خاطراتی از کربلای4 و حماسه های غواصان شهید؛
لشگر ولی عصر با حضور گردان های کربلا و جعفر طیار از اهواز، گردان عمار و بلال از دزفول و گردان مالك اشتر شوشتر در این عملیات حضور داشتند. در واقع گردان های کربلا و جعفر خط شکن بودند
کد خبر: ۷۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷ 11 August 2015
این روزها که خوزستان سرزمین ایثار و شهادت به قدوم 37شهید والامقام عطرآگین شده است مناسب دیدیم نگاهی به عملیاتی بیندازیم که بخش زیادی از این شهدا در آن رزم آوری کردند و به معراج رسیدند.

فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) در حاشیه مراسم تشییع شهدا در جمع خبرنگارانگفت: در دوران صدام خیلی جنایت شده و اگر خاطرات اسرا و آزادگان را بشنوید، متوجه می شوید كه نیروهای بعثی خیلی جنایت کرده و امروز نیز در قالب داعش کشتار می کنند.

سردار حسن شاهوارپور اظهار كرد: امروز مجموعا ۳۷ شهید در خوزستان همزمان با سراسر كشور تشییع می شود. ۶ تن از این شهدا شناسایی شده و بقیه شناسایی نشده اند. شهدای گمنام امروز در حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، بستان، رفیع، اهواز، خرمشهر و رامشیر تشییع می شوند. شهدای شناسایی شده نیز در اهواز، دزفول و رامشیر تشییع می شوند.

وی افزود: شهدایی كه قرار است در اهواز خاكسپاری شوند، شهدای با نام در گلزار شهدا و شهدای گمنام نیز در پارك جزیره، پاركی واقع در بلوار قدس (به درخواست ارتش) و پاركی هم در مسیر بلوار گلستان خاكسپاری می شوند.

فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) تصریح كرد: خاكسپاری این شهدا در اماكن عمومی و همان پارك ها یك حركت فرهنگی بسیار خوبی بوده و با حضور مردم مراسم تشییع و خاكسپاری با شكوه هر چه تمام تر در حال برگزاری است.

شاهوارپور بیان كرد: شهدای گمنام نهایت احترام را در میان مردم داشته و متعلق به همه آنها هستند. به هر حال این شهدا باید در مكانی خاكسپاری شوند كه عمومی باشد، چون این شهدا متعلق به همه مردم بوده و همه باید از حضور پرفیض آنها بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینكه مناسبت انتخابی برای این مراسم بسیار خوب است، عنوان كرد: ۳۷ شهید گمنام و غواص امروز در خوزستان همزمان با ۲۰ استان دیگر تشییع و خاكسپاری می شوند.

فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) در ارتباط با سهمیه شهدای خوزستان گفت: سهمیه خیلی خوبی به استان خوزستان تعلق گرفته و البته این شهدا متعلق به عملیات كربلای چهار در جزیره ام الرسا بوده كه گردان های بسیاری از خوزستان در این عملیات حضور داشتند.

شاهوارپور تأكید كرد: لشگر ولی عصر با حضور گردان های کربلا و جعفر طیار از اهواز، گردان عمار و بلال از دزفول و گردان مالك اشتر شوشتر در این عملیات حضور داشتند. در واقع گردان های کربلا و جعفر خط شکن بودند.

وی ادامه داد: گردان سلمان مسجدسلیمان و گردان امیرالمومنین از دیگر گردان هایی بودند كه در عملیات كربلای چهار حضور داشتند. در واقع نیروهای خوزستان پر رنگ ترین حضور را در این عملیات داشته و خوشبختانه سهمیه ای هم كه به این استان تعلق گرفته خوب است.

فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج)  بیان كرد: در دوران صدام خیلی جنایت ها شده و اگر خاطرات اسرا و آزادگان را بشنوید، متوجه خواهید شد كه نیروهای بعثی خیلی جنایت کرده و امروز نیز در قالب داعش کشتار می کنند.

شاهوارپور در ارتباط با نحوه به شهادت رسیدن این شهدا گفت: تمام این شهدا در عملیات کربلا و ام الرسا دست بسته شهید شدند. بیشتر شهدای این عملیات خوزستانی هستند.

وی اضافه كرد: یكی از راه های ماندگاری آثار حضور شهدا در جامعه این است كه شهدا خود را عرضه كنند. شهدا شمع محفل بشریت بوده و امروز آمدند تا ما مسیر را گم نکنیم.

فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) یادآور شد: یكی از مسائل مهم و مورد تأكید به جامعه این است كه راه شهدا را بشناسند. بصیرت راه شهید در واقع تکلیفی مهم در راه شهیدانی است که عاشقانه جان خود را نثار کردند.

تشریح اجمالی عملیات کربلای چهار بهانه ای بود تا دقایقی گفتگو کنیم با سردار شاهوارپور فرمانده سپاه خوزستان که از یادگاران هشت سال دفاع مقدس است.

سردار شاهوارپور با بیان خاطرات عملیات کربلای 4 در گفتگو با رهیاب به تشریح این عملیات پرداخت که خلاصه ای از آن را در زیر می خوانید:

*عملیات کربلای چهار در دی ماه 1365 در منطقه عمومی جزیره مینو تا خرمشهر و جزیره ام الرصاص گسترش داشت و مقدمه عملیات کربلای 5در شلمچه بود این عملیات بعد از عملیات والفجر 8 صورت گرفت در دوره ای که رزمندگان باید فشار را بر رژیم صدام وارد می کردند تا مجامع بین المللی پاسخی به مظلومیت حقوق ملت ایران و تعیین متجاوز دهند لذا تدبیر این بود که عملیات ها در جبهه های مختلف ادامه دهند.

*رزمندگان اسلام باید در عملیات کربلای چهار باز ساحل اروند سرپل گیری انجام می دادند که این باید برای انهدام نیروهای زبده رژیم بعث عراق که در دفاع از بصره تمرکز کرده بودند انجام می شد که  مقدمه ای برای حرکت به سمت مهمترین بندر عراق یعنی بندر بصره بود این اقدام می توانست وزنه فشاری برای تسلیم صدام و پذیرش حقوق مردم ایران باشد.

*در عملیات های خیبر، بدر و فتح فاو تجربه خوبی برای عبور از آب بدست آورده بودیم با این تجربه قوی و استقبال بسیار خوب مردم برای فشار بر رژیم عراق تعداد زیادی از یگان های سپاه برای انجام این عملیات آماده شدند در همین زمینه آموزش های پیچیده غواصی و عملیات های آبی خاکی در پشت سدهای دز و گتوند انجام شده بود.

*لشگر7ولیعصر(ع) یکی از لشکرهای خط شکن و موفق در عملیات کربلای 4 بود که تحت امر قرارگاه نوح از محور جزیره مینو وارد عملیات شد در مجموع  همه گردان های لشکر یک گردان غواص داشتیم که از چهار نقطه باید واد می شدند که در موج اول باید خط دشمن را در جزیره سهیل در قسمت غربی اروند منهدم می کردند و سرپل مناسبی برای نیروها فراهم می کردند که این کار به خوبی انجام شد.

*بایستی زمانی نیروها را حرکت می دادیم که آب بین جزر و مد باشد چرا که تلاطم عظیمی در حرکت آب بود که اگر غواص در این وضعیت حرکت می کرد از مسیر خود فاصله می گرفت.

*حدود یک ساعت آرامش آب بین جزر و مد بود که با اعلام رمز عملیات غواصان خود را به خطوط دشمن رساندند شکستن خط کار بسیار دشواری بود چرا که عراقی ها دیواره های بتنی به ارتفاع دو متر ساخته بودند که رزمندگان اول باید از دیواره عبور می کردند که لشکر 7ولیعصر توانست از این خط عبور کند و خط شکسته شد تعدادی از شهدای والامقام در مرحله اول شکستن خط به شهادت رسیدند.

*موج دوم نیروها با قایق وارد شدند وشروع به پاکسازی جزیره سهیل کردند اینکار اوایل صبح انجام شد و نیروها به سمت جاده بصره-فاو رفتند و این جاده را تصرف کردند تقریبا منطقه واگذاری لشکر 7ولیعصر پاکسازی شد حدود ساعت 10 صبح در منطقه تصرف شده در آرامش بودیم ولی از شب تا صبح پاتک عراقی ها با توجه به اینکه تعدادی از قایق ها منهدم شده بود و  اسکله برای انتقال امکانات نداشتیم شروع شد.

*متوجه شدیم که نیروهای احتیاط دشمن از دو جناح علیه نیروهای ما وارد شدند لذا بخاطر اینکه بتوانیم ظرفیت نیروها را از دست ندهیم رزمندگانی که به عمق خاک دشمن رفتند به سمت ساحل اروند بازگشتند.

*به علت بمباران های سنگین نیروهای عراقی امکان پشتیبانی از طریق قایق ها سخت بود همین وضعیت موجب شد که تعدادی از شهدا در منطقه باقی بمانند چراکه شرایط انتقال پیکرهای شهدا بسیار مشکل شده بود.

* غربی ها جنگنده های بسیار پیشرفته ای در اختیار عراقی ها قرار داده بودند همچنین آمریکا با در اختیار قرار دادن تصاویر و اطلاعات گرفته شده از دستگاه ها و هواپیماهای جاسوسی به عراق تجمع نیروهاب ایرانی را در منطقه به بعثی ها اطلاع داده بود.

*جنگ زمینی با جنگ آبی بسیار تفاوت دارد در جنگ آبی هیچ پناهی برای حرکت نیروها وجود ندارد و نیروها در یک منطقه بی پناه حرکت می کنند که هیچ سنگری وجود ندارد مگر اینکه شجاعت نیروها باشد که رزمندگان ما در دفاع مقدس از خود نشان دادند.

*دو هفته بعد از کربلای چهار موفقیت ها را در کربلای پنج داشتیم چرا که ماشین جنگی رژیم بعث در کربلای چهار ضربه دید و این مساله موجب موفقیت در کربلای پنج شد با موفقیت در کربلای پنج مجامع بین الملل خواستار پایان جنگ با تامین بخشی از خواسته های جمهوری اسلامی ایران شدند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهروزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
باسلام . گردان همیشه خط شکن گردان حمزه سیدالشهدای (ع) اندیمشک نیز با رشادت های آن عزیزان چه حماسه ای در کربلای 4 آفریدند .
شهدای گردان حمزه در آن شب عملیات :
جاری ، ابراهیمی ، مالزیری ، سرابی ، کیخواه ،پاپی ،نیازی ،..........
ضمنا شجاعت و رشادت های شهید علی محمد طاهری تا ابد در خاطر و یاد همرزمان حتی فرماندهان آن وقت لشکر حضرت ولیعصر(عج) فراموش ناشدنی است.
زیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
چرا نظرات رو انعکاس ندادین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار