کارشناس آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: متأسفانه از چاه‌ها به‌صورت غیر اصولی و بی‌رویه برداشت آب انجام می‌شود که این مهم از دیگر علل خشک شدن چشمه‌هاست
کد خبر: ۸۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰ 01 September 2015

به گزارش تابناک ایلام ،«محمد پاک‌دل» اظهار کرد: متأسفانه کمبود بارندگی و خشکسالی سنوات گذشته موجب خشک شدن قنات‌ها و چشمه‌ها شده که علاوه‌بر این‌که بر زندگی عشایری، حیات ‌وحش را نیز تحت تأثیر قرار داده و طبیعت را هم دچار خطر کرده است.

وی افزود: میزان بارندگی امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از طرف دیگر تبخیر آب زیاد شده است.

پاک‌دل خاطرنشان کرد: علاوه‌بر موارد ذکر شده، نوع بارش‌ها هم ‌تغییر کرده به‌نحوی ‌که قبلاً در فصل زمستان بارش برف زیاد بود و سفر‌ه‌های زیر زمینی فرصت پیدا می‌کردند که خود را احیا و پر کنند اما چند سالی است بارش‌ها غیر مؤثر شده‌اند و سفر‌ه‌های زیرزمینی فرصت جبران پیدا نمی‌کنند.

کارشناس آبخیزداری منابع طبیعی استان ادامه داد: متأسفانه از چاه‌ها به‌صورت غیر اصولی و بی‌رویه برداشت آب صورت می‌گیرد که این مهم از دیگر علل خشک شدن چشمه‌هاست.

وی با بیان این‌که به علت خشک شدن قنات‌ها، آب روان‌ها و چشمه‌ها تأمین آب عشایر با مشکلاتی مواجه شده است، تصریح کرد: آب در زندگی عشایری نقش حساسی دارد و وقتی به خطر بیفتد رغبت به دام‌پروری و زندگی عشایری کم می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
متاسفانه عمده چاه های سطح استان بخصوص شهرستان سیروان برای متامع ومنافع شخصی حفرشده اند وهیچ توجیه وباراقتصادی ندارد اکنون کاربه جایی رسیده که برخی ازآب چاه زمین دیم را به شلتوک (برنج کاری)اختصاص داده اند که این به خودی خود مصرف آب را بالا میبرد ازطرفی نگاه میکنیم چشمه ساران سابق که طبیعت زیبای دشت ودمن را بارویش انواع گیاهان درمسیر چشمه ها بخشیده بود اکنون به تلی ازخاک وبیابان تبدیل شده ای کاش قانونی وضع بشه تمام چاههایی که به بهتنه گاوداری زده شده واکنون به باغ وبرنج کاری تبدیل شده تخریب وتعطیل نمایند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار