مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در کاهش خطر بلایا بر لزوم جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی در اثر وقوع سیلاب تاکید کرد.
کد خبر: ۷۲۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 29 March 2019

دکتر محمد اسماعیل مطلق در جلسه هماهنگی سلامت در بلایا که با موضوع احتمال وقوع سیل در استان و بررسی فعالیت های انجام شده و مخاطرات پیش رو و اقدامات حین و پس از بحران سیل در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: گاهی باران‌های سنگین و افزایش جریان آب موجب انتشار مواد شیمیایی در محیط می‌شود و ممکن است در اثر سیلاب، جابه‌جایی مخازن ذخیره‌سازی و یا تخریب لوله‌های حامل مواد شیمیایی انجام شود و ممکن است نشت مواد شیمیایی در سیلاب را در پی داشته باشد.

وی افزود: همچنین مواد برخی معادن مانند معادن زغال سنگ هم ممکن است در سیلاب رها شده و آب را با اسید سولفوریک ترکیب کنند.

مطلق تصریح کرد: مواد شیمیایی آزاد می‌توانند با مخلوط شدن در آب، باعث ایجاد واکنش‌های شیمایی شوند و خطر انفجار و یا آتش‌سوزی را رقم بزنند.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در کاهش خطر بلایا ادامه داد: در مناطق روستایی نیز بر اثر افزایش سیلاب، مواد شیمیایی از طریق کود، علف‌کش و حشره‌کش‌ها وارد روان‌آب می‌شود و یا اینکه روان‌آب در بزرگراه‌ها و جاده‌ها و پل‌ها هم می‌تواند حامل فلزات سنگین، هیدروکربن‌های نفتی و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: انتشار زباله صنایع شیمیایی در اثر سیلاب ممکن است باعث جدا شدن روغن زباله‌ها و یا سایر مواد شیمیایی شود. همچنین محل دفن زباله و سایت دفن هم می‌تواند با روان‌آب شدید، مواد شیمیایی خطرناک را در محیط رها کند.

مطلق در پایان گفت: این موارد از آثار مخرب و پنهان از دید سیلاب هستند که ضروری است از همان ابتدا کلیه ارگان‌ها و کلیه متخصصین در شرایط بحرانی تعامل و هم‌اندیشی داشته باشند تا هیچ خطر کوتاه مدت و دراز مدتی از نظر دور نماند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، سیلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار