علی دورانی دبیر کل حزب سفیران انقلاب اسلامی در حاشیه دیدار با برخی فعالان سیاسی در نیشابور در گفتگویی با خبرنگار ما به تبیین دیدگاه های خود و مواضع حزب مذکور پرداخت. 
کد خبر: ۸۰۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹ 17 December 2019

 

تابناک رضوی: دیدگاه های حزب اصولگرای او از این جهت حائز اهمیت است که این فعال سیاسی، ارتباطات وسیعی با جریان نو اصولگرایی به مدیریت دکتر قالیباف و با دکتر محسن رضایی دارد. حزب او فراگیرترین حزب جریان قالیباف محسوب می شود و رسانه های اعضای حزبش، تاثیرگذار در چالش های سیاسی جریان اصولگرا است، این گفتگو را از نظر می گذارنید: 

_خبر جدید از حزب؟

دورانی: مجمع عمومی حزب سفیران انقلاب اسلامی در جلسه خود 15 تن اعضای شورای مرکزی و سه تن بازرسان اصلی حزب را انتخاب کرد و مرامنامه و اساسنامه را طبق قانون جدید تطبیق داد و به تصویب رساند.

اکثر اعضای شورای مرکزی شهرستانی هستند طوری که از استان های مختلف چون خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، همدان و قزوین عضو شورای مرکزی هستند.

در واقع حزب ما به معنای واقع، ملی است، یعنی پراکندگی اعضای شورای مرکزی در سطح کشور کاملا مشهود است و این بر خلاف برخی از تشکل های دیگر است که شورای مرکزی آنها تجمعی از فعالان سیاسی مقیم مرکز هستند. 

_ سابقه فعالیت حزب به کی برمی گردد؟

دورانی: سابقه غیر رسمی اعضای حزب در قالب فعالیت انتخاباتی و تشکل های غیر رسمی نزدیک به 15 سال است و حزب بیش از دو سال است که مراحل تاسیس خود را طی و مجوزهای لازم را از کمیسیون ماده 10 احزاب اخذ کرده است و فعالیتش رسمی است. 

جزء شروط قانون جدید احزاب، باید تشکل ها حداقل در یک سوم استان ها دفتر داشته باشند که ما در این راستا به عوض 11 دفتر در ابتدای تاسیس در 20 مرکز استان، دفتر ایجاد کرده ایم که مدارک آن از سوی فرمانداری های مراکز استان های مذکور به دفتر امور سیاسی وزارت کشور ارسال شده است. 

ارگان رسمی نداریم اما رسانه های همکار داریم

_ لطفا فضای رسانه ای منسوب به حزب را تشریح کنید؟

دورانی: هنوز ارگان رسمی برای حزب نداریم اما با برخی سایت ها، نشریات و کانال های فضای مجازی همکاری داریم که بعضا مدیران مسئول یا سردبیران آنها از اعضای حزب هستند مثل پایگاه های خبری و تحلیلی شفاف نیوز و سایه نیوز و هفته نامه انتخاب. البته در آینده نزدیک، ارگانی را به صورت رسمی در فضای مکتوب و مجازی اعلام می کنیم.

آنهایی که به فعالیت حزب، پروژه ای نگاه می کنند، اشتباه می کنند

_ شما حزب فصلی انتخاباتی هستید یا می خواهید بمانید؟ 

دورانی: روند فعالیت حزب ما فصلی نیست بلکه پروسه ای است. آنهایی که فقط انتخاباتی و پروژه ای نگاه می کنند، اشتباه فکر می کنند.

با این نگاه آمدیم که در طول سال حضور جدی داشته باشیم و در مناسبت های مختلف و مباحث سیاسی، حتما حزب اعلام موضع می کند. 

_ در شهرستان ها کاندیدا دارید؟

دورانی: نیروهای جوان خوبی ثبت نام کرده اند و ما با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نگاه جدی تری به جوانان و بانوان داریم و فهرست قوی با روح جوانانه ای به مردم معرفی می کنیم تا گزینه های خوبی برای انتخابات داشته باشند. لیست ما حتما در تعامل با جریان نو اصولگرایی خواهد بود، تا با این نگاه مجلس توانمندی داشته باشیم.

به دنبال فراکسیون اختصاصی در مجلس هستیم

دورانی: در انتخابات هم که رستاخیز سیاسی احزاب است. حضور بسیار جدی تر خواهیم داشت، طوری که در تهران و نیز شهرستان ها به صورت پرتعدادی کاندیدا معرفی می کنیم. فعلا شاخص ها را مشخص کرده و در حال تطبیق مصادیق با شاخص ها هستیم و بارویکرد مجلس نو به انتخابات ورود پیدا خواهیم کرد. رویکرد ما تشکیل فراکسیون فرصتی سیاسی در مجلس یا با نام سفیران یا اختلاف با احزابی که مشی نزدیکی داریم، بلوک سیاسی را تشکیل می دهیم.

 

حداقل حضور مردم در انتخابات 60 درصد

_پیش بینی شما از میزان مشارکت مردم چقدر است؟

دورانی: به نظر من، مردم با وجود همه مشکلاتی که دست به گریبان هستند (به خصوص در سال جاری) باز هم در موقعیت های سرنوشت ساز نشان داده اند که پای کار انقلاب هستند.

 یک بخش مشکلات اقتصادی به تحریم ها برمی گردد و بخش بیشترش به دولت مردان و مجلس ضعیفی بر می گردد که در حال حاضر در کشور وجود دارد.

 با وجود برخی اظهار نظرهای دیگران، برآورد بنده این است که حضور مردم حداقل نزدیک به 60 درصد خواهد بود. 

 

یک سوم کاندیدهای ما راهی مجلس می شوند

_با توجه به نو پا بودن حزب سفیران، پیش بینی تان از رویکرد مردم به لیست حزب چیست؟ 

دورانی: درست است که به لحاظ رسمی، سفیران انقلاب اسلامی ظرف دو سال گذشته مجوزهای لازم را کسب کرده اما افراد آن دارای ریشه های

خوبی هستند و ارتباطات و سرمایه های اجتماعی آن فراتر از دو سال است. از طرف دیگر، رویکرد و توجه مردم بیشتر از این که متوجه قدمت و یا اصالت کمی یک تشکل باشد بیشتر متوجه این است که این تشکل چقدر به لحاظ کیفی کار کرده و چقدر توانسته کاندیدای توانمندی را معرفی کند. به نظرم اگر برنامه های ما به خوبی پیش رود یک سوم کاندیداهای اختصاصی و دو سوم کاندیدهای عمومی مان وارد مجلس می شوند. 

به رویکرد اصولگرایان در انتخابات گذشته انتقاد جدی داریم

_ اتحاد رمز اول پیروزی اصولگرایان در انتخابات است، شما به عنوان یک حزب اصولگرا در این باره چه موضعی دارید؟ 

دورانی: ما یک حزب اصولگرا هستیم و اولویت ما اتحاد و ائتلاف بین نیروهای انقلاب است اما در واقع فراتر از اصولگرایی، خود را جزء نیروی انقلابی می دانیم و شاخص های انقلابی و اطاعت از فرامین رهبری را به عنوان شاخص های انتخاباتی حزب می دانیم؛ البته از این گذشته جریانات متعددی زیر نظر جریان اصیل انقلاب دارند کار می کنند.

 ما جزء اصولگرایان منتقد هستیم و به رویکرد سیاست ورزی اصولگرایان طی چند انتخابات گذشته، انتقاد جدی داریم و احساس می کنیم علت شکست بعضی اصولگرایان در رقابت با اصلاح طلبان یا جریانات دیگر به اشتباهات خودشان بر می گردد. اصولگرایان ضعف در سیاست ورزی، در تنظیم لیست ها، در نوع تبلیغات داشته اند.

به نظر می رسد در این انتخابات، اگر نیروهای انقلابی خودشان را با شرایط جدید جامعه تطبیق بدهند چون مفاد تبیین شده فرمایشات رهبر معظم در بیانیه گام دوم، پیروز خواهند شد و مجلس آینده فراتر از مجلس اصولگرایی و اصلاح طلبی خواهد بود.

ما به قواعد جاری جریان اصولگرا پایبندیم و خود را موظف می دانیم که لیست های مان در تهران و شهرستان ها، حداکثر همپوشانی را با آنها داشته باشد، در عین حال شاخص های خود را به مردم اعلام می کنیم و به جزء حوزه های انتخابیه کمی در همه جا، کاندیدا معرفی می کنیم. 

شرط کرده ایم لیست ها از پایین به بالا بسته شود 

_ آیا لیست ها از بالا به پایین دیکته می شود یا از پایین به بالا؟!  

دورانی: اتفاقا اصلی ترین انتقاد ما به طیف مان این است که چرا لیست ها از بالا به پایین تنظیم شده است؟ در پشت درهای بسته، لیست ها بسته می شود که مورد توجه سرمایه اجتماعی نیروهای انقلاب قرار نگیرد؟ این دفعه برای تشکیل مجلس، پای این شرط ایستاده ایم که حتما باید فهرست ها از پایین به بالا انتخاب و حتما رفتار تعاملی با نیروها و لایه های اجتماعی اصولگرا و انقلابی تنظیم شود. زیرا اگر جز این باشد مثل برخی شکست های گذشته، نیروهای انقلابی، طرفی نخواهند بست و مجلس را واگذار خواهند کرد. 

مجلس را بستر انتخابات 1400 می کنیم 

_ آیا این گزاره صحیح است: جناب قالیباف به عنوان پدر معنوی حزب سفیران محسوب می شود؟ 

دورانی: به ایشان به عنوان یکی از دلسوزان و بزرگان جریان انقلاب، ارادت ویژه ای داریم و سعی داریم از نظرات و هدایت های ایشان استفاده کنیم و حتما در این مسیر در خدمت ایشان هستیم و امیدواریم که فعالیت های ما هم منجر به این بشود که جریان منسوب به ایشان در مجلس پیش رو، بتواند حضور مثمرثمری داشته باشد و این مجلس را بهانه و بستری برای ورود به انتخابات 1400ریاست جمهوری می دانیم تا ان شاءالله در آنجا از ایشان در خواست کاندیداتوری کنیم تا در صورت کسب رای لازم، ایشان ان شاالله بتواند با یک مدیریت جهادی و جوان، کشور را توسعه بدهند و مشکلات مردم حل شود. 

_ و حرف آخر؟ 

دورانی: امیدوارم شرایطی پیش بیایدکه رسانه ها در شهرستان ها بیش از پیش قوت بگیرند و توسعه رسانه ها بیشتر از شهرستان ها پیگیری شود تا تهران.

خبرنگار حامد صادقی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار