کد خبر: ۷۷۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ 29 August 2019

تابناک / مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ۱۶ اثر از میراث طبیعی گیلان که قله سماموس رودسر نیز از جمله آن‌ها است در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسید.

 
«سماموس» به‌عنوان بلندترین قله گیلان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید

شهرود امیرانتخابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، بررسی بیش از 60 پرونده میراث طبیعی متعلق به گیلان در نشست شورای ملی ثبت کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در همایش شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور چندین اثر طبیعی گیلان از جمله قله بزرگ سماموس رودسر در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه 30 اثر از میراث طبیعی این استان برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ارائه شد عنوان کرد: در همایش شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور که در شهرستان بندر انزلی برگزار شد نهایتاً 16 اثر از گیلان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسید.

امیرانتخابی از تالاب سوستان، ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته، درخت نمدار کهنسال درفک معروف به کوف دار به عنوان آثار طبیعی به ثبت رسیده گیلان نام برد و افزود: آبشار ویسادار، غار چشمه باد، رویشگاه گل صد تومنی معروف به برزکوه از دیگر آثاری هستند که از گیلان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیدند.

بیشتر بخوانید
  • رویداد "گردشگری گیلان 2020" در رشت برگزار می‌شود

  • "جهنم زباله" مسافران در مناطق گردشگری گیلان به‌روایت تصویر

  • نشست بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه گردشگری گیلان در رشت برگزار شد

وی به دیگر آثاری که از گیلان در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شده‌اند نیز اشاره کرد و ابراز داشت: آبشار ورزان سوباتان، گل سوسن چلچراغ، آبشار خربو، قله شاه معلم ماسوله، گل لاله واژگون، درخت آزاد لفمجان، آبشار لاتون، روگا و تالاب کرد محله انزلی از جمله 16 اثر طبیعی ثبت شده گیلان در فهرست آثار طبیعی کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در مورد ثبت اشکورات به عنوان رویشگاه گل گاوزبان نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: پرونده گل‌ گاو زبان را برای ثبت در تهران مطرح کردیم اما انجام آن مشروط به مشخص شدن مالکیتش بود از سوی دیگر در همایش شورای ملی ثبت کشور نیز در مورد آن صحبت‌هایی انجام دادیم.

امیرانتخابی با تأکید بر اینکه برای ثبت اشکورات به عنوان رویشگاه گل گاوزبان در فهرست آثار طبیعی کشور با مسئول ثبت آثار و حفظ احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور رایزنی‌هایی انجام شد عنوان کرد: در همایش بندرانزلی با توجه به کمبود زمان این موضوع مطرح نشد اما به زودی شماره ثبت پرونده اشکورات نیز اعلام می‌شود.

وی تلاش برای ثبت دیگر آثار طبیعی استان گیلان در فهرست آثار ملی طبیعی ایران را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در نشست دو روزه همایش شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور که در تاریخ پنجم و ششم شهریور برگزار شد استان گیلان با محوریت بندرانزلی با بیش از 60 پرونده میزبان این همایش و نشست تخصصی بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار