گزارشی از حادثه واژگونی اتوبوس علوم تحقیقات؛
حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات سبب کشته شدن هشت دانشجو شد، دانشجویانی که سالانه هزینه‌های گزاف دانشگاه را پرداخت کرده اند و اکنون باید جانشان را هم برای بی تدبیری مسئولان مربوطه از دست بدهند.
کد خبر: ۶۹۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳ 26 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ حوالی ساعت ۱۲ ظهر بود که اتوبوس حامل دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم و تحقیقات از بالاترین نقطه در حال آمدن به پایین بود که ناگهان در حاشیه خیابان سیمین بولیوار اتوبوس چپ کرد و ۸ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۹ تن دیگر مصدوم شدند.

پس از شنیدن این خبر سریعاً به محل حادثه رفتیم و از میدان دانشجو که گذشتیم آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش نشانی روی زمین و بالگرد‌های اورژانس در آسمان خودنمایی می‌کردند؛ یکی از دانشجویان با نگرانی به سمت اتوبوس دوید تا از دوستان خود خبر بگیرد که البته نیرو‌های امدادی او را از صحنه دور کردند؛ گروهی دیگر از دانشجویان نگران در حاشیه خیابان ایستاده بودند و وقتی با آن‌ها صحبت می‌کردیم می‌گفتند همیشه اوضاع همین است پیچ‌های خطرناک، رانندگان خواب‌آلود و نداشتن دقت نظر در رانندگی همه و همه مواردی هستند که سبب می‌شوند ما با استرس سوار اتوبوس‌ها شویم و به بالا برویم‌.

در همین حین محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد را دیدیم که به سمت اتوبوس می‌رود و با نیرو‌های اورژانس در حال صحبت است و البته می‌گوید فعلا با هیچ خبرنگاری صحبت نمی‌کنم در کنار او دیگر مسئولان دانشگاه آزاد هم حضور داشتند تا بگویند خود را به موقع در محل حادثه رسانده ایم و اوضاع تحت کنترل است!!

اکثر دانشجویان در خیابان هستند عد‌ه‌ای با چشم‌های گریان و دستانی لرزان شماره تلفن دوستان خود را می‌گیرند تا مطمئن شوند که آیا آن‌ها در اتوبوس بودند یا خیر، دانشجویان زیادی نگران نشسته اند و می‌گویند دوستانمان در اتوبوس بودند، در همین حین مأموران حراست دانشگاه خبر دادند که دانشگاه تعطیل شده و دانشجویان به خانه‌های خود بروند و آن‌ها در حال پراکنده کردن دانشجویان شدند.

رفته‌رفته تعداد آمبولانس‌ها اضافه شد و ماموران خیابان‌های منتهی به دانشگاه را برای جلوگیری از ترافیک بسته بودند؛ نیرو‌های اورژانس مصدومین را سوار آمبولانس کردند و به بیمارستان‌های سطح شهر بردند و هفت دانشجو به علاوه راننده فوتی هم سریعاً به بیمارستان فرهیختگان که در چند متری دانشگاه قرار داشت منتقل شدند.

هم پول دادند هم خون؛ روایتی از حادثه‌ای دلخراش برای کسانی که قرار بود آینده کشور را بسازند

اتوبوس از روز گذشته دارای نقص فنی بود

یکی از نیرو‌های دانشگاه آزاد در گوشه‌ای  ایستاده و در حال نگاه کردن به نیرو‌های امدادی است به سراغ او رفتم و علت وقوع حادثه را پرسیدم، که این طور پاسخ داد: تعداد دانشجویان دانشگاه زیاد است و بدون اتوبوس هم نمی‌توان آن‌ها را تا قله کوه برد باید برای انتقال آن‌ها از اتوبوس استفاده کنیم، اما متاسفانه تمام این ماشین‌ها قدیمی هستند و هیچ اقدامی هم برای نو کردن آن‌ها از سوی مسئولان انجام نمی‌گیرد.

یکی از دانشجویان به ما می‌پیوندد و درباره حادثه می‌گوید:  اتوبوس هنگامی که داشت از بالا به پایین می‌آمد سرعت بسیار زیادی داشت و البته این همان اتوبوسی است که روز گذشته هم دچار نقص فنی و ترمز بریدگی شده بود و حدودا سه بار چرخید و سرنگون شد.

یکی دیگر از دانشجویان که نگران دوست خود است و از او خبری ندارد می‌گوید: بیشترین شهریه متعلق به دانشگاه علوم و تحقیقات است اما نمی‌دانیم سهم این شهریه در کجای طرح‌های عمرانی و بهبود زیرساخت‌هاست.

کمی آن طرف‌تر پایین دانشگاه به نزدیکی بیمارستان فرهیختگان می‌رویم دانشجویان زیادی به دنبال دوستان خود می‌گردند و تعداد آن‌ها هر لحظه بیشتر می‌شود؛ جوانانی که پشت در‌های بسته بیمارستان ایستاده اند و با چشمانی اشک آلود منتظر شنیدن اسامی فوت شدگان هستند، اما مسئولان بیمارستان به آن‌ها می‌گویند خودمان نمی‌دانیم که اسم این افراد چیست، زیرا تنها سه نفر کارت شناسایی داشتند و مابقی افراد هیچ سند هویتی همراهشان نیست.

رفته رفته خانواده دانشجویان هم به بیمارستان فرهیختگان رسیدند؛ مادران و پدرانی که با چشم‌های گریان فقط به دنبال شنیدن این هستند که آیا فرزندشان در این بیمارستان بوده  یا به دیگر بیمارستان‌ها منتقل شده است.

مسئول حراست دانشگاه خطاب به خانواده‌های داغدار و دانشجویان می‌گوید به بیمارستان‌های عرفان، امام خمینی(ره)، رسول و دیگر بیمارستان‌های دولتی بروید اینجا هیچ مصدومی نیست و تنها افراد فوت شده به این بیمارستان منتقل شده اند.

هم پول دادند هم خون؛ روایتی از حادثه‌ای دلخراش برای کسانی که قرار بود آینده کشور را بسازند

ساعت ۱۵ عصر بالاخره لیست ابتدایی مصدومان و کشته‌شدگان از سوی اورژانس منتشر شد و دانشجویان  و خانواده‌ها با دیدن این لیست به دنبال پیدا کردن نام دوستان و فرزندان خود بودند و به سمت بیمارستان‌ها روانه شدند؛ در همین حین یکی از مسئولان بیمارستان فرهیختگان به جمع خانواده‌ها های منتظر پشت در‌های بسته پیوست و گفت: هیچ مصدومی اینجا وجود ندارد و افراد فوت شده هم در حال انتقال بهپزشک قانونی کهریزک برای تشخیص هویت هستند یا به بیمارستان بروید‌ یا به پزشکی قانونی مراجعه کنید.

با انتشار این خبر خانواده‌ها و دانشجویان کم‌کم متفرق شدند و هر کدام با دلی نگران به سمت یکی از بیمارستان‌ها و پزشکی قانونی رفتند.

همانند دیگر خانواده‌های داغدار به سمت بیمارستان رسول رفتیم تا از حال مصدومان باخبر بشویم بیمارستانی که محمدمهدی طهرانچی و علی‌اکبر ولایتی به عنوان مسئولان دانشگاه آزاد آنجا بودند و به قولی به ملاقات آمده بودند.

هم پول دادند هم خون؛ روایتی از حادثه‌ای دلخراش برای کسانی که قرار بود آینده کشور را بسازند

تعداد کشته شدگان به ۹ تن رسید

از یک دانشجوی مصدوم دلیل وقوع حادثه را پرسیدم که گفت: راننده با سرعت بالایی در حال حرکت بود که البته هر وقت از او پرسیدیم چرا سرعت خود را کاهش نمی‌دهد  داد زد که ماشین ترمز نمی‌گیرد، در همین حین بود که تصادف کردیم و از اتوبوس به بیرون پرت شدیم.

از حال مصدومان در حال خبر گرفتن بودیم که متاسفانه خبر فوت یکی دیگر از دانشجویان در بیمارستان رسول به گوشمان رسید و با او تعداد کشته شدگان به ۹ تن افزایش یافت.

در این حادثه هشت دانشجویی که قرار بود آینده ساز کشور باشند کشته شدند و البته از حال دیگر مصدومان هنوز خبری نیست، زیرا بسیاری از آن‌ها با حالی وخیم در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

هنوز حادثه تلخ دانش آموزان مدرسه ابتدایی زاهدان را یادمان نرفته است و فراموش نکردیم که نبود تجهیزات و زیرساخت‌های مناسب سبب بروز چنین مشکل اساسی برای دانش آموزان شد که خبر حادثه دلخراش امروز دانشگاه آزاد غممان  را دو چندان کرد و بار دیگر اثبات شد که نه تجهیزات مناسب و نه سیاست گذاری‌ درست در بحث آموزشی کشور وجود ندارد.

در حالی که در دو هفته گذشته مسئولان دست اندرکار وزارت علوم و دانشگاهیان از لازمه توجه به جوانان صحبت می‌کردند و می‌گفتند که قرار است تمام حمایت‌ها از دانشجویان به عمل بیاید، اما اتفاق امروز نشان داد که هیچ عزمی برای حمایت از دانشجویان وجود ندارد، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اصلی‌ترین نهاد رسیدگی به اوضاع دانشجویان است، اما می‌بینیم که متاسفانه دانشگاه ها را رها کرده و بدون هیچ نظارتی بر آن‌ها ساختار مراکز علمی را در نظر نمی‌گیرد و امروز اتفاقی افتاد که چندین بار خاطره آن را در شرایطی به مراتب کمتر داشته‌ایم.

هم پول دادند هم خون؛ روایتی از حادثه‌ای دلخراش برای کسانی که قرار بود آینده کشور را بسازند

نوشداروی بعد از مرگ سهراب

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آقایان کوچک زاده و دهمردی به عنوان مسئولان کمیته آموزش عالی مامور شده‌اند که بازدید میدانی از حادثه داشته باشند و مطابق با همان جلسه‌مدرسه اسوه حسنی این موضوع را هم حتما در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

والدین هر روز فرزندان خود را با امید و آرزو‌های بسیار روانه مدرسه و دانشگاه می‌کنند، اما اتفاقات چند روز و حتی سال‌های اخیر نشان می دهد که کارنامه آموزشی ایران کمی سیاه است و امروز بسیاری از والدین می‌گویند حاضر هستیم فرزندانی بی سواد داشته باشیم، اما آن‌ها را از دست ندهیم.

فضای مجازی و واکنش کاربران به حادثه دلخراش علوم و تحقیقات

موضوع دانشگاه آزاد اکنون بحث داغ فضای مجازی شده است و کاربران در حال نوشتن روایات مختلف درباره این موضوع هستند.

سید مصطفی آقا میرسلیم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت فاجعه‌ای که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد رخداد پیامد ساخت و ساز در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متر است.

هم پول دادند هم خون؛ روایتی از حادثه‌ای دلخراش برای کسانی که قرار بود آینده کشور را بسازند

یکی دیگر از کاربران نوشت: دانش‌آموزان در زاهدان بر اثر نبود امکانات حداقلی گرمایشی سوختند، دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات بر اثر فرسودگی اتوبوس کشته شدند.

کاربری دیگر نوشت:  اتوبوس‌های افتضاح جاده پرشیب و با پیچ‌های ناجور همه دست به دست هم می‌دهند که اتفاقات تلخ در علوم‌ تحقیقات بی‌افتد.

همچنین قبل از حادثه یک دانشجو درباره اوضاع اتوبوس‌های دانشگاه علوم و تحقیقات در صفحه شخصی خود نوشت:« وقتی که اتوبوس‌های علوم و تحقیقات در سرازیری ترمز می‌برن و مجبور می‌شوند برای ایستادن خود را در جوب بی‌اندازند؛ خدایا یک ترم دیگر مانده فقط بگذار صحیح و سالم از این دانشگاه برویم.»

در این میان عده‌ای می‌گویند اگر تله کابین دانشگاه تاسیس شود امکان وقوع این اتفاقات کاهش می‌یابد، زیرا جاده‌های دانشگاه علوم و تحقیقات بسیار نامناسب و مملو از چاله و دست انداز هستند  و حتی یک گارد ریل هم در کنار جاده وجود ندارد که البته برخی از کارشناسان می‌گویند وضعیت تله کابین خیلی بدتر از جاده است، زیرا ایمنی سازه ندارد و در کنار آن مشکلات الکترونیکی و برقی هم وجود دارند.

صالح اسکندری مدیر رسانه‌های دانشگاه آزاد درباره حادثه امروز دانشگاه آزاد و مشکل تله کابین واحد علوم و تحقیقات در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: تصادف اتوبوس حامل دانشجویان برای خانواده دانشگاه آزاد بسیار غم انگیز بود؛ برخی به جای تسلیت زخم زبان می‌زنند آن هم به خاطر تله کابینی که با شکایت کیفری یک سازمان متولی منابع طبیعی و ایرادات فنی متوقف است؛ البته انتقال 40 هزار دانشجو با تله کابین غیر ممکن است.»

هم پول دادند هم خون؛ روایتی از حادثه‌ای دلخراش برای کسانی که قرار بود آینده کشور را بسازند

وزارت علوم  برای بررسی حادثه واژگونی اتوبوس ورود می کند؟

رضا مسعودی رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حادثه واژگونی اتوبوس در این دانشگاه اظهار کرد: درحال بررسی موضوع هستیم تا بدون اینکه قضاوت نادرستی از حادثه باشد، نظر نهایی را اعلام کنیم.

وی درباره وضعیت اتوبوس‌هایی که در دانشگاه برای تردد دانشجویان استفاده می‌شود، گفت: برای این اتوبوس‌ها قرارداد‌هایی که با پیمانکار‌ها بسته می‌شود الزامات و استاندار‌دهای لازم را دارند؛ اگراین الزامات رعایت نشود، قرارداد پیمانکار بسته نمی‌شود و اگر خلاف این شرایط لحاظ شود، با آن برخورد می‌شود.

دانشگاه علوم و تحقیقات تنها واحد دانشگاه آزاد نیست که دچار مشکلات متعددی است، در کنار علوم و تحقیقات مجتمع ولیعصر تهران جنوب، سوهانک تهران مرکز،  دانشگاه تهران غرب تهران و شمال هم هرکدام دچار مشکلات زیرساختی بسیاری هستند دانشجویان انتظار دارند درقبال مبالغ گزافی که در دانشگاه آزاد هزینه می کنند شرایط مناسب هم داشته باشند و  با خیالی راحت تحصیل کنند، اما امروز دانشجویان هم پول دادند هم جان.

روز گذشته هشت دانشجویی را از دست دادیم که قرار بود آینده ساز کشور باشند، اما متاسفانه قبل از آنکه بتوانند کشور را به مرز‌های بالندگی برسانند سفیر مرگ به سراغشان آمد و جان  آن‌ها را گرفت، مشخص نیست قرار است تا چه زمانی خبر‌های ناگوار را در بحث آموزشی کشور بشنویم و باید دید چه زمانی مشکل دانشگاه‌های کشور برطرف می‌شود و چه زمانی نظارت وزارت علوم از دانشگاه آزاد کامل خواهد شد.

انتهای پیام/

 
 
 
برچسب ها: علوم و تحقیقات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار