کد خبر: ۶۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 01 August 2015
رشت- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان از بهره گیری از دانش آموختگان هنرهای سنتی و صنایع دستی در راستای ارتقا کیفیت ، نوآوری و احیای برخی رشته های این حوزه خبر داد.

سلمان شاه محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهره گیری از اندیشه و دانش نیروی جوان و تحصیل کرده گامی در راستای احیای هنرهای بومی و محلی خواهد بود.

وی مهمترین برنامه های معاونت صنایع دستی را ایجاد تنوع ، کیفیت، افزایش مراکز عرضه ، تقویت روحیه نوآوری و خلاقیت در حوزه صنایع دستی اعلام و خاطرنشان کرد: اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان با مورد توجه قرار دادن و احیای هنرهای اصیل و سنتی پدیدار می شود.

وی، بر ضرورت تشکیل انجمن دانش آموختگان صنایع دستی تاکید کرد و گفت: بهره گیری از اندیشه و دانش نیروی جوان و تحصیل کرده گامی در راستای احیای هنرهای بومی و محلی خواهد بود.

شاه محمدی ، با بیان اینکه صنایع دستی خارجی موجود در بازار ، صنایع دستی بومی و محلی گیلان را تحت شعاع قرار داده، بیان کرد: باید از حاشیه ها فاصله گرفت و با پرداختن به رونق محصولات سنتی موجبات اشتغالزایی در این زمینه و نیز رونق اقتصادی هنرمندان را فراهم نمود.

وی، به اتخاذ تصمیمات جدی برای برپایی بازارچه های دائمی صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: دریافت مهر اصالت یونسکو برای برخی از محصولات صنایع دستی از دیگر برنامه های اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان است.

وی، فروشگاه ها و بازار فروش صنایع دستی را بخشی از زنجیره ارزش صنایع دستی دانست و رسیدگی به مشکلات فروشندگان را بخشی از وظایف این معاونت بشمرد.

شاه محمدی تصریح کرد: فروشندگان صنایع دستی در زنجیره ارزش صنایع دستی نقش بسیار مهمی ایفا می کنند و در حقیقت خط مقدم تلاقی تولید با مشتری هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد : در صورتی که فروشندگان نتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند یا جایگاه آنان تضعیف شود، تولید و اشتغال در حلقه های قبلی زنجیره ارزش صنایع دستی نیز با خلل مواجه می شود.

شاه محمدی، فروشندگان را پلی ارتباطی در انتقال عرضه و تقاضا و نیز سنجش ذائقه مشتریان خواند و بر ضرورت حل مشکلات فروشندگان صنایع دستی تاکید کرد.

از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.

رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، کدوی منقوش ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی، قلاب بافی و ...برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار