به گزارش تابناک ایلام
طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی می بایست از محل فروش نفت کشور 3درصد به مناطق نفت خیز کشور تعلق گیرد واین سهم در بودجه سالیانه لحاظ ودر خدمت رشدو شکوفایی وتوسعه این مناطق قرار گیرد
کد خبر: ۸۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 31 August 2015
به گزارش تابناک ایلام،استان ایلام سرشار از منابع عظیم نفت و گاز است و طبق آخرین آمار اعلام شده این استان دارای چهار درصد ذخائر نفت و 11 درصد ذخائر گاز کشور است. در بحث نفت هم اکنون فقط  از میادین نفتی شهرستان دهلران واقع در منطقه چشمه خوش برداشت می شود و در  بخش گاز نیز از منطقه تنگه بیجار  و پالایشگاه گاز ایلام برداشت صورت می گیرد.

ذخائر نفتی استان ایلام و به خصوص در مرزهای استان ایلام به واسطه نزدیکی به شهرهای عراق از جمله واسط، دیاله و...از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند چراکه این میادین از نوع مشترک هستند. کشور عراق نیز همانند کشور ما در حال تکاپو برای بهره برداری از میادین نقتی مشترک است و در این بین طی سالهای گذشته دو میدان نفتی و گاز آذر و چنگوله شکل گرفته که در حال ساخت و احداث هستند.

سه نکته بسیار مهم در بحث میادین نفت مشترک در استان ایلام وجود دارد اول اینکه این منابع ملی هستند و نیازمند توجه دولت برای بهره برداری هرچه سریعتر از این میادین مشترک است چراکه کشور مقابل در حال اتمام پروژه های خود در این زمینه است.

دومین نکته هم اینکه این میادین در استان ایلام و شهرستان قرار دارند و فرصت بزرگ برای اشتغالزایی و توسعه شهرستان و استان محسوب می شوند که این مهم نیز نیازمند همت و توجه مسئولان ارشد کشوری و استانی است.

ونهایتا سومین نکته هم اینکه طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی می بایست  از محل فروش نفت کشور 3درصد به مناطق نفت خیز کشور تعلق گیرد واین سهم در بودجه سالیانه لحاظ ودر خدمت رشدو شکوفایی وتوسعه این مناطق قرار گیرد ،موضوعی که تاکنون در بودجه نویسی کشور مورد غفلت مسئولین امر قرار گرفته است!زیرا میزان بودجه ابلاغی سال جاری موید این حقیقت است نه تنها استان ایلام از سهم مورد ادعا منتفع نشده است بلکه دربیشترردیفهای بودجه ای شاهد کاهش اعتبارات تخصیصی به این استان محروم هستیم !ونهایتا اینکه چنانچه تنها یک درصد از سهم ادعایی به استان ایلام تعلق می گرفت تاکنون بسیاری از زخمهای محرومیت این استان التیام یافته بود!

دکتر "غلامرضا تاج گردون"، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درسفر چندماه پیش اعضای این کمیسیون به شهرستان دهلران دروعده ای تحقق نیافته گفت: رسالت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واقع توجه به نقاط توسعه نیافته کشور، شناخت مشکلات و مسائل مختلف جامعه و تجویز مناسبت ترین راهکار به دولت برای کاستن از مشکلات اقتصادی کشور می باشد.

وی آن زمان  از افزایش سهم مناطق توسعه نیافته در بودجه کل کشور از 2 به 3 درصد خبر داد وگفت  سهم مناطق توسعه نیافته از کل اعتبارات بودجه ای کشور، از 2 درصد به 3 درصد افزایش پیدا کرد که استان ایلام به خاطر دارا بودن تنها 1/3 درصد از جمعیت کل کشور جز مناطق توسعه نیافته به حساب می آید.
وی در وعده بودجه ای دیگر گفته بود : یکی از اهداف مجلس شورای اسلامی جابجایی منابع می باشد که در این راستا با تقسیم اعتبارات بین مناطق توسعه نیافته و دائمی شدن این طرح، سهم این مناطق در بودجه کل کشور به 6هزار و 600 میلیارد تومان افزایش یافت که با این طرح تعادل منطقه ای برقرار خواهد شد.

اظهارات آقای تاجگردون درحالی بیان شد که پس از پایان بودجه نویسی ورسیدگی به بخش های مختلف آن درمجلس شورای اسلامی هیچگونه تغییری در روند افزایش بودجه مناطق کمتر توسعه یافته ویا مناطق نفت خیز اعمال نشد وبودجه استان ایلام نه تنها افزایش نیافت بلکه به نسبت سایر استانها از کاهش چشمگیری برخوردار شده است.

زیرا در صورت تحقق وعده رییس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی و اجرایی شدن قانون اختصاص 3درصد از درآمدهای نفتی به مناطق نفت خیز الان رقم بودجه استان ایلام می بایست از یکهزار میلیارد تومان فراتر می رفت .

"دکتر احمد شوهانی" نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سایت تابناک ایلام به این موضوع صحه گذاشت وگفت :درتنظیم بودجه سالجاری کشورقانون 3درصد مناطق نفت خیز رعایت نشده است واستانهای نفت خیز همانند سایر استانها از درآمدهای نفتی بصورت یکسان بهره مند شده اند ..

وی معتقد است که قانون اختصاص 3درصد از درآمدهای نفتی به مناطق نفت خیز کشور قانونیست که فقط در حد شعار باقی مانده است وعملا تاثیری درروند بودجه نویسی ندارد.قانونی که فقط برروی کاغذ نوشته شده ودر بودجه نویسی کشور هیچگونه توجهی به آن نشده است .

شوهانی افزود: اگر طبق همین قانون تنها یک درصد از درآمدهای نفتی به استانهای نفت خیز تعلق می گرفت الان شاهد رشد چند صد درصدی بودجه وبه تناسب آن ترقی وپیشرفت وشکوفایی این مناطق می بودیم .

این نماینده مجلس  تصریح کرد:متاسفانه بدلیل اثرات ناشی از تحریمها وکاهش درآمدهای کشور بودجه امسال به نسبت سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو بوده است .

شوهانی ابراز امیدواری کرد با پیگیری های صورت گرفته، ماده ای دربرنامه پنج ساله ششم گنجانده شود تا در نظام بودجه نویسی سال های آتی بصورت اتوماتیک وار سهم مناطق نفت خیز کشور از درآمدهای نفتی در بودجه هرساله آنها لحاظ شود."

صرفنظر از بودجه طرحهای ملی از قبیل توسعه راهها وسدسازی ،میزان بودجه اختصاصی به استان ایلام رقمی نزدیک به 130میلیارد تومان برآورد شده است که با یک حساب سرانگشتی ومحاسبه نیاز طرحهای نیمه کاره وکلنگ زده شده ،ناچیز بودن سهم استان ایلام از بودجه کشوری نمایان خواهدشد.

استان ایلام با دارا بودن منابع عظیم نفتی ،پتانسیلهای عظیم گردشگری تاکنون نتوانسته است از مزایای این ظرفیتهای  عظیم بهره مندشود،پتانسیلهای عظیمی که اگر واقعا با رعایت جوانب عدالت وپرهیز از دوگانگیها در خدمت رشد وتوسعه این استان قرار می گرفت ،ساله پیش باید غبار محرومیت از چهره این استان زدوده می شد.

بی دلیل نبود که دکتر شوهانی نماینده مردم استان ایلام درمجلس شورای اسلامی درنطق خود به روند بودجه نویسی معترض شد وگفت :اگر فقط یک چاه از چاه های ثروت استان ایلام به خود استان اختصاص داده شود استان من از تخصیص بودجه های دولت بی نیاز می شود . گناه این مردم چیست که ذوب آهن و کارخانه تراکتورسازی ندارند؟ چه گناهی کرده اند که باید اینگونه ثروتشان به یغما برود ؟!

وی مهمترین عامل توسعه نیافتگی استان را توزیع ناعادلانه بودجه میداند که همین امر باعث شده ثروت های این استان ثروتمند به یغما برود و به برده ای برای افزایش توسعه و رفاه بیشتر شهرهای توسعه یافته تبدیل شود که این امر باعث افزایش شکاف توسعه ای میان استان های محروم با استان های برخوردار گردیده است
 این وضع نه تنها مردم مناطق محروم را به ستوه آورده بلکه سبب افزایش شدید بیکاری و محرومیت گردیده است .
دکتر شوهانی با ابراز تاسف نسبت به میزان بودجه  استان های محروم افزود: تمام بودجه ی استان ما به اندازه بودجه ساخت یک برج در تهران نیست و این امر نه تنها باعث افزایش محرومیت و نارضایتی مردم گردیده بلکه حضور ما را در مجلس بی فایده نموده است .
وی در خطاب به کاگزاران توزیع بودجه گفت :کل بودجه استان من به اندازه ی بودجه یک تیم ورزشی در یک استان توسعه یافته و برخوردار - نیست و این در حالی است که جوانان استان ما از شدت فقر و بیکاری و محرومیت خودرا زنده زنده در آتش میسوزانند !!





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار