دادستان کرج در پاسخ به تابناک:
اداره کل بازرسی استان البرز در حال رسیدگی به موضوع قصور در حادثه سیل البرز بوده و اگر مدیری قصوری کرده باشد به طور قطع با او برخورد می‌شود ضمن اینکه ریاست دستگاه قضایی نیز دستوری در رابطه با بررسی دقیق این موضوع صادر کرده است.
کد خبر: ۷۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 15 August 2015
به گزارش تابناک – البرز: حاجی‌رضا شاکرمی ظهر امروز در یک نشست خبری به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ گفت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت تپه ازبکی که جزو میراث فرهنگی ملی است، گفت: روز پنجشنبه این هفته جلسه‌ای با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و مالکان محوطه تپه ازبکی و کارشناسان حقوقی داریم و تلاش می‌کنیم در این جلسه سرنوشت این اثر تاریخی را مشخص و نهایی کنیم.
دادستان کرج با اشاره به برخی از اخبار و گزارشات مبنی بر کاشت درخت در محوطه فوق نیز گفت: به هر حال مالکان محوطه دارای حقوقی هستند و از سوی دیگر هرگونه تصرفات در حوزه میراث فرهنگی و تعرض به محوطه‌های فرهنگی ممنوع بوده و جرم است.
این مقام ارشد قضایی تصریح کرد: جلسه شورای سیاست‌گذاری حقوق بیت‌المال در استان البرز روز پنجشنبه به صورت ویژه به این موضوع رسیدگی کرده و پس از بررسی دقیق مسائل و اتفاقات پیرامون آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
خبرنگار دیگری از شاکرمی در رابطه با آلودگی آب‌های سطحی در استان البرز به دلیل ورود فاضلاب‌ها و همچنین استفاه از سموم کشاورزی سوال کرد که وی در پاسخ گفت: سیاست و قانون ویژه‌ای در حوزه مقابله با تهدید علیه بهداشت عمومی داریم که با جدیت پیگیری می‌شود و به همین دلیل پس از سال‌ها فاضلاب زندان رجایی‌شهر و زندان قزل‌حصار با همکاری شهرداری کرج ساماندهی گردید.
دادستان عمومی و انقلاب کرج افزود: همچنین به دادستان اشتهارد مأموریت داده شد تا پیگیر وضعیت فاضلاب شهرک صنعتی اشتهار شده و در این زمینه مصوبه‌ای قانونی داریم.
شاکرمی در رابطه با بحث استفاده از سموم کشاورزی نیز گفت: در این زمینه وزارت جهاد مسئول است و باید موضوع را پیگیر کرده و اگر نیاز به حضور و پشتیبانی دستگاه قضایی بود به طور قطع ما حمایت می‌کنیم.
وی متن کامل مصوبه شورای عالی امنیت ملی در بحث صیانت از حوزه‌های آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب استان‌های تهران و البرز را قرائت کرد و گفت: طبق این مصوبه وظیفه دستگاه‌ها مشخص بوده و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو وظایفی بر عهده دارند که باید انجام دهند.
یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه از وی در رابطه با تخریب ساخت و سازهای اخیر در استان البرز و شهرستان کرج اشاره کرد و گفت‌: ما اصراری به تخریب نداریم اما مجری قانون هستیم و در رابطه با اجرای قانون با کسی تعارف نداریم.
این مقام ارشد قضایی ادامه داد: در قانون به صراحت ذکر شده که در حوزه رفع تصرف از اراضی کشاورزی وظیفه اصلی بر عهده جهاد کشاورزی است و طبق قانون تخریب‌ها باید با حضور و اجرای مأموران جهاد کشاورزی و نظارت دادستانی انجام شود لذا نباید اینگونه تصور کنیم که دادستانی به صورت مستقیم دستور تخریب را صادر می‌کند.
شاکرمی اظهار داشت: اگر دستگاه‌ها به درستی وظایف خود را انجام داده و از ابتدا با این پدیده مرزی مقابله کنند کار به جایی نمی‌رسد که مجبور به تخریب ساخت و سازها باشند.
وی تاکید کرد: به عنوان نمونه در بعضی از ساخت و سازهای غیرمجاز شاهد هستیم که بدون داشتن مجوز دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند اداره آب و اداره برق به ساختمان‌های غیرمجاز خدمات ارائه کرده‌اند که من به مدیران این دستگاه‌ها اخطار دادم و تأکید کردم که این کار جرم است و اگر شرکت‌های خدمات‌رسان بدون در نظر گرفتن مجوزهای قانونی به ساخت و سازهای غیرمجاز انشعاب آب و برق تحویل دهند باید با مدیرانشان برخورد کرده و مدیران آنها باید پاسخگو باشند.
در این جلسه از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در رابطه با رفع تصرف از اراضی ملی سوال کرد شاکرمی در پاسخ به این پرسش گفت‌: تاکنون 85 درصد اراضی ملی در البرز دارای سند شده و کار صدور سند برای 15 درصد اراضی باقی مانده ادامه دارد اما باید توجه کنیم که کار بسیار سنگینی در پیش داشته و باید با جدیت بیشتری تلاش کنیم.
وی ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی در حوزه رفع تصرف اراضی ملی و صدور سند در مناطقی مانند ولایت‌رود، سیاهکلان، محمودآباد و دوروان انجام شده و تلاش داریم دست افراد سودجو را از اراضی ملی به طور کامل کوتاه کنیم.
خبرنگار تابناک البرز در این جلسه از دادستان کرج در رابطه با بررسی عملکرد مدیران استان البرز در حادثه سیل اخیر سوال کرد که این مقام ارشد قضایی در پاسخ گفت:‌ اداره کل بازرسی استان البرز در حال رسیدگی به این موضوع بوده و اگر کسی قصوری کرده باشد به طور قطع با او برخورد می‌شود ضمن اینکه ریاست دستگاه قضایی نیز دستوری در رابطه با بررسی دقیق این موضوع صادر کرده است.
شاکرمی بیان داشت: خسارت سیل در حاشیه جاده چالوس به دلایلی افزایش یافت از جمله عدم انجام صحیح سیاست‌های‌ آبخیزداری، تجاوز به بستر و حریم رودخانه فصلی و بالاخره نقش مردم ساکن در منطقه.
دادستان کرج اظهار داشت: به هر حال گزارش فرمانداری را در رابطه با این حادثه دریافت کردیم که نشان می‌دهد مشکلاتی وجود داشته است و به طور قطع اگر افرادی تخلف داشته و یا مدیرانی در انجام وظیفه قصور کردند با آنها برخورد می‌کنیم.
شاکرمی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تابناک در رابطه با آمار برخورد با قضات و کارکنان دستگاه قضایی متخلف در استان البرز نیز گفت: آمار دادن در این زمینه زیاد خوب نیست و به همین نکته اکتفا می‌کنم که افرادی احضار به آنها تفهیم اتهام شده و واحد نظارت و ارزشیابی و همچنین حفاظت دستگاه قضایی با جدیت این پرونده‌ها را پیگیری می‌کنند.
شاکرمی در واکنش به اصرار خبرنگار تابناک در رابطه با ارائه آمار در این حوزه گفت:‌ آمار بالایی نداشتیم اما برخی از همکاران قضایی و همچنین اداری تخلفاتی داشته که عذر آنها را خواسته‌ایم.
وی در ادامه این جلسه از برخورد با متخلفان مالی و باندی که به صورت غیرقانونی 69 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده بودند خبر داد و گفت: این برخوردها ادامه دارد  و در حال بررسی جزئیات این پرونده هستیم و اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار