تابناک: بعدازظهر دوشنبه گرم بیست و پنجم خردادماه امسال بود. اصفهان. میدان فیض، اتاق بازرگانی.
کد خبر: ۷۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ 04 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، در نخستین رویداد طرح امید، که با هدف معرفی موثر، سریع و ارزان محصول‌های نوآورانه استان اصفهان با ابتکار اتاق بازرگانی این شهر، برگزار شده بود، محمد گوهریان، دبیر کل اتاق بازرگانی، سخن تکان دهنده‌ای از یکی از بزرگان کشور بر زبان راند: "وقتی می‌خواهید تسلیم شوید، پنج دقیقه دیگر صبر کنید!"

تناسبی عینی میان این جمله و عنوان رویداد قابل درک بود. در یک کفه رویداد امید و در کفه دیگر، جمله‌ای که از بشر می‌خواست قبل از آنکه خود را ببازد و بر باد دهد و دردمندانه و کودکانه، در بازی حوادث، لب برچیند، بغض کند و دستها را بالا ببرد، به جای همه اینها، کمی درنگ کند. برای آخرین بار، همه چیز را چک کند. همه راه حل‌ها، رویدادها و همه ایده‌ها.... شاید آن دورها، فکری جا مانده! و شاید همان فکر دور از ذهن و جا مانده همچون شمشیری باشد در دست یک گلادیاتور که می‌تواند ورق را برگرداند. زمین را به زمان دوزد! با مشکلات، کمبودها و نارسایی‌ها چنان کند که باید کرد؛ این فکر جامانده، همان "ایده خلاقانه" است....

جمله یاد شده پیامی آشکار داشت برای اکثریتی جوان در سالن اتاق بازرگانی، که بخشی از آنها ( و تاکید می شود بخشی از آنها!) در سال‌های تحریم، میان بیم و امید دست و پا زدند و با وجود آنکه لقب پرطمطراق "شرکت دانش بنیان" بر دوششان سنگینی می‌کرد، دستشان از حمایت خالی بود.

اتاق آشکارا می گفت که آنها را دیده. مشکلاتشان را می‌داند و حداقل کاری که از دستش بر می‌آید این است که در مکانیزمی منطقی و عادلانه محصول‌های نوآورانه آنها را پیش چشمان عموم و سرمایه‌گذاران، به نمایش گذارد و در آن رویداد پنج محصول نوآورانه را به نمایش گذاشت.

و باز هم پنج دقیقه دیگر برای صبر!

عصر گذشته ، دوشنبه -دوازدهم مرداد ماه- دومین رویداد طرح امید عملی شد. اصفهان. میدان فیض، اتاق بازرگانی، همان جای قبلی.

سه محصول از سه شرکت فعال در عرصه علم و تکنولوژی و همچنین پرتال جدید اتاق بازرگانی اصفهان رونمایی شد.

محصولی خود تمیز شونده از شرکتی دانش بنیان مبتنی بر علم نانوتکنولوژی، که بیشتر در نمای ساختمان‌ها کاربرد دارد.

دیگری محصولی به نام " بیرینگ" یا همان "یاتاقان" خودمان که در صنعت نقش مهمی ایفا می‌کند از یک شرکت دانش بنیان دیگر.

و محصول دیگر سرویسی اینترنتی، مبتنی بر نرم افزاری پیچیده که پخش، مدیریت و ایجاد محتوای درخواستی صوتی و تصویری زنده و غیر زنده را بر روی رایانه‌های شخصی، گوشی‌های همراه با هر نوع سیستم عامل، تبلت و ... فراهم می‌کند.

در آخر پرتال جدید اتاق بازرگانی اصفهان با امکان‌های جدید و موثر برای اعضا رونمایی شد.

آنچه قابل توجه بود!

یکی از نکته‌های جالب توجه که در کمتر رویدادی به چشم می‌خورد، مدیریت سفت و سخت زمان بود. تا آنجا که تقریبا همه چیز سر وقت آغاز شد. خبری از سخنرانی‌های ریاکارانه و طولانی مدت مسوولان نبود. تنها صاحبان دانش و صنعت، محصول خود را در 10 دقیقه معرفی می‌کردند. آنهم 10 دقیقه‌ای که هر ثانیه و صدم ثانیه‌اش روی دو، ال سی دی در دو طرف جایگاه، معکوس به نمایش گذاشته شده بود و در 30 ثانیه آخر، هر ثانیه صدای بوقی خبر از تمام شدن وقت ده دقیقه‌ای می داد. سخنران با اینهمه صدای بوق چاره‌ای نداشت جز آنکه بحث را تمام کند.

آنچه قابل توجه نبود!

از آنجا که تنها املای نانوشته بی غلط است، این رویداد نوشته شده نیز خالی از اشتباه یا کمبود نبود. یکی از این کمبودها، نبود فرصت برای پرسیدن سوال از معرفی کنندگان محصول بود. بحث و جدل در علم و تجارت از شیرین‌ترین و در عین حال تاثیرگذارترین مراحل رشد و ترقی است. نبود وقت برای سوال رو در رو از معرفی کنندگان محصول‌های دانش بنیان در این رویداد کمی آزار دهنده بود.

از دیگر کمبودهای این رویداد، نبود اطلاع رسانی گسترده و موثر برای مخاطبان هدف است. پر نشدن سالن، آنگونه که انتظار می‌رفت و عدم فراوانی حضور سرمایه گذاران شاخص و مرتبط نیز شاید از دیگر کمبودهای این رویداد به حساب آید. می‌شود گفت برگزاری این رویداد 30 درصد از راه هدف و یافتن مخاطبان و سرمایه‌گذاران موثر، هفتاد درصد از راه هدف است.

لطفا ادامه دهید...

انتقاد از این رویداد به هیچ وجه آن را زیر سوال نمی‌برد، بلکه با به رخ کشیدن نقاط کمبودی که به نظر رسانه می‌رسد، این رخداد مبارک و نو را پربارتر از گذشته خواهد ساخت.

شک نباید کرد که جوان گرایی، قالب شکنی و توجه به ایده‌ها در مجموعه مدیران جدید اتاق بازرگانی، پدیده‌ای تحسین بر انگیز و امیدوار کننده است. به شرط آنکه مستهلک نشود، منحرف نشود و همواره راستگو و پایدار، به نفع منافع عموم مردم باقی بماند.

هنوز پنج دقیقه فرصت داریم!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار