مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان خبر داد:
مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان از برگزاری 2 هزار برنامه به مناسبت روزهای سوم و چهارم خردادماه خبر داد.
کد خبر: ۷۴۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸ 22 May 2019

سردار محمد علیپور در نشست خبری که امروز ( یکم خردادماه) با محوریت ارائه برنامه‌های سالروز سوم و چهارم خردادماه برگزار شد،‌ اظهار کرد: با توجه به مصادف شدن ماه رمضان با این ایام، برنامه‌های سالروز سوم خردادماه (آزادسازی خرمشهر) و چهارم خردادماه (روز مقاومت مردم دزفول) با سه محوریت تکریم ماه رمضان، گام دوم انقلاب اسلامی و توجه به سیل زدگان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های این دو مناسبت در پنج کمیته طراحی شده‌اند، افزود: کمیته نیروهای مسلح، هنری و فرهنگی، تبلیغات اسلامی، ایثارگران و نقش بانوان در دفاع مقدس برنامه‌های سوم و چهارم خرداد ماه را طراحی کرده‌اند.

علیپور روز سوم خردادماه را به عنوان یک هویت ملی برای کشور دانست و گفت: برای سوم و چهارم خرداد امسال شعار "ما پیروزیم" در نظر گرفته شده است زیرا در این روز همه مردم کشور یکپارچه متحد شدند و حماسه آفریدند.

وی از برگزاری 2 هزار برنامه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی در روزهای سوم و چهارم خردادماه در سطح استان خبر داد و افزود: امسال روز یکم خرداد با عنوان جنگ نرم و دفاع مقدس، روز دوم خرداد با عنوان تکریم خانواده‌های شهدا، ایثارگران، جانبازان و رزمندگان، روز سوم خرداد با عنوان مردم خرمشهر و روز چهارم خرداد با عنوان مقاومت مردم دزفول نامگذاری شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان تصریح کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته همیشه به دنبال چپاول ثروت و سرمایهه‌ای ما بود‌ه‌اند و توطئه‌های زیادی داشته‌اند؛ جنگ در شهرهای مرزی، طراحی کودتاهای مختلف، آغاز تحریم‌های ظالمانه، حمله مستقیم به کشور از طریق صحرای طبس توسط آمریکا و جنگ تحمیلی بخشی از این توطئه‌ها بوده است.

وی افزود: البته دشمنان همچنان در حال توطئه‌چینی علیه نظام جمهوری هستند اما امروز انقلاب اسلامی راهش را ادامه می‌دهد، گرچه دشمنان هنوز از دشمنی خود دست نکشیدند.

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خوزستان با اشاره به چگونگی آزادی خرمشهر ادامه داد: عملیات بیت‌المقدس در سه مرحله انجام شد، بیت‌المقدس از جمله عملیات‌هایی بود که از سال دوم جنگ تحمیلی کلید خورد. هدف دشمن بعثی جدا کردن خوزستان از ایران بود اما عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس در بستان، فتح‌المبین در شوش و در نهایت عملیات بیت‌المقدس، صدام و لشکریان بعثی را از سرزمین ما بیرون کرد.
علیپور در ادامه با اشاره به حماسه‌آفرینی‌های مردم دزفول در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: اگر مردم دزفول شهر خود را تخلیه می‌کردند، اتفاق دیگری در جنگ رخ می‌داد. با وجود آنکه کوچه‌های دو سه متری در این شهر مورد اصابت موشک‌های دوازده متری قرار می‌گرفت؛ مردم این شهر با شجاعت ایستادند و مقاومت کردند، ضمن آن که میزبان رزمندگان سراسر کشور بودند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار، رونمایی از دو عنوان کتاب با موضوع خاطرات زنان خرمشهر، برگزاری یادواره شهیده عصمت پورانوری، برنامه‌های فاتحان خرمشهر، تجمع نیروهای نظامی، به مناسبت سوم خرداد را از برنامه‌های این روز عنوان کرد.

وی یکی از فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار را ثبت و ضبط خاطرات مردمی دوران دفاع مقدس دانست و گفت: امروز نزدیک به سه سال است که این خاطرات را گردآوری می‌کنیم و نزدیک ۹۰ عنوان کتاب در این زمینه چاپ شد. یکی دیگر از کارهای ما تدوین دانشنامه دفاع مقدس است که در سه محور جغرافیای دفاع مقدس، نیروی انسانی و تأثیر فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دفاع مقدس در خوزستان در حال تدوین است. امروز بیش از سه‌هزار مدخل در این سه محور شناسایی شده و نوشتن مقالات برخی از آن‌ها شروع شده است.

علیپور ادامه داد: مردم خوزستان در تأمین محتوای باغ موزه با بنیاد حفظ آثار مشارکت کنند. باید همه بیایند نظر خود را ارائه دهند و خاطرات خود را بگویند. امروز ما در واحدهای درسی دفاع مقدس به جای پژوهش از دانشجویان خاطره دفاع مقدس می‌خواهیم. تاکنون ۱۲ هزار خاطره توسط دانشجویان گردآوری شده و چهار کتاب بر همین اساس تهیه شده است. همچنان آماده دریافت خاطرات مردم هستیم تا بتوانیم خاطرات شفاهی حضور آنها ثبت شوند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار