اما قسمت عمده ای از افزایش موارد بدلیل تغییر الگوی رفتار مردم در جامعه به علت برداشتن محدودیت ها و بازگشایی بود و این، عامل مهمی است که نمیتوان از نقش آن صرفنظر کرد.
کد خبر: ۸۵۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱ 14 May 2020

با شروع اپیدمی ویروس کرونا، منحنی اپیدمی در خوزستان در مدت اعمال محدودیت ها و قرنطینه خانگی با شیب ملایم به سمت بالا حرکت می کرد.

مشاهدات میدانی ما در سطح استان، نشان از تمکین و همکاری خوب مردم نسبت به لاک داون در آن زمان داشت.

حدود ده روز پس از بازگشایی ها و حساسیت زدایی از مردم نسبت به جدی بودن خطر بیماری و انتقال آن، الگوی رفتار مردم جامعه کاملا تغییر پیدا کرد.

با باز شدن قانونی اصناف و تجمع مردم در بانک ها، دفاتر کارگزاری، دفاتر پیشخوان (جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه سجام)، مغازه ها، فروشگاهها و خیابانها، انتظار افزایش موارد بیماری را داشتیم.

ضمن اینکه در این مدت تعداد آزمایشگاههای استان را به چهار آزمایشگاه افزایش دادیم و همزمان ظرفیت انجام تست را بالا بردیم. میتوان گفت قسمتی از این افزایش مربوط به افزایش تست می باشد.


اما قسمت عمده ای از افزایش موارد بدلیل تغییر الگوی رفتار مردم در جامعه به علت برداشتن محدودیت ها و بازگشایی بود و این، عامل مهمی است که نمیتوان از نقش آن صرفنظر کرد.


از طرفی موارد شدید و مرگ هم افزایش پیدا کرد که این موارد حاکی از وخامت اوضاع در خوزستان دارد.

طبیعتا با افزایش تعداد بیماران بستری بخصوص در ICU ، و نیز محدود بودن تعداد پرستاران به آستانه تحمل سیستم درمانی نیز نزدیک میشویم.

ما در ستاد مرکزی استان با بازگشایی ها مخالفت کردیم. از حدود دو هفته قبل، مکررا درخواست لاک داون مجدد بمدت حداقل دو هفته برای استان داشتیم.

متاسفانه ستاد مرکزی در تهران خیلی دیر (از دیروز ساعت ۱۱ صبح) و فقط تا آخر هفته با تعطیلی موافقت کردند.

بدیهی است تمام تلاشهای شبانه روزی همکاران ما در بهداشت و درمان استان خوزستان که با حمایت همه جانبه استاندار محترم انجام شد، با تعلل ستاد کشوری کرونا بی نتیجه ماند و شاهد افزایش موارد در استان هستیم.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور تمام تلاش خود را جهت کنترل بیماری انجام داد. اما بدلیل مسائلی که خارج از اختیارات ما بود، استان به سمت وضع فعلی پیش رفت.
در حال حاضر هم از تمام ظرفیت، امکانات و توانمان برای کنترل اپیدمی استفاده می کنیم.

خوزستان ظرفیت انجام تست کرونا را با الگو گرفتن از کشورهای موفق در کنترل اپیدمی مثل کره جنوبی و سنگاپور، بالا برد. و درحال حاضر به لحاظ تعداد انجام تست، پس از استان فارس، رتبه دوم کشور را داریم.

برخی دانشگاههای استانهای با شیوع بالا بخاطر اینکه تست کمتری انجام میدهند طبیعتا تعداد کمتری بیمار گزارش میدهند. در طی روزهای آینده با تلاش همکارانمان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پنجمین ازمایشگاه تشخیص کرونا را راه اندازی خواهیم کرد. ان شالله.


توصیه ما همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است.

موفق باشید

با سپاس
دکتر اسعد شرهانی
اپیدمیولوژیست
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار