در نامه مجمع نمایندگان خوزستان به کلانتری مطرح شد:
مجمع نمایندگان خوزستان طی نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ابطال مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ 3 شدند.
کد خبر: ۶۸۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵ 22 November 2018

در نامه مجمع نمایندگان خوزستان که در تاریخ 29 آبان نوشته شده، آمده است: سد و تونل انتقال آب کوهرنگ 3، یکی از چندین پروژه انتقال آب از حوزه آبریز کارون به فلات مرکزی است که مجوز ارزیابی زیست محیطی آن در تاریخ 25 فروردین 91 توسط کارگروه ماده 2 آیین نامه ارزیابی زیست محیطی در 24 بند تایید شده است.

در ادامه آمده است: پیمانکار پروژه کوهرنگ 3 به 90 درصد تعهدات زیست محیطی و حدود 64 اقدام عملی درمحیط زیست مطابق با مجوز محیط زیستی صادره، متعهد نبوده است و ماده 21 مجوز زیست محیطی تصریح می کند «در صورت عدم رعایت هر یک از شروط مندرج در مفاد گزارش ارزیابی زیست محیطی و یا سایر ضوابط، قوانین و مقررات مجوز صادره باطل و کان لم یکن تلقی خواهد شد.»

در بخش دیگری از نامه آمده است: دادستان محترم استان چهارمحال و بختیاری بر اساس تخلفات گزارش شده از سوی اداره کل محیط زیست آن استان پروژه کوهرنگ 3 را تعطیل می کند اما متاسفانه در یک رویه غیرقانونی سازمان حفاظت محیط زیست بدون هیچ توجیه قانونی و برخلاف روح ماده 21 مجوز محیط زیستی در اقدامی سوال برنگیز مجوز باطل شده را مجددا تمدید می کند.

لذا با توجه به شعارهای محیط زیستی دولت اتظار می رود مطابق قانون مجوز تمدید شده جدید باطل و صدور هر گونه مجوز محیط زیستی جدید منوط به رعایت الزامات قانونی و ارزیابی مجدد شود.

تا کنون 6 طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی اجرا شده است که بیش از 2 میلیارد مترمکعب آب را منتقل می کنند.

هفتمین طرح انتقال آب، کوهرنگ 3 ، برای انتقال 250 میلیون مترمکعب از سرشاخه های کارون به زاینده رود اجرا شده که پیش از تکمیل در حال بهره برداری است. مجوز این طرح در سال 93 باطل شده بود که در سال 96 درخواست منع توقیف عملیات اجرایی سد کوهرنگ از سوی سازمان محیط زیست به قوه قضائیه اعلام و مجوز آن تمدید شد.

استاندار اصفهان از آغاز ساخت سد کوهرنگ 3 از فروردین امسال خبر داده است.

معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست بارها مخالفت صریح خود را با طرح های انتقال آب میان حوزه ای اعلام کرده بود. این در حالیست که تغییر موضع سازمان محیط زیست و مکاتبه کلانتری رئیس این سازمان درباره وجود آب مازاد در خوزستان، چندی پیش جنجال برانگیز شده بود.

با توجه به وضعیت بحرانی آب در خوزستان به ویژه در رودخانه کارون طرح های انتقال آب بیش از دو دهه است که با مخالفت کارشناسان و مردم روبه روست.

اواخر خرداد ماه امسال در پی کاهش شدید آب رودخانه کارون و به تبع آن پیشروی آب دریا و شور شدن آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر چندین تجمع اعتراضی توسط شهروندان اتفاق افتاد.

منبع:ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار