رییس جهاددانشگاهی واحد استان قم:
رییس جهاددانشگاهی واحد استان قم، رفع مشکلات زیست‌محیطی را نیازمند برنامه‌های دانش بنیان و پژوهش محور عنوان کرد.
کد خبر: ۸۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱ 23 August 2015
به گزارش تابناک قم، محمدابراهیم فقیه زاده در نشستی مشترک با سیدرحمان دانیالی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم در جهاددانشگاهی واحد استان قم، با اشاره به برخی مشکلات و چالش‌های زیست محیطی استان قم، گزارشی از برنامه‌ها و ظرفیت‌های این واحد درجهت رفع این مشکلات و تحقق اهداف زیست محیطی استان مطرح کرد.

وی عدم دفع اصولی پسماندها در مراکز بخش‌ها و روستاهای استان را مورد توجه قرار داد و گفت: در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، دفع اصولی پسماندها، تفکیک از مبداء زباله‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی و بازیافتی برای پسماندهای خانگی، کشاورزی و عفونی بسیار ضروری است.

رییس جهاددانشگاهی واحد استان قم با اشاره به ارزش زیستی، محیطی و زیباشناختی مناطق طبیعی به ویژه کوه دو برادران استان، بر ضرورت توجه به توسعه صنعت گردشگری طبیعی تاکید کرد و گفت: بی توجهی و تخریب اکوسیستم منطقه و زیستگاه‌های طبیعی، تنوع گیاهی و جانوری استان را به شدت در خطر نابودی قرار داده است.

فقیه زاده با اشاره به توانمندی‌های پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی؛ مکان یابی جایگاه‌های دفن بهداشتی پسماند، طراحی ساخت و بهره‌برداری سیستم‌های کنترل و تصفیه شیرابه کارخانجات کمپوست و مراکز دفن پسماند، مدیریت پسماند مناطق گردشگری، پایش لندفیل‌ها، پایش آلودگی‌های زیست محیطی صنایع، ارزیابی توان اکولوژیک و آمایش سرزمین، مدیریت استراتژیک حوزه‌های آبخیز، بررسی تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری، استفاده از اکسیداسیون پیشرفته جهت تجزیه مواد آلی خطرناک، کنترل آلاینده‌های چاه‌های نفتی، نظارت بر ساخت و بهره‌برداری کارخانجات کمپوست، طراحی و نظارت بر ساخت مراکز دفن بهداشتی پسماند و غیره را از جمله توانمندی‌های این پژوهشکده عنوان کرد.

وی افزود: در سیاست‌های کلان حوزه زیست محیطی آنچه که حائز اهمیت است، پتانسیل‌های استان است که می تواند گردشگران را جذب کند و جهاددانشگاهی در این زمینه آمادگی هرگونه تعامل و همکاری را دارد.

رییس جهاددانشگاهی واحد استان قم در پایان با بیان اینکه جهاددانشگاهی برای حوزه محیط زیست اهمیت ویژه و فوق العاده‌ای قائل است، خواستار همکاری و تعامل گسترده میان این نهاد انقلابی و اداره کل محیط زیست استان در جهت تحقق اهداف و برنامه‌ها و تعمیق فرهنگ زیست محیطی در جامعه شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در ادامه این نشست به عملکرد قابل تقدیر جهاددانشگاهی واحد استان قم اشاره کرد و گفت: این مجموعه به صورت کاملا جهادی فعالیت می کند و نگاه دانش بنیان آن می تواند نقش مهمی در رفع نیازها و مشکلات جامعه داشته باشد.

سیدرحمان دانیالی افزود: باید با اتکا به مباحث دانش بنیان به ساختارهای اصلی زیست محیطی برگشته و با همکاری‌های علمی و پژوهشی بتوان ساختارهای ایجاد مجدد را تدبیر کرد.

وی در ادامه بر مدیریت جامع پسماند تاکید کرد و گفت: می توان با برنامه ریزی‌های مبتنی بر پژوهش و فناوری این ضایعات را وارد چرخه اقتصادی کرد.

دانیالی در ادامه بر ایجاد سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی و دانشجویی توسط جهاددانشگاهی واحد استان قم را مورد توجه ویژه قرار داد و تصریح کرد: برای حفظ منابع باید زیرساخت‌های پژوهشی را در دستور کار قرار داده و با ارتباطات همه جانبه نشاط و پویایی زیست محیطی را برای استان رقم بزنیم.

گفتنی است؛ این نشست به منظور بررسی، شناسایی و استفاده از توانمندی‌های جهاددانشگاهی و ظرفیت‌های و فرصت‌های کاری موجود در استان برگزار شد.

تشکیل سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی (NGO) با برنامه‌های اجرایی و عملیاتی نه صرفا پژوهشی و کتابخانه‌ای، انجام پژوهش‌های کاربردی با اهداف اجرایی کوتاه مدت و میان مدت، برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف زیست محیطی، راه‌‌اندازی گروه‌ های آموزشی،پژوهشی و استحصال و تصفیه انرژی از شیرآبه‌ها کارخانجات کمپوست و مراکز دفن پسماند و غیره از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار