تب و تاب ثبت نام دانش آموزان اوج گرفته و نام نویسی در مدارس مدنظر و دلخواه برای برخی خانواده های مازندرانی دردسر ساز شده است.
کد خبر: ۶۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 29 July 2015
مازندران بیش از ۴۷۰ هزار دانش آموزان دارد و ثبت دانش آموزان در مدارس دلخواه، در برخی از مناطق به یک دردسر برای والدین و خانواده ها تبدیل شده است.
درحالیکه بسیاری از خانواده از مشکلات هنگام ثبت نام و دریافت وجه اضافی از سوی برخی مدارس گلایه مندند اما متولیان آموزش و پرورش، با بیان اینکه والدین در صورت مشاهده این وضعیت، شکایت کنند، از زیر بار حل مسئله شانه خالی می کنند.
اصغر کارگر مدیر آموزش و پرورش نکا در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به عدم دریافت هزینه اضافی توسط مدارس دولتی اظهار داشت: هیچ مدرسه و مدیری اجازه ندارد خارج از قوانین اعلام شده هزینه ای از خانواده های دانش آموزان دریافت کند، در واقع تنها هزینه کتاب و بیمه دانش آموزان از خانواده ها اخذ می شود لذا  در غیر اینصورت با نظارت و ارزیابی مسئولان ذیربط در وقوع تخلف با مدارس متخلف برخورد قانونی انجام می شود.
مدیر آموزش و پرورش نکا اضافه کرد: در مدارس دولتی هنگام ثبت نام هیچ هزینه ای دریافت نمی کنند اما از والدین دانش آموزان تعهد می گیرند در طول سال هزینه های کمک به مدرسه و سایر کلاس های فوق برنامه را پرداخت کنند.

وی افزود: هیچ اجباری برای جمع آوری هزینه های مشارکتی نیست در واقع مدیران باید در غالب جلساتی با اولیا از ظرفیت مشارکت های مردمی در جهت فضا سازی، برنامه های آموزشی و کلاس های فوق برنامه استفاده کنند.
این مسئول گفت: در جلسه مدیران تاکید کردیم که هیچ هزینه ای خارج از حق بیمه و کتاب دریافت نکنند اما برخی از مدیران هستند که گاها مرتکب چنین اشتباهاتی می شوند لذا در صورت مشاهده چنین اشتباهاتی ضمن معرفی به استان ابلاغ شان لغو می شود.
تا زمانی که والدین گزارش چنین تخلفاتی را به ما نرسانند قطعا ما نمی توانیم به طور گسترده با این تخلفات برخورد کنیم
کارگر بیان کرد: تا زمانی که والدین گزارش چنین تخلفاتی را به ما نرسانند قطعا ما نمی توانیم به طور گسترده با این تخلفات برخورد کنیم لذا بهترین راهکار جهت مقابله با دریافت هزینه های اجباری و برون رفت از مشکلات ناشی از ثبت نام دانش آموزان گزارش به هنگام تخلفات مدارس توسط اولیای دانش آموزان است.
مدیر آموزش و پرورش نکا با اشاره به  فعالیت ۱۹۲ مدرسه در شهرستان افزود: ۴۰ مدرسه در شهرستان نکا دولتی می باشند و مابقی به صورت بزرگسال، شبانه روزی، آموزش از راه دور، شاهد، فرزانگان، سمپاد و نمونه دولتی مشغول فعالیت هستند.
وی اظهار داشت: نکا از جمله شهرستان هایی بوده که بیشترین مدارس دو نوبته را در سطح استان به خود اختصاص داده است لذا باید از فضای آموزشی بهینه ای جهت جذب رضایت خانواده ها استفاده کنیم.
کارگر با اشاره به نرخ شهریه مدارس غیر دولتی در شهرستان بیان کرد: نرخ مدارس غیر دولتی در استان بر اساس شاخص های معرفی شده از جمله هوشمند سازی، رتبه بندی و فضا سازی تعیین و تصویب می شود و مراکز آموزشی با امکانات درجه الف قطعا از نرخ شهریه بیشتری برخوردار است
به گفته کارگر تا کنون ۱۴ هزار و۳۲۰ نفر از دانش آموزان در مدارس شهرستان نکا ثبت نام کردند و پیش بینی ها حاکی از آن است ۱۷ هزار و۷۰۰ نفر تا پایان شهریور در مدارس شهرستان ثبت نام شوند.
همچنین محسن جعفرزاده معاون دوره متوسطه آموزش و پرورش قائمشهر در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت : هیچ مدیری در تابستان در مدارس دولتی حق گرفتن شهریه ندارد مگر اینکه با تصویب انجمن اولیا و مربیان و آن هم بعد از بازگشایی مدارس و در مهر ماه اینکار را انجام دهد.
جعفرزاده یکی از مشکلات ثبت نام را تک شیفت و دوشیفت بودن مدارس عنوان کرد و گفت: در هشت سال گذشته مدارس دوشیفت را الزام به تک شیفت کردند و در مقابل چون نظام ۶، ۳، ۳الزامی شد دانش آموزان پایه پنجم در دوره ابتدایی ماندند و به پایه ششم ارتقاء پیدا کردند و فضای اول راهنمایی خالی ماند، ولی چون پایه هفتم و هشتم در جای خودشان قرار داشتند لذا در مدارس راهنمایی یا همان متوسطه اول با انفجار دانش آموز مواجه شده و دوباره مدارس دو شیفته شدند.
وی افزود: با توجه به اینکه در شهرستان قائمشهر ۸ مدرسه متوسطه اول و دوم دوباره دوشیفته شدند و شیفت ثابت نداریم، اغلب خانواده ها خصوصا" والدین کارمند تمایل دارند فرزندانشان در یک شیفت ثابت صبح تحصیل کنند.
معاون دوره متوسطه آموزش و پرورش قائمشهر با اعلام اینکه ۷۰ درصد مدارس این شهرستان تخریبی است، گفت: در سال جاری دو مدرسه تخریبی، پر خطر اعلام شده است که ثبت نام دانش آموزان آنها در مدارس دیگر مشکلاتی را برای خانواده و آموزش و پرورش به وجود آورده است.
در سال جاری با سازماندهی نیروی انسانی در شهرستان، همه مدارس از حیث معلم یکسان هستند و جای هیچ نگرانی نیست
جعفرزاده با اشاره به اینکه اکثر کارمندان و مسئولین شهری انتظار دارند فرزندانشان در بهترین مدرسه شهر درس بخوانند، اظهار داشت : در سال جاری با سازماندهی نیروی انسانی در شهرستان، همه مدارس از حیث معلم یکسان هستند و جای هیچ نگرانی نیست.
معاون دوره متوسطه آموزش و پرورش قائمشهر هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه به دوره دوم آن را هم یکی دیگر از مشکلات ثبت نام دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه دوره دوم متوسطه تابع محدوده جغرافیایی نیست هجوم دانش آموزان خصوصا دختران برای ورود به رشته تجربی، مشکلاتی را برای ثبت نام در این مدارس بوجود آورده است که به منظورحل این مشکل اداره آموزش و پرورش قائمشهر برای ورود به این رشته در درس شیمی، زیست شناسی و ریاضی، کف معدل بالای ۱۷.۵ برای دختران را تعیین کرده است.

وی با اشاره به اینکه از هر ۳۰۰ نفر دانش آموز رشته تجربی یک نفر می تواند در یکی از رشته های روزانه در رشته تجربی دانشگاه سراسری و از هر ۲۰۰ نفر هم یک نفر می تواند در رشته پزشکی سراسری قبول شود، توسعه و تجهیز هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش را یکی دیگر از راهکارهای تشویق دانش آموزان به رشته های فنی و پرهیز از انتخاب رشته هایی مثل علوم تجربی دانست.

این کارشناس آموزش و پرورش در دسترس نبودن هنرستان های دخترانه را یکی دیگر از مشکلات ثبت نام معرفی کرد و گفت: ۵ هنرستان دخترانه قائمشهر در جنوب و جنوب شرقی این شهرستان و در حریم راه آهن واقع شده اند که آموزش و پرورش قائمشهر به منظور برقراری عدالت آموزشی در فضا و برخورداری آسان از هنرستان ها تصمیم به جابجایی این نوع مدارس گرفته است.
مدارس غیرانتفاعی قائمشهر کمترین نرخ را در مازندارن دریافت می کنند
نسرین افضلی کارشناس مدارس غیردولتی و امور مشارکت های آموزش و پرورش قائمشهردر گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت:  مدارس غیرانتفاعی قائمشهر در ردیف مدارس عالی و بسیار خوب قرار دارند و بطور میانگین به میزان خیلی کم از نظر شهریه با هم متفاوت هستند.
وی ادامه داد: چون در سال های گذشته قائمشهر از شهرهای برخوردار، محسوب نمی شد نرخ شهریه پیش بینی شده برای مدارس غیردولتی آن، نسبت به همه شهرستان های استان کمتر است.
افضلی افزایش نرخ مدارس غیر انتفاعی سال جدید در پیش دبستانی را۴۰ درصد و سایر مقاطع ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: بطور کلی شهریه مدارس غیرانتفاعی در قائمشهر تک نرخی شده است و خانواده ها در هنگام ثبت نام باید نرخ مصوب را در مدارس رؤیت کنند.

این کارشناس ادامه داد: تا پایان مرداد نرخ نهایی مدارس غیرانتفاعی به تفکیک مدرسه بصورت بنر بر روی دیوار دفاتر این مدارس نصب خواهد شد.
افضلی بیان کرد: دو روز در هفته مدارس غیرانتفاعی برنامه های فوق برنامه دارند که هزینه آن جزو شهریه مصوب بوده و مدارس حق دریافت هیچگونه مبلغ اضافی تحت عنوان برگزاری این کلاس ها را ندارند غیر از اینکه طبق نظر انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه آن هم بصورت اختیاری کلاسهایی علاوه بر آن دوروز در نظر گرفته شود
وی با بیان اینکه مدارس غیردولتی خیرین مدرسه داری هستند که باری را از دوش دولت می کاهند، خواستار توجه بیشتر مسئولین شد تا این مدارس با روش های بهتر و نوین تر، نظام آموزشی کشور را یاری کنند.
نرخ های مصوبه مدارس غیرانتفاعی
کارشناس مدارس غیردولتی آموزش و پرورش قائمشهر با اشاره به وجود ۶۰ مدرسه غیرانتفاعی در این شهرستان و بهره برداری از ۱۰ مدرسه دیگر در سال جدید تحصیلی، آخرین نرخ های مصوب، برای مدارس غیر انتفاعی قائمشهر را به شرح ذیل عنوان کرد : آمادگی از ۶۸۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان، ابتدایی بین ۹۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، متوسطه اول از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و متوسطه دوم از یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا دو میلیون و صد هزار تومان.
تعیین محدوده جغرافیایی مشکل ساز است
 مدير آموزش و پرورش بهشهر نيز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در آخرین آمار اعلام شده تاکنون بیش از۹۸ درصد در مقطع ابتدايی، بیش از۸۲ درصد در متوسطه اول و بیش از۸۸ درصد در متوسطه دوم در شهرستان بهشهر ثبت نام شدند.
قربانعلی اصغری با بيان اينکه تاکنون بیش از ۲۰ هزار و دویست دانش آموز پسر و دختر برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴  در سایت سناد مدارس ثبت نام شدند معتقد است: آمار نهايی دانش آموزان بهشهری در مقاطع مختلف بيش از ۲۵ هزار نفر است و هنوز دانش آموزان بسیاری هم هستند که به دلیل برخی از مشکلات همچون انتخاب مدرسه، انجام هدايت تحصيلی، مسافرت و یا در انتظار ماندن برای نتیجه امتحانات در شهریورماه هنوز ثبت نام نکرده اند.
 وی بیشترین درصد ثبت نام در شهرستان بهشهر را برای دوره ابتدايی اعلام می کند و می گويد: دوره ابتدایی با داشتن بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ دانش آموز دختر و پسر از لحاظ جمعیت نسبت به دوره های دیگر بیشترین جمعیت دانش آموزی را در شهرستان  دارا می باشد که تا کنون  بیش از۹۸ درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدايی، ثبت نام شدند.
مدير آموزش و پرورش بهشهر با اشاره به اينکه ثبت نام دانش آموزان در مقاطع ابتدايی با دقت و حساسيت و کنترل خاص انجام می شود، معتقد است: شرايط مشروط و بسته های حمايتی برای دانش آموزان ثبت نام نشده در اين مدارس دولتی وجود دارد که براساس قوانين و دستورالعمل ارائه شده انجام می شود.
اصغری می گويد: تاکنون هيچ مراجعه ای برای ثبت نام نکردن دانش آموز در مدرسه ابتدايی گزارش نشده و تنها يک گزارش داشتيم که به دليل تراکم بالای کلاس ثبت نام نشد که آن يک نمونه هم با برنامه ريزی سامان دهی شد و اگر نمونه ای اين چنينی و يا ثبت نام در مقاطع مختلف تحصيلی وجود دارد، با مراجعه به آموزش و پرورش در اسرع وقت به مشکل شان رسيدگی می شود.
در برخی موارد تراکم دانش آموزان در کلاس ها جوابگو نيست و به همين دليل توسط آموزش و پرورش طرح صندلی خالی اجرايی می شود
وی با اعلام اينکه در برخی موارد تراکم دانش آموزان در کلاس ها جوابگو نيست و به همين دليل توسط آموزش و پرورش طرح صندلی خالی اجرايی می شود، می گوید: این طرح بدين صورت است که ما بر حسب موقعيت جغرافيايی دانش آموزانی که به دليل تراکم کلاس ثبت نام نشدند، از آنان با هزينه و شهريه آموزش و پرورش در مدارس غير دولتی ثبت نام می کنيم.
اين مسئول در رابطه با شهريه مدارس هم می گويد: براساس دستورالعمل ارائه شده به مدارس هيچ مدرسه خاص و دولتی، حق دريافت شهريه و هزينه تحصيلی در موقع ثبت نام ندارد و بعد از آغاز سال تحصيلی براساس مصوبه انجمن اوليا و مربيان اعلام می شود و تنها گرفتن حق بيمه و کتاب، جايز است که آن هم براساس پايه های مختلف، متفاوت است.
مدير آموزش و پرورش بهشهر با بيان اينکه در شهرستان بهشهر مشکل ثبت نام نداريم می گويد: از مهمترين دغدغه فعلی ما هدايت تحصيلی دانش آموزان است که دانش آموزان پايه اول متوسطه دوم برای هدايت تحصيلی و انتخاب رشته تحصيلی با آن مواجه هستند که نمره دانش آموز، علاقمندی، خانواده و مشاوره در اين هدايت تحصيلی موثر است.
اصغری می گويد: براساس قرارداد و دستورالعمل ارائه شده، بايد ۴۵ درصد ثبت نام در رشته نظری و ۵۵ درصد در رشته فنی و حرفه ای و کار و دانش باشد که متاسفانه اکنون علاقمندی به رشته علوم تجربی در شهرستان بهشهر بسيار بالا است و به نوعی جذبه علوم تجربی دانش آموزان اين دوره را فرا گرفته و اکثر افرادی که حتی نمره تجربی را کسب نکرده اند اصرار به تحصيل در اين رشته دارند و امکان تغيير اين نسبت وجود دارد.
وی می گويد: رسانه ها در اين راستا وظيفه مهمی بر عهده دارند و بايد فرهنگ سازی مناسب در زمينه هدايت تحصيلی در رسانه ها انجام دهند و خانواده ها بايد در اين راستا کمک کار ما و دانش آموزان باشند و بدانند که هدايت تحصيلی هدايت دانش آموزان است و با مشاوره اشتباه فرزندان را گمراه نکنند و خواسته خود را بر دانش آموزان تحميل نکنند.
 آسودگی خاطر ثبت نام برای خانواده ها از مسائل اساسی است که بايد مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قرار گيرد و از طرفی خانواده ها نيز با ثبت نام به موقع در مدارس، کمک کار آموزش و پرورش در ارائه خدمات مناسب به دانش آموزان باشند تا آغاز هر سال تحصیلی همراه با آسودگی خاطر برای اوليای دانش آموزان و اوليای مدارس باشد.
مازندران ۴۷۰ هزار دانش آموز دارد که در بیش از چهار هزار مدرسه به تحصیل می پردازند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار