دست اندرکاران واحدهای صنعتی کوچک عقیده دارند درصورت همکاری بانک ها در ارائه تسهیلات و پشتیبانی از این واحدها، بخش عمده ای از مشکلات صنایع کوچک و تولیدی رفع می شود.
کد خبر: ۷۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳ 05 August 2015
به گزارش تابناک یزد، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به سرمایه گذاری 551 هزار میلیارد ریالی در این بخش از اقتصاد کشور، اظهار کرد: این رقم مربوط به کل سرمایه گذاری ها در شهرک های صنعتی است و قرار است 5 هزار میلیارد ریال هم در سال های آتی در صنایع کوچک و متوسط سرمایه گذاری شود.

فرشاد مقیمی با بیان اینکه در صنایع کوچک، منابع مالی را باید سرمایه گذاران غیر دولتی تامین کنند، تصریح کرد: در کشور ما شرایط طوری است که اغلب واحدها نیازمند تسهلات بانکی و دولتی هستند و تعداد بسیار کمی از شرکت ها از این تسهیلات استفاده نمی کنند.

وی افزود: در حال حاضر 88 هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که 81 هزار واحد از آنها صنایع کوچک یا متوسط هستند و از این رقم نیز 34 هزار واحد در شهرک های صنعتی راه اندازی شده اند.

مقیمی ادامه داد: از این 34 هزار و 252 واحد حدود 6200 واحد در حال حاضر متوقف اند و در حالت تعطیلی قرار دارند.



وی در ادامه به بیان علل تعطیلی این واحدها پرداخت و گفت:  69 درصد آنها به علت کمبود نقدینگی، 14 درصد فقدان بازار، 8 درصد گرانی مواد اولیه، 5 درصد اختلاف شرکا و 3 درصد نیز  به علت فرسودگی ماشین آلات دست از فعالیت کشیده اند.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی اضافه کرد: تنها در سال گذشته 14 هزار واحد متوقف شد و تعدادی نیز زیر 50 درصد و برخی بین 50 تا 70 درصد به فعالیت ادامه می دهند.

 مقیمی اظهار کرد: اگر این واحدها به ظرفیت برسند 110 هزار شغل جدید در کشور ایجاد خواهند کرد از این رو 5000 میلیارد تومان تسهیلات احتیاج است و تاکنون 2000 میلیارد تومان را بانک صنعت و معدن متقبل شده است.



محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت نیز، کمبود سرمایه و نبود منابع مالی را یکی از بزرگترین مشکلات واحدهای صنعتی عنوان کرد و افزود: علاوه بر اینها، ما از خیلی از امکانات بانکی و روش های متداول مالی استفاده نمی کنیم و مشارکت در تولید را ارائه وام با سود 25 درصد می دانیم.

وی برداشته شدن موانعی از جمله تحریم ها را کمک موثری از سوی دولت دانست و افزود: با این وجود، بهترین کمک این است که از تجربیات دنیا در امور بانکی و مشارک در تولید استفاده کنیم. مثلا نرخ بهره بانکداری در دنیا زیر 5 درصد است و تا زمانی که این موضوع و مشکلاتی مثل صدور ال سی داخلی حل نشود، بعید است مشکلات ما رفع شود.

مرتضوی اضافه کرد: وزارت صنعت و معدن به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند. بانک ها و سایر دستگاه ها هم باید همکاری کنند که نمی کنند. مثلا پروانه یک بقالی را به عنوان ضمانت می پذیرند اما پروانه شرکت صنعتی را قبول ندارند.

دبیرکل خانه صنعت تصریح کرد: آیا وزارت صنعت می تواند جلو قاچاق کالا را بگیرد که 20 میلیارد دلار هزینه آن است؟ روشن است که در چنین شرایطی زمینه رقابت صنایع کوچک از بین می رود.
 

فرشاد مقیمی در ادامه پیشخوان خبر عصر چهارشنبه و در پاسخ به اظهارات مرتضوی گفت: تلاش می شود که ضمانت پروانه شرکت های صنعتی در بانک ها پذیرفته شود.

وی در ادامه به تاسیس صندوق ضمانت سرمایه گذاری در صنایع کوچک اشاره کرد و ضمن قدردانی از بانک هایی که به شکل مناسبی با این واحدها همکاری می کنند، عدم همراهی سایر بانک ها را از دیگر مشکلات این عرصه خواند.



مرتضوی نیز با بیان اینکه بانک رفاه و بانک صنعت و معدن قول همکاری در این زمینه داده اند اما اغلب بانک ها مقاومت می کنند، افزود: البته بانک ها دنبال سود هستند و در شرایطی که تولید غیر سودآور شده، نمی توانیم از بانک ها توقع داشته باشیم که در کار غیرسودآور مشارکت کنند.

وی افزود: اگر نرخ بهره برای شرکت ها تعدیل شود و دولت بازپرداخت بخشی از سود بانک ها را بر عهده بگیرد، بخش عمده ای از مشکلات سرمایه ای صنایع کوچک رفع می شود.

فرشاد مقیمی نیز، ابراز امیدواری کرد با اختصاص بخش تعیین شده از درآمدهای هدفمندی یارانه ها، مشکلات مالی واحدهای صنعتی کاهش یابد.



شبکه خبر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار