کد خبر: ۷۳۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹ 19 April 2019

راهکارهای برون رفت از معضل  بیکاری در خوزستان؛ نوشتاری از محمد بهمئی

 
خوزستان، به رغم داشتن جمعیتی هوشمند، مستعد و برخورداری از منابع طبیعی  و انرژی فراوان، تولید ناخالص داخلی،  فولاد ، نفت ، کشاورزی و پتروشیمی و... شمار قابل توجهی از نیروهای جوان و حتی تحصیل کرده از امکان اشتغال بی بهره اند و بر اولویت ایجاد کار در دیگر فعالیت های دولتی در سطوح گوناگون تاکید می کنند. 
 
افزون بر این بسیاری از شرکت ها، به سبب بهره وری اندک، فقدان تقاضا و ... در آستانه تعطیلی قرار دارند و امکان رقابت  هم، در بازارهای جهانی اندک است. از این رو، امروزه توسعه کارآفرینی رویکردی بسیار ضروری برای جامعه است. 
 
تا بتواند با بهره جستن از تجربیات و دانش های کسب شده ضمن ایجاد اشتغال پویا برای جوانان مستعد زمینه را برای ورود متخصصین امر فراهم نماید. خوزستان از دیرباز در زمره استان های دارای منابع از نظر اقتصادی محسوب می شود، منابعی همچون آب،خاک،نفت،گاز،پتروشیمی،شیلات،کشاورزی و.... همیشه در کشور از نظر رتبه و جایگاه جز استانهای اول کشور بودند.اما مدیریت و ساماندهی این منابع مهم و غنی در قالب طرح های مختلف، میتواند تاثیرات دو‌ چندانی برای جامعه استانی و کشور باشد.استفاده مناسب از سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد فضای مناسب جهت ورود سرمایه گذار به منطقه از دیگر اولویت های طرح توسعه ای استان است،
 
ورود سرمایه گذار به استان به داشتن منافع دو جانبه و ایجاد درآمد دو طرفه برای استان و بخش خصوصی ربط دارد، سرمایه گذار برای ورود به استان می بایست تسهیلات ویژه و خدمات متفاوتی در نظر گرفته شود.
 
بوجود آوردن تسهیلات و آسان سازی شرایط سرمایه گذاری برای سرمایه گذار به نوع ضوابط سیستم مالی و پولی استان بستگی دارد،در این بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان می تواند نقشه راه و تعیین کننده نوع حرکت سازمان های دولت جهت هموار سازی رابطه دولت و بخش سرمایه گذاری خصوصی را فراهم کند.
 
در برنامه توسعه ای استان خوزستان،نگاه بومی نگری به رشد اقتصادی و بکارگیری منابع انسانی بومی، یک مهم و اساس رشد باید محسوب شود، با توجه به آمار بیش از ۳۰ درصدی بیکاری در استان،کاهش معضل بیکاری و بوجود آوردن اشتغال یکی از اهداف برنامه توسعه استان است،نیروی انسانی کارآمد استان در تمامی عرصه ها خود را بخوبی نشان داده است و همیشه استان را از مدیران و نیروی کار غیر بومی بی نیاز کرده است.
 
در بخش توسعه نیروی انسانی که به اشتغال و رشد اقتصادی و فرهنگی جامعه منتهی میشود اگر مورد نظر و اقبال قرار نگیرد با کارنامه خوبی در استان و نقص در برنامه ها مواجه خواهیم شد،نیروی انسانی بومی در چرخه رشد استان دارای اولویت محسوب میشود و میتوان مدیران را موظف به استفاده از این رکن مهم« اشتغال بومی» کرد.
 
در سایر استان ها  یک قاعده حکیمانه اتخاذ شده که با راه اندازی هر واحد صنعتی ۵۰ درصد  نیروها از میان مردم شهرستان و ۳۰ درصد از استان تامین می شود و حدود ۲۰ درصد را سهمیه نیروهای دیگر استان ها در نظر می گیرند که این رویه در خوزستان به صورت معکوس اجرا می شود.
 
برای حل معضل بیکاری در استان باید زنجیره ایجاد شغل که شامل همکاری بانک ها با متولیان ایجاد اشتغال و همکاری با بخش خصوصی و مشارکت بیشتر دستگاه هایی همچون بیمه و یا مالیات با سرمایه گذار است تشکیل شود. 
 
ایجاد اشتغال را می توان در بخش های مختلف از جمله فرهنگ کار و نحوه فعالیت بخش خصوصی و کارآفرینان، قوانین و دستورالعمل های کار و نحوه عملکرد تسهیل کنندگان و خدمات دهندگان بررسی نمود.
 
 در خوزستان صنایع بزرگی مثل نفت و پتروشیمی وجود دارد که صنایع پایین دستی آن ها می تواند در ایجاد اشتغال بسیار تاثیر گذار باشد به همین دلیل باید به این بخش بیشتر توجه شود.نیروهای جوان، متخصص و فعال استان در حاشیه قرار گرفته‌اند و از توان آن‌ها استفاده نمی‌شود و این موضوع باعث افزایش آمار بیکاری در استان شده است.کشاورزانی که در حاشیه کانون‌های ریزگرد حضور دارند را در اقدامات مبارزه با ریزگرد مشارکت دهیم تا علاوه بر مبارزه با این پدیده، شاهد ایجاد اشتغال در این مناطق باشیم.
 
اعطای وام‌های کم‌بهره به دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای نیز می‌تواند دیگر راهکار کاهش نرخ بیکاری در خوزستان باشد. در این زمینه افرادی مورد بی‌مهری بانک‌ها قرار می‌گیرند و باید شرایطی فراهم کرد تا افراد بتوانند راحت‌تر برای دریافت وام‌های اشتغال اقدام کنند.
 
علی رغم وجود فعالیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان در حوزه کشاورزی اما حتی یک شهرک کشاورزی در خوزستان وجود ندارد. فعال کردن شهرک‌های تخصصی کشاورزی در خوزستان نیز دیگر موضوعی است که می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد تا شرایط را برای اشتغال جوانان فراهم کند.
 
در زمینه توسعه کشاورزی و نخیلات می‌توانیم از نیروهای فارغ التحصیل بومی بخش کشاورزی استان و جوانان متخصص در این حوزه بهره بگیریم و زمینه را برای توسعه و اشتغال فراهم کنیم. با توسعه نخیلات حتی می‌توانیم به بازارهای صادراتی فکر کنیم و شاهد ارز آوری در کشور باشیم.
 
خوزستان علاوه بر مزیت ها و جذابیت های  صنعتی  که هرکدام می تواند مولد فرصت های سرمایه گذاری متنوع ، جذاب و سود آور در این زمینه باشد، در بخش کشاورزی حرف های زیادی برای گفتن دارد، که از نظر تولید خرما و دیگر محصولات کشاورزی نیز یکی از قطب های کشاورزی ایران محسوب می شود که میتواند بخش زیادی از بیکاری خوزستان را مستقیم و غیرمستقیم برطرف نماید.
 
 طرح 550 هزار هکتاری ، کار بسیار بزرگی است که اگر به سرانجام برسد علاوه بر بی‌نیازی کشور از واردات محصولات کشاورزی، به صادرکننده این محصولات نیز  تبدیل خواهد شد.استان خوزستان از لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی غنی است که می توان سرمایه گذاران را در حوزه جذب توریست تشویق نمود .با وجود تمام این ظرفیت‌ها و استعدادها، ولی آمار بیکاری نیز در این استان بسیار بالا است .
 
در بحث جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی نیز باید تلاش و گام‌های بلندی برداشته شود زیرا با جذب توریست می توان اشتغال زایی نمود و بخش مهمی از بیکاری خوزستان با جذب توریست برطرف می شود .
 
افزایش ساخت مسکن یکی دیگر از راهکارهای رفع بیکاری و سرمایه گذاری در خوزستان می باشد، زیرا ساخت مسکن سبب ایجاد مشاغل متنوع می شود. چنانچه این امر مورد توجه قرار بگیرد نه تنها نیاز اصلی اکثر جوانان که نیاز به مسکن است را تامین می کند از طرفی سبب ایجاد مشاغل متعدد گشته و همچنین کارگاه ها و کارخانه های کوچک و بزرگ هم می توانند ازآن بهره بگیرند.
 
توسعه فعالیت های تکنولوژی اطلاعات و توسعه فعالیت های آی تی ، سبب به کارگیری نیروهای جوان و با استعداد خوزستان می شود .یکی دیگر از راهکارهای حمایت از سرمایه گذاران و رفع مشکل بیکاری آن است که دستگاههای دولتی و ارگانها در خوزستان ، از محصولات و تولیدات سرمایه گذاران و شرکتهای خوزستانی خرید نمایند مگر اینکه آن کالا در خوزستان تولید نشود .
 
فعالتر شدن شورای اشتغال در خوزستان و تمام شهرهای این استان و برگزاری نشست با سرمایه گذاران و شناسایی سرمایه گذاران جدید و برطرف نمودن مشکلات سرمایه گذاران ، یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکل بیکاری و سرمایه گذاران در استان خوزستان می باشد .اختصاص تسهیلات بانکی به کارآفرینان و برطرف کردن بروکراسی‌های وسیع برای اخذ تسهیلات بانکی ، از جمله راهکارهای حمایت از سرمایه گذاران در خوزستان می باشد.
 
باتوجه به تجارب و تخصص نگارنده در حوزه تخصصی نفت و انرژی ، استفاده از ظرفیت های بالقوه و فعال کردن هلدینگ ها در حوزه نفت و گاز نیز می تواند گام بلندی در حوزه اشتغال در استان خوزستان محسوب شود. با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که تنها در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز با  انعقاد قراردادهای جدید نفتی نزدیک به 2 میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
 
صنعت نفت ایران اگرچه عمری بیش از 100 سال دارد اما همچنان در میانه راه است. برای آنکه طرح‌های توسعه‌ای آن چه در بخش بالادستی و چه پایین دستی به ثمر برسد به 200 میلیارد دلار سرمایه نیاز است. رقم بزرگی که امکان تأمین آن از داخل کشور وجود ندارد و باید بخش اعظم آن را از طریق سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و پالایش تزریق شود. 
 
 در بخش پایین دستی صنعت نفت از پالایشگاه‌ها گرفته تا پتروشیمی نیز امکان جذب سرمایه خارجی، توسعه صنعت و اشتغالزایی در راستای جلوگیری از خام فروشی وجود دارد. اگر ایران بتواند در این بخش موفق عمل کند و سرمایه خارجی را جذب کند، می‌تواند نیاز بسیاری از جوانان جویای کار کشور را حل کند. 
 
 از نظر کارشناسی در صنعت پتروشیمی، به ازای یک میلیون تن محصول حدود ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم و به طور خوش بینانه ۸۰۰ نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود که در مجموع اشتغالزایی ۱۲۰۰ نفر را به همراه دارد. 
 
اگر چه در این 5 سال دولت با استفاده از ظرفیت‌های موجود در داخل کشور گام‌های بلندی در جهت توسعه صنعت نفت برداشته است اما  امروز ظرفیت جذب سرمایه از شرکت‌های خارجی و کشورهای دیگر در صنعت نفت ایران وجود دارد و باید از این فرصت تا دیر نشده استفاده کرد. اگرچه جذب تمام این 200میلیارد دلار و اشتغال زایی به سبب آن زمانبر است اما برای کشور بیش از صدها هزار شغل به همراه خواهد داشت و یکی از بزرگترین مشکلات امروز اقتصاد کشور را حل خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار