ذوالفقاری در ادامه گفت: در حوزه حمل و نقل، تغذیه، خدمات رسانی، امنیتی، ترافیکی هیچ مشکلی گزارش نشده و امکانات بسیاری برای حمل و نقل زائران حسینی فراهم شده است.
کد خبر: ۷۸۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 18 October 2019

حسین ذوالفقاری در نشست ستاد اربعین خرمشهر با حضور وزیر کشور با بیان اینکه هماهنگی اربعین در منطقه مرزی و استانی  بهتر از سال های پیش بود، گفت: در اربعین امسال سطح هماهنگی ملی، عملیاتی در نقطه صفر مرزی و استانی همه به مراتب بهتر از سالهای قبل بوده است.

به گزارش"تابناک" وی اظهار داشت: در ستاد مرکزی اربعین خروج بیش از سه میلیون زائر حسینی از کشور پیش بینی شده بود اما در حال حاضر بیش از این تردد صورت گرفته است.

ذوالفقاری در ادامه گفت: در حوزه حمل و نقل، تغذیه، خدمات رسانی، امنیتی، ترافیکی هیچ مشکلی گزارش نشده و امکانات بسیاری برای حمل و نقل زائران حسینی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه برای تامین آب آشامیدنی نیز تمهیدات بسیار خوبی اندیشیده شده است گفت: با توافق به عمل آمده در نشست مشترک با وزارت کشور عراق هماهنگی خوبی برای خدمت رسانی به زائران انجام شد.

همچنین رضا نجاتی دبیر ستاد اربعین خوزستان از به کارگیری توان خدمات شهری ۸۰ درصد استان خوزستان در راستای خدمات دهی اربعین خبر داد و اظهار کرد: استاندار خوزستان دستور داده بود که ظرفیت خدمات شهری ۸۰ درصد استان برای اربعین پای کار بیاید ولی انتظار می رفت که استان های معین نیز به تعهدات خود عمل کرده و مردم خوزستان در این ایام برای رفت و آمد با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: هرچند همه دستگاه ها پای کار هستند اما چون  اربعین  یک کنگره بین المللی است انتظار می رود که به خوزستان توجه ملی شود به عنوان نمونه استان خوزستان ۶۸۰ کیلومتر مرز با عراق دارد که انتظار می رود به تقویت زیرساخت های مرزی توجه بیشتری شود.

دبیر ستاد اربعین خوزستان در ادامه به اقدامات انجام شده برای خدمات دهی مطلوب در اربعین اشاره کرد و گفت: پس از اربعین سال گذشته کار اربعین سال ۹۸ آغاز شد و جلسات در مراحل آغازین به صورت ماهانه و بعد از آن به صورت با مدیریت استاندار برگزار شد که نتیجه آن این است که امروز با افتخار باید گفت که تا شب گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از مرزهای خوزستان عبور کرده اند که ۵۰۰ هزار نفر از کشور عراق  خروجی بوده اند.

وی افزود: در حوزه جاده ها که یکی از کارهای مهم و اساسی بود با وجود خسارت جدی وارد شده از سیلاب،  در عرض چند ماه تأسیسات مرزی و جاده ها  آماده و تمام جاده های منتهی به مرزها زیربار ترافیک رفت.

نجاتی این نکته را نیز یادآور شد که پذیرایی و اسکان زائران حسینی به هر دو مرز خلاصه نمی شوند و شهرهای ورودی مثل اندیمشک، ایذه و بهبهان نیز زائران اسکان و پذیرایی می شوند که این امر تا شهرهای منتهی به مرزها ادامه دارد.

سردار سرتیپ سید مجید میراحمدی نیز در این نشست افزود: اگر مشکلاتی بود و نارضایتی حاصل می شد مربوط به آن سوی مرز بوده است و همه می دانند که در سال های گذشته به طور عمده این مسئله برعکس بود و زائران از رسیدگی ها و مسائل مختلف در عراق اظهار رضایت و به عکس به دلیل نبود یا کمبود برخی امکانات داخلی  اظهار نارضایتی می شد اما امسال با برنامه ریزی خوب ستاد مرکزی اربعین و مدیریت رحمانی فضلی، ذوالفقاری و استانداران، این رضایتمندی عمومی قابل قبول و مشهود است.

وی اظهار کرد: بر مبنای سخن فرمانده معظم کل قوا، نیروهای مسلح وظیفه دارند تا در حد بضاعت و توانشان و بر اساس تدابیر و سیاست گذاری های ستاد مرکزی اربعین، در  استان ها و تحت مدیریت استانداران پای کار بیاید.

وی با قدردانی از ارتش، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و دیگر دستگاه های خدمت رسان تصریح کرد: امید می رود تا این همکاری و همدلی همچنان تداوم خواهد داشت.

در ادامه سردار حیدر عباس زاده افزود:در این مدت علاوه  بر صدور برگ تردد از خروج ۱۸۳ فرد ممنوع الخروج از کشور جلوگیری شد.

وی با اشاره به تامین امنیت موکب ها در مرزهای شلمچه و چذابه گفت: از ابتدای موکب ها و توقفگاه ها همچنین در مرزها چیدمان بسیار خوبی با توجه به شرایط امنیتی استان انجام شده و خوشبختانه تاکنون کوچکترین حادثه امنیتی، انتظامی و ترافیکی در سطح خوزستان پیش نیامده است.

فرمانده انتظامی استان خوزستان از انهدام سه باند قاچاق سلاح در خوزستان خبر داد و گفت: روز گذشته سه باند قاچاق اسلحه در این استان شناسایی و متلاشی شدند و تعداد ۱۰۰ قبضه اسلحه  غیرمجاز، ۲۰ قبضه اسلحه جنگی همچنین هفت هزار و ۴۰۰ فشنگ از آنها کشف و ضبط شد.

وی در ادامه گفت: در زمینه کنترل و ممانعت از خروج مواد مخدر نیز ۱۰۰ مامور در هر ۲  مرز خوزستان مسقر شدند و ۷۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر همچنین ۲ هزار و ۲۷۸عدد  انواع قرص روانگردان کشف کردند و ۱۹۴ نفر نیز در این رابطه دستگیر شدند.

سردار عباس زاده شمار شرکت کنندگان در همایش پیاده روی اربعین شهرهای اهواز و دشت آزادگان را ۱۵۰ هزار نفر بیان کرد و گفت: به منظور تامین نظم و امینت و کنترل ترافیک یک گروه یکهزار نفری از ماموران نیروی انتظامی بسیج شدند.

وی گفت: از ابتدای ماه تاکنون  ۱۵۰ هزار خودرو وارد استان خوزستان شده و بیش از ۲۰۰ هزار خودرو نیز خارج شدند ضمن اینکه در این مدت حتی یک مورد سرقت خودرو هم گزارش نشد.

فاضل عبیات نیز در جلسه هماهنگی ستاد اربعین اظهار کرد: توسعه آئین اربعین و رونق آن سبب شده تا خوزستان به عنوان دروازه تشیع بیش از گذشته تثبیت شود.

وی گفت: در خوزستان پدیده مشابهی را داشتیم و مردم خوزستان و حتی سیل زدگان که از طرف دیگر نقاط  کشور نیز مورد توجه و تفقد قرار گرفتند از شوشتر، شعبیه، شوش، باوی و مناطق پیرامونی اهواز همچون عین دو، کوی علوی، ملاشیه و گلدشت، از اهواز و شهرستان های خود مسیر را تا چذابه به صورت پیاده طی می کنند تا دیگر زائران حسینی را بدرقه کنند.

وی افزود: در مرزهای خوزستان افزایش یک و نیم برابری را در سطح پارکینگ ها منظور کردیم که خوشبختانه تاکنون جوابگو بوده و خدمات شهری نیز در سطحی است که برای جمع آوری پسماندها نیز مشکلی نداریم به طور مثال پسماند شلمچه به اندازه پسماند جمع آوری شده روزانه خود شهر خرمشهر است.

وی اظهار کرد: تاکنون هرچه در ارتباط با زیرساخت ها در ۲ مرز خوزستان کار کردیم مبتنی بر طرح های جامع بوده و درصدی پیشرفت دارند اما  سیلاب برخی کارها را دچار کندی و توقف کرد که تلاش می کنیم سال آینده این طرح های جامع را به اتمام برسانیم.

 در این نشست کورش مودت گفت: با توجه به اینکه پارکینگ شلمچه در حال توسعه است نیاز است که اعتباری برای کمک هزینه آن تامین شود تا سال دیگر حداقل پایه و آسفالت  آن به وسعت ۹۰ هکتار انجام شود.

وی از تکمیل بخش قابل توجهی از ظرفیت پارکینگ از ابتدای ماه صفر اظهار کرد و افزود:  در این مدت ۲۷ هزار خودرو در پارکینیگ شلمچه پارک شده و این درحالی است مجموع خودروهای پارک شده در سال گذشته ۱۷ هزار خودرو بوده است.

فرماندار خرمشهر همچنین بر لزوم تقویت زیر ساخت های آبرسانی مرزی در شلمچه تاکید کرد و گفت: حجم آب شبکه آبرسانی خرمشهر پاسخگوی جمعیت سرازیر شده به سمت شلمچه نیست بر همین اساس باید برای احداث شبکه جداگانه در این مسیر فکری اساسی کرد.

مودت در ادامه به برشماری قدامات انجام شده در مرز شلمچه برای مهیا شدن زیر ساخت های اربعین پرداخت و اظهار کرد: امسال برای آسان شدن تردد زائران به ویژه زائران اتباع خارجی ۱۲ گیت گذرنامه اضافه شد که تمام ۵۰ گیت این مرز به صورت شبانه روزی فعال بودند.

وی در ادامه گفت:  روشنایی ۱۱ کیلومتر مسیر خرمشهر تا شلمچه نیز تامین شد که در این راستا علاوه بر تامین روشنایی مسیر خرمشهر تا شلمچه، به موکب ها و سایر مکان ها نیز برق رسانی شد.

فرماندار خرمشهر به فراهم سازی ناوگان حمل و نقل جاده ای برای جابه جایی زائران را از دیگر اقدامات انجام شده در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: برای آسان سازی تردد زائران به شهرهای دیگر کشور بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برای جا به جایی زائران در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات نقطه مرزی شلمچه عراق نیز اشاره کرد و گفت: در نقطه صفر مرزی شلمچه عراق تا تنومه  ۱۲ کیلومتر فاصله است که در طول آن هیچ گونه تدارک خدمات دهی دیده نشده است و به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود اتوبوس زائران مجبور به طی کردن این مسافت به صورت پیاده بودند که با هماهنگی های انجام شده استاندار خوزستان سه میلیون بطری آب بسته بندی شده بود که بین زائران در شلمچه عراق توزیع شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار