کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به افزایش غلظت دود صبحگاهی این روزهای اهواز، گفت: آلودگی همیشه در اهواز وجود دارد اما با توجه به شرایط جوی و پدیده شرجی، اکنون این آلودگی تشدید یافته است.
کد خبر: ۷۸۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸ 16 October 2019

علیرضا آذریان با اشاره به وضعیت دود صحبگاهی اهواز، اظهار کرد: آلودگی همیشه در اهواز وجود دارد اما با توجه به شرایط جوی و پدیده شرجی، اکنون این آلودگی بیشتر یافته است.

وی افزود: آلودگی هوا تابع جریانات عمودی و افقی جو است. اگر این جریانات در جو وجود داشته باشند، باعث جابه‌جایی آلاینده‌ها می‌شوند. همچنین تابش نور خورشید، آلاینده‌های جوی را کنترل می‌کند و زمانی که نور خورشید در جو باشد، آلاینده‌ها شرایط پراکندگی بهتری دارند بنابراین هر چه شرایط جوی پایدارتر باشد، آلاینده‌ها بیشتر در یک جا متمرکز می‌شوند و آسیب‌پذیری انسان و سایر موجودات زنده افزایش می‌یابد.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در چنین شرایط جوی که تابش نور خورشید وجود ندارد، فعل و انفعالات جوی در یک جا متمرکز می‌شود و تمرکز همه مواد موجود در جو، فعل و انفعالات مختلف شیمیایی را در پی دارد و از طرف دیگر موجب سنگینی ذرات موجود در هوا می‌شود.

آذریان با اشاره به آلودگی‌های اخیر اهواز در پی آتش‌سوزی سایت دفن پسماند صفیره، گفت: هر چند در حال حاضر آتش‌ در سایت صفیره مهار شده است اما باید توجه کرد که تنها آتش‌سوزی سایت صفیره، اهواز را آلوده نکرده بود. آلودگی همیشه در اهواز وجود دارد اما با توجه به شرایط جوی گاهی این پدیده تشدید می‌یابد.

وی با بیان اینکه اهواز تحت تاثیر صنایع فعال در دل شهر و اطراف شهر است، گفت: بیشتر این صنایع، صنایع نفت و گاز هستند. اهواز شهری است که از سایر جهات از پدیده‌های شهرهای جانبی متاثر است زیرا به واسطه باد و سایر پارامترهای جوی، آلاینده‌ها به اهواز منتقل می‌شوند و همیشه سیبل تمام آلاینده‌ها، اهواز است.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، اصلی‌ترین عامل آلودگی‌های اهواز را فعالیت‌های نفتی دانست و گفت: در شرق اهواز شرکت نفت و گاز کارون و چند شرکت دیگر مستقر هستند و در غرب اهواز نیز میدان نفتی آزادگان وجود دارد. این مناطق از آلوده‌ترین مناطق هستند و گاهی به دلیل شرایط معکوس جوی و وزش باد شرق به غرب اهواز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: دومین عامل آلودگی‌های اهواز، وجود صنایع فولاد خوزستان و گروه ملی فولاد است که در دل اهواز فعالیت می‌کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار