️ فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت : یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزش سالانه صادرات فرش ایران به کشورهای جهان است.
کد خبر: ۷۵۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ 02 June 2019

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزش سالانه صادرات فرش ایران به بازارهای جهانی
️به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی
جلسه بررسی مسائل و مشکلات قالیبافان شمال استان با حضور فرماندار، رییس مرکز ملی فرش ایران ، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، تولید کنندگان و روسای اتحادیه های فرش دستباف شهرستان های شمال استان در محل فرمانداری خوی برگزار شد.

️فرشته دستپاک رییس مرکز ملی فرش ایران در این جلسه اظهار داشت : یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزش سالانه صادرات فرش ایران به کشورهای جهان است.
دستپاک در ادامه بر رونق بازار فرش دستباف در کشور تاکید کرد و افزود: امسال در این راستا به کسانی که نسبت به خرید فرش دستباف اقدام کنند، تسهیلات چهار درصدی با همکاری صندوق کارآفرینی امید به خریداران این فرش اختصاص می یابد .

️فرشته دستپاک اظهار داشت : بیمه قالیبافان در راستای جلوگیری از برخی سوء استفاده ها از ۶۰۰ هزار نفر به ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته ولی بیمه ها در این بخش واقعی شده است که این امر مزیت طرح جدید بیمه قالیبافی است.
️وی فرشبافی را هنری بی بدیل در سطح جهان عنوان کرد و اظهار داشت: ارزش این هنر در حدی است که پس از نفت برای جمهوری اسلامی ایران صنعتی استراتژیک به شمار می‌رود.
️دستپاک به ثبت جهانی فرش ۲۹ منطقه ایران در میراث مالکیت معنوی جهانی اشاره کرد و گفت: فرش ریزماهی خوی یکی از این آثار ثبت شده در این بخش است است که باید از محل تجارت جهانی فرش از منافع این بخش برخوردار شوند.

️ عابدی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خوی در این جلسه با اشاره به ظرفیت بسیار بالای صنعت قالیبافی در شهرستان خوی تصریح کرد : نزدیک ۱۷ هزار نفر در حوزه قالیبافی این شهرستان فعالیت دارند که نیازمند حمایت‌های جدی دولت و مسوولان هستند.
️سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه اظهار داشت: در کارگاه های بافندگی فرش در سطح استان ۷۲ هزار نفر مشغول هستند که از این تعداد، فرشبافان شهرستان خوی ۱۷ هزار نفر را شامل شده و ۲۴ درصد از آن را به خود اختصاص داده است.
️وی افزود: شهرستان خوی ۸۶ کارگاه غیرمتمرکز از ۲۲۴ کارگاه فرش در آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است.

️سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان کرد: فرش آذربایجان غربی با ۲ برند ثبت شده ریزماهی خوی و افشار تکاب شناخته می شود.

️وی به ۳۳ فقره اشتغال خانگی در سطح استان در حوزه فرش اشاره کرد و بیان داشت: همچنین ۱۵ هزار نفر از بیمه تامین اجتماعی این صنعت در سطح آذربایجان غربی بهره مند شده اند که سه هزار و ۶۰۰ نفر آن از خوی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار