در نشست شورای اجتماعی خوزستان مطرح شد
کریمی‌کیا ضمن اشاره به بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر، عنوان کرد: جمع‌آوری معتادان متجاهر با همکاری پلیس ناجا و دستگاه‌های متولی امر، همگی مقطعی بود اما وزارت کشور با وارد کردن سپاه به این مقوله، آن را انجام داد.تعداد معتادان متجاهر زیادنیست اما وجودشان منظره شهر را با تکدی ‌گری خراب می‌کند؛ همچنین وجودزنان معتاد متجاهر آسیب‌های بیشتری در سطح شهر ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۷۱۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ 18 February 2019

نشست شورای اجتماعی خوزستان یکشنبه شب با حضور استاندار، شهردار، فرماندار و جمعی از مسؤولان جهت ارائه روند اجرایی مرکز ماده 16 برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی در این جلسه در خصوص مواجهه با معضلات و پدیده‌های اجتماعی اظهار کرد: در این زمینه باید به تقویت مسایل پژوهشی و مطالعاتی توجه شود. همچنین علاوه بر علت سنجی در حوزه های نرم افزاری، باید عمق بخشیدن به این موارد و به نوعی اتخاذ تصمیمات پخته جزو دستورکارها قرار بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم در دستور کار قرار دادان سیاست گذاری مناسب در این زمینه افزود:  باید زمینه های روحی و عاطفی که موجب معضلات اجتماعی و یا وقوع جرم می‌شود، مد نظر قرار بگیرند. همچنین آمار باید به روز باشد و به افکارسنجی ارج داده شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه کاهش آسیب های اجتماعی تنها با افزایش امکانات انجام نمی‌شود، گفت: در این خصوص افزایش مهارت، ارج دادن به خلاقیت و شناخت نیازهای روحی و فرهنگی جامعه از جایگاه مهمی برخوردار است که باید در مجموعه برنامه ریزی ها لحاظ شود تا در تصمیم گیری ها مد نظر قرار بگیرند.

شریعتی گفت: شرایط اقتصادی کشور ناشی از تحریم های سنگین بلوک غربی، موجب می‌شود اجرای برنامه های اجتماعی سخت‌تر شود که این موضوع کار اعضای شورای اجتماعی کشور و خوزستان را سخت‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: توسعه بدون شاخص های عدالت اقتصادی، اجتماعی و توزیع مناسب منابع محقق نمی شود بنابراین سعی کردیم پروژه های اجتماعی را با رویکرد توزیع بهتر منابع اقتصادی مثل شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، احداث مرکز ماده ۱۶، پردیس مشارکت های اجتماعی در اهواز و اعطای بورسیه تحصیلی انجام دهیم تا در این زمینه موفق شویم.

وی هدف اصلی برگزاری سمینار مسئولیت‌های اجتماعی را محرومیت زدایی دانست و گفت: ایجاد وحدت رویه، تدوین سیاست مناسب و جلوگیری از هدررفت منابع برخی از دیگر اهداف برگزاری این سمینار است. قطعا توسعه پایدار در خوزستان منوط به مشارکت و استفاده همه ظرفیت ها است.

شریعتی با بیان اینکه جهت انجام مسئولیت‌های اجتماعی هزینه‌های زیادی شده است، عنوان کرد: به دلیل اینکه در اجرای این برنامه ها از انسجام و برنامه ریزی  وجود ندارد، فیدبک مناسبی در کل کشور و خوزستان لمس نمی شود. زمانی که برنامه ای در راستای مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهیم، مشخص نکرده ایم که این مسئولیت برای رسیدن از چه پروسه به چه پروسه‌ای است.

وی عنوان کرد: صنایع بزرگی از جمله شرکت نفت در خوزستان فعالیت می کنند و در طول سالها در زمینه های زیادی اقدام کرده اند اما اقدامات انجام شده تاثیرگذاری مناسبی نسبت به سرمایه گذاری و اختصاص هزینه‌ای که انجام شده نداشته اند. اگر این اقدامات از انسجام بیشتری برخوردار بود، اثرگذاری بهتری داشت و موجب بالا رفتن تولید ثروت می شد.

استاندار خوزستان گفت: مسئولیت اجتماعی نباید به ابزاری برای قدرت چانه زنی یا  مانور یک مدیر یا وسیله ای برای ساکت کردن معترضان به مدیران تبدیل شود که اگر این چنین باشد، اثرگذاری کم می شود یا اثرگذاری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی نباید ابزاری جهت اجرای سلایق مدیر باشد، گفت: اگر اجرای این برنامه ها از انسجام برخوردار نباشد، هدررفت منابع ایجاد می شود. همچنین اگر در مسئولیت اجتماعی سیاست‌گذاری وجود نداشته نباشد، منابع هدر می روند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: سالانه در خوزستان در زمینه‌های مختلف چند صد میلیارد تومان جهت اجرای مسئولیت های اجتماعی هزینه می‌شود اما این اقدامات به صورت منفک هستند و هر مجموعه برای خودش کار می کند. امیدواریم با برگزاری سمینار مسئولیت های اجتماعی، انسجام و تمرکز سیاست گذاری در این زمینه بیشتر شود و شرکت ها را وادار کنیم سهم خودشان را مشخص کنند اما انجام پروژه ها و مناطق را استانداری مشخص می کند تا جهت طرح آمایش سرزمین گام برداشته باشیم.

معاونت اجتماعی سپاه ولیعصر استان خوزستان با اشاره به از هدف از تشکیل این معاونت، اظهار کرد: معاونت اجتماعی سپاه جدید است و کل عمر آن حدود 4ماه است؛ فلسفه تشکیل این معاونت، دغدغه‌های اجتماعی رهبر و تاکید ایشان بر حل شدن این مسائل به دست سپاه و به علت حضور آن‌ها در میان مردم است؛ دغدغه‌های رهبر، طلاق، اعتیاد و حاشیه‌نشینی بود که همگی دلیلی بر تاسیس معاونت اجتماعی سپاه حضرت ولیعصر شد.

وی افزود: وزارت کشور به 10 استان دستور دادند که "مرکز ماده16" را عملی کنند و در پی تفاهم نامه‌ای که بین سپاه ولیعصر(عج) استان و بسیج بسته شد نزدیک به 2ماه است که از تشکیل کمپ معتادان متجاهر می‌گذرد و اقدامات خوبی انجام شده است.

معاونت اجتماعی سپاه ولیعصر، بیان کرد: از صفر تا صد نگهداری، درمان و ارائه خدمات به خانواده معتادان مبلغی نزدیک به 10میلیارد تومان برآورد شد که فرمانده سپاه برای شروع کار به مبلغ 2/5میلیارد تومان موافقت کردند و تا کنون 1/5میلیارد تومان برای برقراری کمپ‌ها هزینه شده است که در این بین از تجربه استان‌های دیگر نیز استفاده کردیم.

وی ادامه داد: این اقدامات تنها به عهده سپاه استان نیست و تمام دستگاه‌های اجرایی باید در این برنامه‌ای که تاثیراتش اجتماعی است شرکت کنند؛ جانمایی‌ها و اقدامات مهندسی در معاونت اجتماعی انجام شده است؛ همچنین یک شیوه نامه برای همکاری بین دستگاهی در استان در نظر گرفتیم که برمبنای آن دستگاه‌ها بر طبق توانایی‌های احصا شده‌شان با ما همکاری کنند.

معاونت اجتماعی سپاه ولیعصر، گفت: وظیفه سپاه، تامین اعتبار، تجهیزات، بهینه سازی مکان و تامین کادر پزشکی و مدیریت است؛ سپاه به عنوان یک موتور محرکه اولیه در کنار سایر دستگاه‌ها حضور دارد و امیدوار است بند16معتادان متجاهر حل شود.

وی افزود: 4هکتار از پادگان شهید فرجوانی برای کمپ معتادان متجاهر در نظر گرفته شده است که در قدم اول مخصوص آقایان است و این به علت نداشتن تجربه کافی در این زمینه است چرا که ما به عنوان یک نیروی کمکی در کنار بهزیستی این کار را انجام می‌دهیم.

معاونت اجتماعی سپاه بیان کرد: آمار تعداد معتادان متجاهر در دستگاه‌های مختلف متناقض است اما گام اول هدف گذاری ما برای 250نفر است که این ظرفیت را نیز میتوان افزایش داد.

محمدصادق کریمی‌کیا، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز با اشاره به فعالیت‌های حوزه اجتماعی، اظهار کرد: از ابتدای امسال برنامه‌های زیادی در حوزه اجتماعی طراحی و اجرا شده که همچنان ادامه دارد، اما به دلیل هجمه‌های سنگین اقتصادی و با وجود فشار مضاعف و تورم شدیدی که بر اقشار کم‌درآمد وجود دارد عملی کردن برنامه‌های اجتماعی با مشکل مواجه شده است، امیدواریم با همت بتوانیم علی‌رغم تمام تحریم‌ها، شرایط فرهنگی و اجتماعی خوبی را برای شهروندان رقم بزنیم.

وی افزود: ورود سپاه ولیعصر (عج) استان خوزستان به موضوع آسیب‌های اجتماعی، از دیگر دستگاه‌های اجرایی سلب وظیفه نمی‌کند و موظف‌اند که بر حسب مسؤولیتشان در زمینه آسیب‌های اجتماعی ورود کنند.

کریمی‌کیا ضمن اشاره به بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر، عنوان کرد: جمع‌آوری معتادان متجاهر با همکاری پلیس ناجا و دستگاه‌های متولی امر، همگی مقطعی بود اما وزارت کشور با وارد کردن سپاه به این مقوله، آن را انجام داد.تعداد معتادان متجاهر زیادنیست اما وجودشان منظره شهر را با تکدی ‌گری خراب می‌کند؛ همچنین وجودزنان معتاد متجاهر آسیب‌های بیشتری در سطح شهر ایجاد خواهد کرد.

در ادامه سیده فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، در خصوص مرکز ماده ۱۶ و احداث کمپ اردوگاه نگهداری معتادان متجاهر خوزستان، اظهار کرد: در این طرح نمی توانیم زنان معتاد متجاهر را نادیده بگیریم.

وی افزود: بخش اعظمی از افراد حاضر در کمپ ترک اعتیاد بانوان را زنان معتاد متجاهر تشکیل می دهند. همچنین معتادانی که در مرکز "تی سی" در حال ترک هستند، همین معتادان متجاهر هستند بنابراین به دلیل اینکه مرکز ماده ۱۶ ویژه بانوان وجود ندارد باید اعتبار شورای اجتماعی را به سمت یکی از این مراکز سوق دهیم تا فعلا زنان معتادان متجاهر را ساماندهی کنیم.

موسوی بیان کرد: مرکز ماده ۱۶ حجم کار بزرگی را می طلبد که قطعا زیرساخت آن را سپاه پاسدران ایجاد می کند اما پشتیبانی های دیگر را دستگاه های ذی ربط انجام دهند. اگر همه پای کار نیایند ممکن است مرکز ما نیز مانند استان های دیگر موفق نشود.

در ادامه نادر ایگدر، معاون اداره کل زندان های خوزستان، اظهار کرد: بحث احداث مرکز ماده ۱۶ خوب است اما اگر درمان معتادان خوب انجام نشود و همراهان پای کار نیایند، آب در هاون کوبیدنی بیش نیست.

وی افزود: وجود این معتادان متجاهر جامعه را دچار آسیب جدی می کند ولی تجربه نشان داده است که می شود این افراد را درمان کرد تا به مسیر درست زندگی برگردند.

ایگدر بیان کرد: جدای از بحث درمان و اصلاح رفتاری، نگهداری این افراد مشکلات زیادی دارد که باید در این زمینه کمک شود.

همچنین عبدالنبی سواعدی، مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان، اظهار کرد: در اجرای طرح "سرباز ماهر" تجربه خوبی کسب کردیم. در سال جاری بیش از ۶۰۰۰ سرباز را تحت آموزش قرار دادیم.

وی در خصوص مرکز نگهداری معتادان متجاهر نیز تصریح کرد: به محض اینکه مرکز ماده ۱۶ جانمایی شود از همه ظرفیت ها جهت کمک استفاده می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار