تابناک: خانی سار، خونسار، خوسار و... نام‌هایی است که از دیر باز تاکنون شهر چشمه‌سار به خود دیده است.
کد خبر: ۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳ 25 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، عده‌ای معتقدند خوانسار کوتاه شده خوانسالار به معنی سفره‌دار است و عده‌ای می‌گویند معنایش خون ساربان است،گویا ساربانی در این محل توسط دزدان کشته شده‌اند.

شاخسار درختان کنار خیابان‌های این شهر طاقی زمردین و تونلی سبز را رقم زده است. خوانسار باغ شهری ‌است بی نظیر که میان شاخ و برگ‌های درختانش پنهان شده است. پایتخت، وادشت و صحرا گرچه از محله‌های خوانسار است اما اگر بگوییم هر کدام خود باغی هستند در این شهر گزاف نگفته‌ایم.

پارک طبیعی سنگ شیر نیز تفرجگاهی است طبیعی در محله بیدهندکه قنات نزدیک آن و عبور رودخانه از کنار درختان سرسبزش یکی از مکان‌های جذاب و سرسبز برای اهالی و مسافران این شهر محسوب می‌شود.

به گفته برخی قدیمی‌ترین مدرکی که از پیشینه تاریخی خوانسار وجود دارد مهاجرت گروهی از قوم یهود در زمان کوروش هخامنشی به این شهر است که بعدها به اسرائیل کوچ کردند و اکنون در خوانسار پیروان دین یهود وجود ندارد.

شهر لاله‌های واژگون پس از اسلام در قلمرو حکومت عباسیان، صفاریان، خوارزم شاهیان، سلجوقیان و... قرار داشته است و در دوران صفوی نیز جز مراکز مهم علم و ادب بوده و همواره مورد توجه ویژه پادشاهان صفوی قرار داشته است.
مدرسه مریم بیگم صفوی یکی از آثارتاریخی خوانسار محسوب می‌شود که توسط همسر شاه طهماسب در این شهر بنا گردید و به پیشرفت فرهنگی این دیار افزود و اکنون نیز به عنوان حوزه علمیه از آن استفاده می‌شود.

شباهت گویش خوانساری با زبان هندی

گویش خوانساری از قدیمی‌ترین گویش‌ها در ایران است چرا که در نوشته‌های قدیمی مانند تاریخ بیهقی و کلیله و دمنه اصطلاحات قدیمی خوانساری به فراوانی دیده می‌شود، اما ارتباط آن با زبان هندی از آنجاست که کلمات مشترک و مشابه زیادی در این گویش و زبان هندی وجود دارد از جمله اینکه در گویش خوانساری به اینجا: یا و به آنجا: وا می‌گوییم که در زبان هندی هم بدین صورت است و یا مثال دیگر اینکه در گویش خوانساری به کجا " کا " می‌گوییم و در زبان هندی نیز به کجا " کاها" می‌گویند و دیگر اینکه در زبان هندی و گویش خوانساری ، بچه: وچا گفته می‌شود و با وجود این ارتباطات لازم است که در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

عسل، سوغات خوانسار

گیاه گون که گزانگبین را از آن می‌گیرند کوه‌های خوانسار را با خود پوشانده است. لذا گز هم کنار عسل یکی از محصولات و سوغات خوانسار است که با درصدهای مختلف گز انگبین تولید و به فروش می‌رسد اما وجود فراوان گیاه‌گون سبب شده است که شرایط ایده آلی را برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل و عسل انگبین فراهم کند و این شدنی نیست که گردشگر و یا مسافری وارد این شهر شود و هنگام برگشت در بار و توشه خود، این شهد شیرین را جایی نداده باشد.

شهرستان خوانسار در 160 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد از جنوب به شهرستان فریدن، از شمال به شهرستان گلپایگان، از خاور به سمت نجف آباد و از باختر به لرستان محدود می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار