کد خبر: ۸۴۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵ 07 May 2020
 

تابناک/رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی زنجان، از تعریف برند محصولات صادراتی استان زنجان خبر داد و گفت: این مهم در مرکز تحقیق و توسعه برند اتحادیه صادرکنندگان استان صورت گرفته و هدف آن ساماندهی مشکلات موجود در برند با هدف توسعه بازارهای صادراتی استان است.

برند صادراتی استان زنجان تعریف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی زنجان امروز در نخستین جلسه کمیته پایش روابط خارجی ذیل کارگروه توسعه صادرات استان به صورت مشترک با کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی زنجان، با اشاره به بسته بودن مرز کشورهای مختلف درپی شیوع ویروس کرونا به ویژه مرزهای ترکیه با ایران، اظهار کرد: ۷۰ درصد تجارت خارجی استان با کشور ترکیه بوده که بسته بودن مرزهای این کشور موجب نقصان در تجارت بوده و ضررهای فراوانی به تجار و صادرات استان وارد کرده است.

مهدی رنگ رونا با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با رایزن بازرگانی کنسولگری ترکیه در تبریز و مطرح کردن بحث بسته بودن مرزهای تجاری و وارد شدن هزینه‌های سنگین به طرف‌های تجاری دو کشور، گفت: در نقاط مرزی دیگر، مرز پاکستان و افغانستان همچنان بسته و یا به صورت خیلی محدود فعالیت می‌کنند ولی مرز ترکمنستان بسته بوده و ۲ ماه است که اجناس در مرز سرخس دپو شده است.
وی با اشاره به انجام مراودات تجاری از طریق مرز آستارا با کشور آذربایجان و باز شدن چند مرز در کشور عراق، افزود: پس از بسته شدن مرزهای کشور ترکیه حمل و نقل ریلی توسعه فراوانی گرفته و شاهد ازدحام بسیار بالایی در این بخش هستیم.
رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه بخش صادرات و تجارت خارجی استان با توجه به این موضوع نیاز به چاره اندیشی دارد، ادامه داد: نقشه راه تجارت و صادرات خارجی به همت اتاق بازرگانی زنجان تدوین شده و بر این اساس کشورهای هدفی بر اساس حجم مراودات و میزان روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی و موضوعاتی نظیر مسائل بانکی و ... تقسیم بندی شده است.
وی هدف از تدوین نقشه راه تجارت خارجی استان را توسعه بازارهای صادراتی و ورود به بازار کشورهای جدید ابراز کرد و افزود: تحقق شعار سال که همان جهش تولید است با افزایش صادرات امکان‌پذیر خواهد بود.
رنگ رونا در ادامه از تعریف برند محصولات صادراتی استان زنجان خبر داد و گفت: این مهم در مرکز تحقیق و توسعه برند اتحادیه صادرکنندگان استان صورت گرفته و هدف آن ساماندهی مشکلات موجود در برند با هدف توسعه بازارهای صادراتی استان است.
وی در ادامه با اشاره به در نظر گرفتن تخفیفات تجاری برای فعالان اقتصادی در ترانزیت ریلی ایران و ترکیه، ابراز کرد: در محموله‌های ۵۰۰ تن به بالا و طول خط راه آهن ۷۰۰ کیلومتری، تخفیفات خوبی در حمل ریلی درنظر گرفته شده است که استان زنجان تنها به دلیل ۴۱ کیلومتر کمتر و واقع شدن در کیلومتر 659 از ایستگاه باز بین المللی بناب از این تخفیف خوب محروم مانده که نیازمند چاره اندیشی برای استفاده از این فرصت مطلوب است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در بخش کشاورزی از جمله محصول سیر استان، صادرات محصولات کشاورزی را یکی از برنامه‌های جدی صادرات زنجان در سال جاری عنوان کرد و گفت: در نقشه راه صادراتی اتاق بازرگانی، سیر به عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی صادرات استان پیش‌بینی شده است.
رنگ رونا با بیان اینکه تغییر مسیر ترانزیتی یکی از دغدغه‌های اصلی ما است، ابراز کرد: ترکیه مسیری جدیدی برای تجارت از اروپا به آسیای میانه و خارج از راه‌های ایران تدارک دیده اما ضعف دیپلماسی خارجی در این مهم به صورت کاملا مشهودی نمایان است و شرایط امروز به گونه ای است که باید شکوفایی اقتصاد ایران را در دستور کار قرار دهیم.

در ادامه این جلسه رئیس گروه بازرگانی راه آهن شمالغرب کشور با اشاره به همکاری بسیار خوب گمرک و تجار و بازرگانان استان زنجان در صادرات از طریق حمل و نقل ریلی، اظهار کرد: هم اکنون حجم بسیار بالایی از کالاها در ایستگاه‌های مختلف راه آهن شمالغرب برای صادرات وجود دارد.
بهزاد کریمی با بیان اینکه راه آهن شمالغرب به جد در تلاش برای توسعه صادرات استان زنجان است، گفت: همکاری خوب دستگاه‌های دخیل برای استفاده از ظرفیت صادراتی راه آهن در این چند ماهه به خوبی نمایان است.
وی با اشاره به اینکه از زمان شروع ویروس کرونا، راه آهن شمال غرب ایران به مرکزیت زنجان برای حل مشکلات صادرات به صورت جدی همکاری داشته است، خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها مداوم بوده و امیدواریم که صادرات ریلی از استان زنجان به کشورهای مختلف توسعه پیدا کند.

 معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای تجارت سایر با کشورها باید توافقنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی خاصی داشته باشیم، ابراز کرد: در شرایط کنونی از ظرفیت رایزنان اقتصادی برای حل مشکلات تجاری به خوبی استفاده نشده و با توجه به شیوع ویروس کرونا باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.
غفور حمیدی تاکید کرد: یکی از مهمترین وظایف وزارت خارجه پیدا کردن بازارهای هدف و ایجاد روابط اقتصادی برای فعالان اقصادی است که در دوره شیوع ویروس کرونا این مهم به خوبی صورت نگرفته است.
معاون اداره کل گمرک استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه کرونا به دلیل ناشناخته بودنش باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است، ابراز کرد: اکنون با شناختی که از شرایط موجود ایجاد شده، اقدامات و هماهنگی‌ها مطلوب‌تر شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید همواره خود را برای شرایط سخت، هماهنگی و ایجاد راه حل آماده کنیم، خاطرنشان کرد: گمرک در شرایط شیوع کرونا پای کار بوده و از اواخر اسفند ماه روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته است. 
مدیر شرکت صبا ریل آسیا نیز در این جلسه از افتتاح ترمینال کانتینری استان زنجان خبر داد و گفت: ترمینال کانتینری یکی از مشکلات تجارت استان در حمل بار بود که امید است این ترمینال را با وسعت حدود هشت هکتاری در نیمه نخست خردادماه افتتاح کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار