بررسی مشکلات واحدهای تولیدی ایلام
صنعت ایلام برای تامین سرمایه در گردش از سیستم بانکی دچار سرگیجه شده؛ اینجا حال و روز شهرک‌های صنعتی هم «تابلو» است و این روایت صنعت ایلام در حالیست که مسئولان روزهای خوب را وعده می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴ 03 August 2015
ایلام به عنوان استانی محروم در بخش صنعت هم اکنون جزو آخرین استانهای کشور به لحاظ ارزش افزوده صنعتی و تولید به شمار می رود و همین مسئله باعث شده مشکلات این بخش در استان هر روز بیشتر نمایان شود.

عمق مشکلات در این بخش به گونه ای است که بیش از نیمی از واحدهای صنعتی استان ایلام به دلایل مختلف تعطیل هستند که در این راستا پیش از این در گزارشی برخی مشکلات این حوزه به ویژه مسائل بانکی در گزارشی با عنوان «صنعت ایلام همچنان درجا می‌زند/ بانک‌های عامل همکاری نمی‌کنند» بررسی شد.

در ادامه بررسی مشکلات صنعت و تولید استان ایلام این بار به سراغ بخش خصوصی، مسئولان صنعت استان ایلام و متولیان امر در شهرکهای صنعتی رفته ایم تا در گفتگو با آنها چرایی حال و روز کنونی صنعت استان ایلام را واشکافی کنیم.

بخش خصوصی: مشکلات صنعت ایلام از نبود سرمایه در گردش تا دلالی

موسی صفری یکی صنعتگران استان ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر می گوید: مشکلات واحدهای صنعتی استان ایلام بسیار زیاد است که یکی از مهمترین آنها بحث بیمه کارگران است که باید به طور کامل یعنی چیزی در حدود ۲۵۰ هزار تومان پرداخت شود.

وی ادامه می دهد: دومین مسئله به نظر بنده بحث تسهیلات بانکی است که اصلا رسیدگی نمی شود دومین مسئله بحث تامین سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی است که متاسفانه اصلا از سوی بانکها رسیدگی نمی شود و همین مسئله باعث شده نتوانیم برای ادامه فعالیت خود در بخش تولید کارگر و تجهیزات اضافه کنیم.

این صنعتگر ایلامی اضافه می کند: نبود سرمایه در گردش و بدهی های بانکی باعث شده که نتوانیم سفارشات را به موقع تحویل دهیم، ولی اگر با منابع مالی بتوانیم تجهیزات و کارگر به میزان کافی در یک واحد تولیدی مستقر کنیم قطعا روند تولید به خوبی پیش می شود.

وی می گوید: مشکلات بخش صنعت در استان ایلام در همین بخشها خلاصه نمی شود، بلکه دلال بازی در بازار خرید و فروش محصولات از دیگر معضلات این حوزه است.

کراپ‌شده - ایلام

صفری توضیح می دهد: بعضی از دستگاه های اجرایی استان ایلام نیز از شرکتهای خارج از استان نیازمندی های خود را تامین می کنند، در حالی که همان کالای مورد نظر در استان تولید می شود.

وی اضافه می کند: از دیگر مسائل مهم در صنعت استان ایلام، تامین زیرساختهای صنعتی در استان است که متاسفانه در شهرکهای صنعتی استان زیرساختهای مناسب از جمله جاده و روشنایی وجود ندارد.متاسفانه در شهرکهای صنعتی استان زیرساختهای مناسب از جمله جاده، روشنایی وجود ندارد

از نبود خرید تضمینی تا مشکلات تهیه مواد اولیه در صنعت استان ایلام

علی غلامی از دیگر صنعتگران استان ایلام به خبرنگار مهر می گوید: مشکلات صنعتی استان ایلام بیشتر در بحث مالی، کمبود نقدینگی و بدهی های واحدهای تولیدی به بانکها خلاصه می شود.

وی ادامه می دهد: علاوه بر این مشکلات هم اکنون صنعت استان ایلام در مسائل ریشه ای و زیرساختی نیز دچار مشکل است یعنی مثلا واحدهای تولیدی شهرستانهای استان از برق صنعتی و آب مناسب برخوردار نیستند.

این صنعتگر ایلامی می گوید: هم اکنون خرید تضمینی محصولات تولید شده در استان ایلام وجود ندارد و خیلی از واحدها با مشکلات بازاریابی و فروش مواجه هستند.هم اکنون خرید تضمینی محصولات تولید شده در استان ایلام وجود ندارد و خیلی از واحدها با مشکلات بازاریابی و فروش مواجه هستند

وی ادامه می دهد: در بحث مواد اولیه نیز بسیاری از واحدهای صنعتی نمی توانند به طور مستقیم از پتروشیمی خرید کنند و از بورس مواد اولیه خود را خریداری می کنند که آن هم حتما باید بالای ۱۳ تن باشد.

غلامی یادآور می شود: هم اکنون انگیزه ای برای تولید و کار در بیشتر واحدهای صنعتی استان وجود ندارد و مشکلات بیشتر از بحث های مالی و بانکی است.

وی ادامه می دهد: بیشتر واحدهای صنعتی استان ایلام به بانکها بدهکار هستند و علاوه بر این بدهی های این واحدها به دلیل جرائم دیرکرد هر روز بیشتر می شود.

دو نوع آمار از تعطیلی واحدهای صنعتی استان ایلام وجود دارد

رضا محمدرحیمی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اولین نکته در بحث آمارهای تعطیلی واحدهای تولیدی ایلام این بوده که آمارها متغیر است.

وی بیان می کند: دومین نکته در بحث آمار واحدهای صنعتی تعطیل این بوده که یک آماری بر اساس تعداد واحدهای صنعتی غیر فعال و فعال وجود دارد و یک آمار دیگر بر اساس حجم سرمایه گذاری فعال و غیر فعال است.

صنعت

مسئول صنایع استان ایلام معتقد است که در واقع آمار دوم یعنی تعطیلی بر اساس حجم سرمایه گذاری در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

۱۷۴ واحد صنعتی کاملا تعطیل در استان ایلام وجود دارد

محمدرحیمی ادامه می دهد: بر اساس آمارهای موجود ۵۶۵ واحد صنعتی در استان ایلام وجود  دارد که از این تعداد ۳۴۸ واحد فعال، ۴۳ واحد نیمه فعال و ۱۷۴ واحد به طور کامل تعطیل است.

وی می گوید: البته بر اساس آمارهای سرمایه گذاری های انجام شده هم اکنون بیش از ۸۰ درصد سرمایه های صنعت استان ایلام فعال است هم اکنون بیش از ۸۰ درصد سرمایه های صنعت استان ایلام فعال است و این آمار نشان از تراز مثبت صنعت در استان دارد.

حیمی معتقد است که فعالیت واحدهای صنعتی فقط در شهرک صنعتی خلاصه نشده است و تاکید می کند: هم اکنون بخش مهمی از صنعت فعال استان نظیر کارخانه سیمان، پتروشیمی، کارخانه آرد، شن و ماسه و ...به عنوان صنعتی فعال خارج شهرکهای صنعتی استان قرار گرفته اند.

گره کور تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش

وی به مشکلات واحدهای صنعتی استان ایلام اشاره کرده و می گوید: هم اکنون مشکلات نظیر پرداخت تسهیلات، سرمایه در گردش و بدهی واحدهای تولیدی استان ایلام به یک گره کور تبدیل شده است.

وی بیان می کند: در حال حاضر این بخش بیشترین انرژی ما را صرف خود کرده چراکه واحدهای تولیدی استان دنبال احیا شدن هستند که نیاز به همکاری بانکها دارد.در حال حاضر این بخش بیشترین انرژی ما را صرف خود کرده چراکه واحدهای تولیدی استان دنبال احیا شدن هستند که نیازمند همکاری بانکها دارد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام ادامه می دهد: هم اکنون واحدهایی که به دلیل مشکلات مالی نتوانسته اند اقساط خود را پرداخت کنند، هر روز بر بدهی آنها افزوده می شود.

وی اضافه می کند: در حال حاضر بدهی های واحدهای تولیدی استان ایلام بر اثر جرائم دیرکرد اقساط بیشتر شده و نیاز است که بانکها در این زمینه همکاری بیشتری با واحدهای تولیدی استان داشته باشند.

وی یادآور می شود: چشم اندازی که برای صنعت استان ایلام پیش بینی شده این است که واحدهای نیمه فعال و تعطیل استان فعال شوند و علاوه بر این بر اساس ظرفیتهای استان واحدهای صنعتی بزرگ در ایلام ایجاد شود.

محمدرحیمی می گوید: هم اکنون واحدهای جدید صنعتی در استان ایلام در حال انعقاد قرارداد هستند که قطعا آینده صنعت استان بسیار روشن می شود.

فشار سیاسی و کارهای غیر کارشناسی شده برای ایجاد شهرکهای صنعتی در استان ایلام

مرتضی دارایی مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: هم اکنون ۱۴ شهرک و ناحیه صنعتی در استان ایلام وجود که ۱۰ مورد از این تعداد به بهره برداری رسمی رسیده است.

وی بیان می کند: متاسفانه در سالهای قبل به دلیل فشارهای سیاسی نسبت به ایجاد چندین شهرکها و نواحی صنعتی بدون کار کارشناسی در استان اقدام شده که در حد تابلو رها شده بودند.

مدیر شهرکهای صنعتی استان ایلام ادامه می دهد: شرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام طی یک سال گذشته نسبت به ایجاد زیرساخت در این نواحی صنعتی بلاتکلیف استان اقدام کردشرکت شهرکهای صنعتی استان ایلام طی یک سال گذشته نسبت به ایجاد زیرساخت در این نواحی صنعتی بلاتکلیف استان اقدام کرد و خوشبختانه هم اکنون زمینه سرمایه گذاری در آنها فراهم شده است.

وی یادآور می شود: در حال حاضر متقاضی برای سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی جدید استان ایلام وجود دارد که فرمانداران شهرستانهای استان باید در این زمینه همکاری بیشتری انجام دهند.

اجرای مصوبات کارگروه رفع موانع تولید راهکار اصلی خروج بحران صنعت استان

دارایی با یادآوری اینکه هم اکنون کارگروه رفع موانع تولید در استان فعال شده است می گوید: در این بخش به دنبال حل مشکلات واحدهای تولیدی استان به صورت تک به تک هستیم که البته در این بین نیازمند همکاری بانکها هستیم.

وی اضافه می کند: مشکل نقدینگی، پرداخت بدهی و ...بخش اعظمی از مشکلات واحدهای تولیدی استان ایلام بوده که باید بانکها از تولید در استان حمایت کنند.

وی معتقد است که برای رونق تولید در استان ایلام خود دستگاه های اجرایی باید حمایت کنند مثلا در بحث تامین نیازهای خود از محصولات واحدهای تولیدی استان استفاده کنند.

صنعت ایلام نیازمند توجه بانکها و برنامه ریزی درست

با توجه به صحبتهای مطرح شده از سوی مسئولان و بخش خصوصی به نظر می رسد واحدهای صنعتی استان ایلام مشکلات بسیار زیادی دارند که عمده آنها مربوط به سرمایه در گردش، بدهی و عدم برنامه ریزی درست از سوی خود مسئولان و مدیران واحدهای تولیدی است.

هرچند به نظر می رسد بانکها باید در زمینه تقسیط بدهی و جرائم واحدهای تولیدی در استان همکاری بیشتری داشته باشند، ولی به نظر می رسد برنامه ریزی درستی از سوی مسئولان و مدیران واحدهای تولیدی برای رفع مشکلات وجود ندارد.

توجه جدی تر مسئولان امر در ایجاد زیرساخت ها، تقویت بازاریابی به منظور رونق بازار محصولات بومی در ایلام، حمایت دستگاههای اجرایی از تولیدات این بخش و خرید از محصولات تولیدی استان، برنامه ریزی برای اجرای طرح های توسعه ای و آرندی و ... مسائلی است که توجه جدی متولیان این حوزه چه در بخش دولتی و چه خصوصی را طلب می کند.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار