مدیرعامل شرکت آبفا خراسان رضوی مطرح کرد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی برای مصرف بهینه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.
کد خبر: ۷۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵ 19 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی حسین اسماعیلیان در گفت‌و‌گو با ایسنا، بیان کرد: فرهنگ سازی در بحث چگونگی مصرف آب ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات کوتاه و بلند مدت در خصوص مصرف بهینه آب، تاکید کرد: در بحث اقدامات کوتاه مدت فرهنگ‌ سازی، مصاحبه‌های خبری و دیگر اقدامات صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تاکید کرد: همزمان با مباحث نهادینه سازی، وجود عوامل بازدارنده و مشوق ضروری است، مشوق ها و عوامل بازدارنده باید به گونه‌ای باشند تا تفاوت زیادی بین مشترکین کم‌مصرف و پرمصرف ایجاد شود.

وی از لزوم بازنگری در تعرفه‌های آب به ویژه برای مشترکان کم مصرف گفت و ادامه داد: قبوض آب به طور متوسط با مبلغ 3600 تومان صادر می شوند و این نرخ گذاری به هیچ عنوان بازدارنده نیست.

اسماعیلیان با اشاره به نگرانی‌های جدی سازمان آب و مسولین مربوطه در خصوص افق بلندمدت آب، تصریح کرد: اگر روند مصرف آب به شکل کنونی باشد، در افق 1420 از تعداد 73 شهر استان، 71 شهر دچار کم‌آبی خواهند شد و 56 شهر استان با کسری بیش از 30 درصدی منابع آبی رو به رو خواهند شد.

وی با بیان اینکه مدیریت و میزان مصرف آب استان در مجموع نسبت به کشور وضعیت بهتری دارد، اطهار کرد: یکی از دلایل مصرف بهتر آب در استان، مذهب بوده که مقش بسزایی در این موضوع ایفا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی علم به محدودیت منابع آب استان را یکی دیگر از دلایل مصرف بهینه آب دانست و گفت: سطوح مصرف آب با رعایت کامل موارد بهداشتی بین 70 تا 140 است.

وی اعلام کرد: میزان مصرف آب با توجه به محدودیت‌ها تدوین شده است به گونه‌ای که اگر محدودیتی برای استفاده از آب وجود نداشته باشد می توان تا سقف 140 لیتر نیز مصرف کرد.

اسماعیلیان با اشاره به مصرف آب تا سقف 140 لیتر در شهرهای استان، تصریح کرد: در استان با محدودیت منابع آبی روبه رو هستیم، بنابراین باید میزان مصرف را به حداقل یعنی 70 لیتر در روز کاهش دهیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم میزان سرانه مصرف آب در شهرهای استان را از 140 به 100 لیتر در روز برسانیم، شاهد کاهش 40 درصدی مصرف آب در استان خواهیم بود و حداقل تا 10 سال آینده استان دچار مشکل کم آبی نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی وجود تاسیسات فرسوده را عاملی برای هدر رفت آب دانست و گفت: به دلیل فرسودگی تاسیسات و مشکلات مالی سازمان در مراحل انتقال و توزیع آب نسبت میزان آب به حساب نیامده به میزان آب مصرفی 28 درصد است.

وی با اشاره به وجود انشعابات غیر مجاز در سیستم آب رسانی، تصریح کرد: حدود 17 درصد از آب هدر رفت به دلیل مشکلات فیزیکی است و باید این انشعابات غیرمجاز و فرسوده از سیستم آب رسانی خارج شوند.

اسماعیلیان با بیان اینکه درحال حاضر و برای تامین آب سهل الوصول ترین کار چاه زدن است، اظهار کرد: خواه ناخواه باید برای بهره بری آب و بازچرخانی آن تلاش شود زیرا برخلاف بخش کشاورزی که هدررفت آب بالاست در بخش آب شرب می‌توان تا 80 درصد بازچرخانی آب داشت.

وی با اشاره به اینکه بازچرخانی از طریق تصفیه فاضلاب جمع آوری شده صورت می‌گیرد، تصریح کرد: آب تصفیه شده در صنعت و کشاورزی قابل استفاده است به گونه‌ای که حتی می‌شود پساب تصفیه شده را با چاه های آب کشاورزان تعویض کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از لزوم جداسازی آب شرب از آب فضای سبز خبرداد و تاکید کرد: متاسفانه بخش قابل توجهی از آب در آبیاری های فضای سبز به هدر می رود.

وی ادامه داد: خوشبختانه خراسان رضوی در بهره بری از آب‌های تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز پیشتاز کشور بوده و با هماهنگی شهرداری‌ها و براساس مصوبات شورای آب کشور توانسته است از آب‌های تصفیه شده با کیفیت در این زمینه استفاده کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار