رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی رقم دارایی های مسدود شده کشورمان در بانک های کره جنوبی را ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار اعلام کرد.
کد خبر: ۸۶۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹ 13 June 2020
به گزارش تابناک خوزستان؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی رقم دارایی های مسدود شده کشورمان در بانک های کره جنوبی را ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار اعلام کرد. همزمان رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور داد مطالبات بانک مرکزی از کره جنوبی از طریق روش های سیاسی دوجانبه و نیز مسیر حقوقی و نهادها و مجامع بین المللی پیگیری شود.
خبر دستبرد میلیاردی کره ای ها به اموال ایران را اولین بار عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد.وی با بیان این که «بانک های کره ای تصمیم گرفته اند وارد بازی سیاست شوند»، هشدار داده بود ایران این موضوع را پیگیری حقوقی خواهد کرد.
در این باره «حسین تنهایی»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی به «برنا» گفت: این کشور حداقل یک سال و نیم است که دارایی‌های ما را مسدود کرده و روابط تجاری ما با این کشور در طول یک سال گذشته با تشدید تحریم‌ها بسیار کاهش یافته و به صفر نزدیک شده است.
وی افزود: با ایجاد شرایط بغرنج اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا و مشکلات متعدد برای کشورمان، از کره جنوبی خواسته شد تا دست کم ۵۰ میلیون دلار برای تهیه غذا و دارو در این بحران، به ایران بدهد اما این کشور از انجام آن سر باز زد.
تنهایی گفت: نه تنها این کشور پول‌های ایران را آزاد نمی‌کند بلکه «اوری بانک» کره اعلام کرده که حق‌‌العمل و اجرت نگهداری پول را هم از ایران می‌خواهد، این در حالی است که کره جنوبی در حال استفاده و کار کردن با پول‌های ایران است.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: ایران قصد دارد از طرق قانونی علیه این رفتار، اقدام کند اما مسیر ساده‌ای نیست و زمان بر است.
همچنین روزنامه اعتماد درباره این رفتار سئول نوشته است: «کره‌جنوبی وفاداری به اتحاد با آمریکای ترامپ را به عمل به تعهدات بین‌المللی ترجیح داد.» 
درهمین حال به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز گذشته درگفت و گوی تلفنی با رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از اقدام به مسدود سازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره جنوبی که با تبعیت از سیاست های ضد انسانی دولت آمریکا و درچارچوب فشار حداکثری آن ها به ملت ایران انجام شده است، به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق روش های سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی و نهادهای مالی و مجامع بین المللی پیگیری کند.
 
این اموال ایران چطور در بانک های کره انباشته شده است؟
 
به گفته منابع آگاه، این اموال که یکی از بزرگ ترین منابع مالی ایران است، طی دو سال در بانک های کره ای انباشته شده  و نتیجه فروش میعانات گازی است. کره جنوبی درحالی که مجوز «اوفک» (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) را در اختیار دارد، از آزاد کردن اموال ایران حتی برای خرید محصولات کشاورزی و دارو خودداری کرده و در مقابل فقط حاضر است جنس کره ای آن هم فقط محصولات مرتبط با کرونا را به ایران بفروشد! این درحالی است که ایران هم اکنون یکی از صادرکنندگان برخی اقلام مقابله با کرونا در جهان است.
 
چرا کره جنوبی برای آمریکا دم تکان می دهد؟ 
 
در میان کشورهایی که اموال بلوکه شده ایران در آن ها تجمیع شده است، کره‌جنوبی بیشترین منابع مالی کشورمان را در اختیار دارد که پس از خروج آمریکا از برجام تلاش ها برای خارج کردن اموال ایران از بانک های کره ای نیز آغاز شد اما به جایی نرسید. در ادامه برخی ابعاد و دلایل این را که چرا کره جنوبی از فشارهای ضدایرانی آمریکا دنباله روی می کند، می خوانید:
* پس از برجام براساس توافق میان ایران و کره‌جنوبی، قرار شد 10 نفتکش جدید به اضافه خدمات دیگر در قالب معامله‌ای به ارزش 700 میلیون دلار دراختیار ایران قرار گیرد. با بازگشت تحریم‌های یک جانبه آمریکا، کره‌جنوبی در حالی بازار ایران را ترک کرد که به بخشی از تعهداتش عمل و بخش دیگر را نیمه کاره رها کرد.
* کره‌جنوبی نفت ایران را عمدتا با نفت آمریکا جایگزین کرده است. اتفاقی که تحلیل گران را به این نظر کارشناسی رسانده که دولت ترامپ با مسدود کردن مسیر صادرات نفت ایران به پنجمین واردکننده بزرگ نفت جهان، سهمی از این بازار را به خود اختصاص داده است.
* سئول با امتناع از تجارت با ایران و فراتر از آن آزادسازی اموال مردم ایران در حال نقض قطعنامه 2231 مصوب سال 2015 میلادی است که از تمام کشورها خواسته بود باتوجه به حصول برجام، به اعمال تحریم علیه ایران پایان دهند.
* کره جنوبی یکی از مهم‌ترین شرکای استراتژیک آمریکا در آسیاست. این دو کشور از زمان مداخله واشنگتن در شبه‌جزیره کره یعنی از دهه 1950 با یکدیگر متحد شده‌اند. در حوزه اقتصادی کره جنوبی و آمریکا شرکای اصلی اقتصادی هستند. مطابق گزارش ها، تجارت کالاها و خدمات آمریکا با کره در سال 2018 حدود 165.4 میلیارد دلار تخمین زده‌ شده است.
* کره جنوبی خریدار عمده سیستم های تسلیحاتی آمریکاست تاجایی که بر اساس آماری که درباره فروش تسلیحات در جهان در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، کره جنوبی با خرید شش میلیارد و 730 میلیون دلار سلاح از آمریکا از سال 2008 تا سال 2017، به سومین واردکننده تسلیحات آمریکایی در جهان تبدیل‌شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار