وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخواند؛
در استان خوزستان هنوز شاخص های توسعه ای در مناطقی که از حیث دارا بودن امکانات و شاخص های سلامتی و بهداشتی در مضیقه بوده اند تغییر چندانی نکرده است و هنوز جابجایی خاصی در رتبه بندی این مناطق از این نظر انجام نشده است
کد خبر: ۷۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲ 10 August 2015

چه تغییری در شاخص هاي توسعه خدمات بهداشتي و درماني خوزستان رخ داده است؟دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی از جمله وزرای خوشنام کابینه تدبیر و امید امروز میهمان خوزستانی هاست. اقدامات و فعالیت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوره وی بویژه با اجرای طرح تحول سلامت ، بارقه های امید را در میان خانواده های ایرانی برای ارتقای سطح درمان و بهداشت در کشور ایجاد نموده است. تلاش هایی که تاکنون رضایت مردم را نیز بدنبال داشته است.

به گزارش تابناک خوزستان، با این وجود به نظر می رسد همکاران وی در بدنه مدیریتی و اجرایی بویژه در استانها متناسب با آهنگ خلاقیت و روزآمدی وزیر حرکت نمی کنند و عمده اقدامات و فعالیت ها به برنامه های اعلامی و متمرکز وزارتخانه محدود شده است و لااقل خبری از ارتقای شاخص های توسعه خدمات بهداشتی و درمانی بویژه در شهرها و مناطق کمتر برخوردار و نابرخوردار در استان هایی مانند خوزستان منعکس نشده است.

متاسفانه چنین به نظر می رسد که در استان خوزستان هنوز شاخص های توسعه ای در مناطقی که از حیث دارا بودن امکانات و شاخص های سلامتی و بهداشتی در مضیقه وده اند تغییر چندانی نکرده است و هنوز جابجایی خاصی در رتبه بندی این مناطق از این نظر انجام نشده است و همچنان شاخص هاي توسعه خدمات بهداشتي و درماني بصورت متوازن ميان مناطق و نواحي جغرافيايي توزيع نشده است.

بر اساس کار مطالعاتی که در سال92 انجام شد 30/3 درصد شهرستانها ي استان در بين شهرستانهاي بسيار برخوردار و برخوردار و بقيه شهرستانهاي استان كه 16 شهرستان و69/57 درصد آنها را شامل مي شود، در رديف شهرستانهاي نيمه برخوردار تا بسيار محروم قرار داشته اند.

بر این اساس برخورداري شهرستانهاي استان از لحاظ شاخص بهداشتي – درماني يكسان نبوده و اختلاف زيادي با يكديگر دارند و اغلب آنها از نظر شاخص بهداشتي - درماني در وضعيت مطلوبي قرار نداشته اند.

انتظار جدی که از دولت تدبیر و امید و در دوران وزارت جناب هاشمی می رفت تدوین راهبردها و برنامه هایی عملیاتی برای تغییر د وضع موجود و افزایش شهرستانها و مناطق برخوردار و کاملا برخوردار و کاستن از مناطق کمتر برخوردار و یا نابرخوردار توسعه ای بود حال آنکه به نظر می رسد به جز برخی اقدامات پراکنده، شاهد حرکت هدفمندی در این مسیر نبوده ایم ضمن آنکه اگر اقداماتی نیز در این خصوص صورت گرفته اطلاع رسانی نشده و بازخورد آن در بهبود وضعیت سلامت و بهداشت این مناطق مشاهده نشده است.

این انتظارها مبتنی بر روش مدیریتی جناب وزیر ایجاد شده تا با همیت و برنامه ریزی که وی در وزارتخانه مهم بهداشت در پیش گرفته است تغییرات جدی ورای طرح های متمرکز و ملی چون طرح تحول سلامت، در مناطق محروم و توسعه نیافته را شاهد باشیم و دوران روزمرگی در عرصه مدیریتی را سپری شده تلقی کنیم.

این انتظار گزافی از سوی شهروندان خوزستانی نیست که شاهد خیز جدی دولت و مجموعه بهداشت و درمان استان برای توزيع امكانات و اعتبارات بهداشتي و درماني به شهرستانها و تامین امکانات لازم و ارتقای شاخص ها با توجه به ضريب توسعه نيافتگي آنها باشند و شهرستان هاي بسيار محروم، محروم و نيمه برخوردار با برنامه ریزی اصولی و حرکت هدفمند در اولويت قرار بگيرند.

از طرفی برخی آمار های ارائه شده از وضعیت بهداشت و درمان استان خوزستان نیز حکایت از رضایتمندی در این بخش ندارد و خوزستان همچنان از نظر شاخص های سلامت جزو استان های میانه جدول در کشور است.

چه تغییری در شاخص هاي توسعه خدمات بهداشتي و درماني خوزستان رخ داده است؟

بدیهی است برای ارتقای شاخص های توسعه ای در بخش بهداشت و درمان نمی توان به اجرای طرح هایی چون تحول سلامت بسنده کرد اگرچه اجرای چنین طرح های مهمی که از ابتکارات دولت تدبیر و امید بود در بهبود این وضعیت نقش خواهد داشت همچنانکه در نقاط مختلف کشور شاهد رضایتمندی مردم عزیز کشورمان هستیم ولی ضروری است وزارت بهداشت و مسئولان استانی با آسیب شنایی روند کنونی، اقدامات جدی را برای رفع مشکلات و کمبودها در شهرستانهای خوزستان بویژه مناطق محروم و بهبود اوضاع در این مناطق انجام بدهند که البته این مهم لازمه ی پویایی مدیریتی و تدوین اصولی راهبردها و برنامه ها و عبور از روزمرگی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار