال هم 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم.


تازه‌ترین اظهارات اوباما درباره اسلام

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی در اتحادیه آفریقا گفت صدها میلیون مسلمان در آفریقا می‌دانند که اسلام به معنای صلح است.

آفتاب :باراک اوباما در تازه‌ترین اظهارات خود در اتحادیه آفریقا گفت: تنها مردم آفریقا می‌توانند به فساد در کشورهای خود پایان دهند. وی در ادامه گفت: اکنون کودکی که در قاره آفریقا متولد می‌شود به اندازه کودکان قاره‌های آسیا و اروپا و یا آمریکا ارزشمند است. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: برای انتقال روابط میان آمریکا و آفریقا به نحوی تلاش کرده‌ام تا همانند شرکایی برابر با یکدیگر کار کنیم.

اوباما در ادامه سخنرانی خود گفت: تروریستها در برخی کشورهای آفریقایی همچنان غیرنظامیان بیگناه را هدف قرار می دهند. بسیاری از این گروههای تروریستی زیر لوای دین و مذهب حرکت می کنند. اما صدها میلیون مسلمان در آفریقا می دانند که اسلام به معنای صلح است. ما باید گروههایی مثل القاعده، داعش، الشباب، بوکوحرام را آن طور که واقعیتشان است معرفی کنیم، آنها قاتل هستند.

وی درباره مبارزه با تروریسم و نقش آمریکا در این موضوع گفت: در نبرد آفریقا علیه تروریسم آمریکا در کنار کشورهای این قاره است. آمریکا از تلاشهای اتحادیه آفریقا برای تقویت صلحبانی حمایت می کند. ما از کشورهای منطقه برای مقابله با بحرانهای نوظهور حمایت می کنیم. جهان نیز باید کمکهای بیشتری بکند.

روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در سفر خود به اتیوپی اعلام کرد که همچنان منتظر شنیدن یک انتقاد واقع‌بینانه درمورد توافق هسته‌ای است. وی در ادامه گفت: 99 درصد دنیا با توافق هسته‌ای موافق هستند.

به گزارش تسنیم، اوباما پس از سفر به کنیا وارد اتیوپی، محل تولد پدرش شد.  بحران در سودان جنوبی و چالش‌های حقوق بشری از مهمترین موضوعاتی است که وی در این سفر بدان خواهد پرداخت. این سفر به عنوان اولین بازگشت رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا به آفریقا به شمار می‌رود.

 حقایق تکان دهنده از زبان زن داعشی

یک زن سوری جداشده از گروه تروریستی داعش در سخنانی با اشاره به هویت اعضای این گروه تروریستی گفت: اعضای این گروه، دزد و متجاوز هستند که تنها برای ثروت اندوزی و شهوت رانی وارد خاک سوریه شدند.
 
به گزارش جام جم به نقل از شبکه سومریه نیوز، این زن سوری در بیان علت جدایی خود از این گروه تروریستی می گوید که به دلیل مشاهده اقدامات وحشیانه تروریست های داعش و همچنین آسیب های جسمی که توسط آنها به وی وارد شده از داعش جدا شده است.

این زن سوری که به نام مستعار «لینا» شناخته می شود در شهر دیرالزور سوریه سکونت داشت و در گروه تروریستی داعش فعالیت می کرد.

وی در خصوص فضای حاکم بر مناطق تحت سیطره داعش در سوریه تصریح می کند: نوعی ترس خفه کننده بر مناطق تحت تسلط داعش در سوریه حاکم است زیرا تروریست های داعش از کودکان به عنوان توزیع کنندگان مواد مخدر استفاده می کنند. آنها همچنین در مناطق تحت تسلط خود دختران ایزدی ربوده شده را در اختیار اعضای خود قرار می دهند تا از آنها سوء استفاده جنسی کنند.

وی همچنین با اشاره به اقدامات غیر انسانی تروریست های داعش علیه مردم سوریه اظهار داشت: باوجود درآمدهای هنگفت نفتی که در نزدیکی شهر محل سکونتم وجود داشت اما همواره این شهر با مشکلات قطعی آب و برق مواجه بود و تروریست های داعش اجازه نمی دادند که مردم در آرامش و آسایش زندگی کنند. من به دلیل مشاهده اقدامات وحشیانه داعش از آنها جدا شدم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار