کد خبر: ۸۶۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵ 01 September 2015

انزلی - ایرنا - در مراسمی با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و رییس انجمن دوستی ایران و سوییس تفاهم نامه همکاری دو جانبه به منظور توسعه همکاریهای اقتصادی این سازمان با شرکتها و سرمایه گذاران سوییسی منعقد شد.
[انعقاد تفاهمنامه همکاری بین سوییس و سازمان منطقه آزاد انزلی]

به گزارش دوشنبه شب ایرنا به نقل از مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی آمادگی سازمان متبوع خود را برای حضور بانکها و موسسات مالی، اعتباری و بیمه ای سوییس اعلام کرد.
وی اظهار کرد : با صدور مجوز از سوی بانک مرکزی در آینده شاهد حضور بانکهای برون مرزی در این منطقه خواهیم بود.
مسرور خاطر نشان کرد : براساس برنامه های این سازمان برای تشکیل مرکز مالی مناطق آزاد و طبق ظرفیتهای موجود در این تفاهم نامه، منطقه آزاد انزلی می تواند به عنوان نقطه پایلوت فعالیت فعالیت موسسات بانکی خارجی به ایفای نقش بپردازد.
وی صنایع فناوری پیشرفته و پاک High Tech و گردشگری را دو حوزه مناسب برای همکاری با سرمایه گذاران سوییسی اعلام و تصریح کرد : علاوه بر این در موضوعاتی همچون ترانزیت کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز ، تجارت ، همکاری علمی ، تولیدات صنعتی و کالای همراه مسافر امکان همکاری وجود دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تاکید کرد : فضای کشور در دوران پساتحریم برای حضور سرمایه گذاران خارجی بسیار مناسب شده و در این میان مناطق آزاد با توجه مزایا و معافیتهای قانونی پایلوت خوبی برای انتقال تکنولوژی به سرزمین اصلی است.
وی افزود : در این میان منطقه آزاد انزلی دارای موقعیت راهبردی ویژه ای در دریای خزر است که دارا بودن تنها بورس کالای مناطق آزاد و ظرفیتهای متعدد در حوزه ترانزیت در کریدور شمال جنوب و صنعت گردشگری به ظرفیتهای این منطقه افزوده است.
مسرور سیاست سازمان متبوع خود را توسعه همکاری با تشکل های مردم نهاد بین المللی اعلام و اضافه کرد : تا پیش از ساخت و بهره برداری از خانه سوییس در این منطقه ، دفتر کار انجمن دوستی ایران و سوییس مقدمات توسعه همکاریهای دو جانبه را فراهم می کند.
رییس انجمن دوستی ایران و سوییس با ابراز خوشحالی از انعقاد این تفاهم نامه اظهار امیدواری کرد با همکاری دو طرف حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی سوییسی و هم چنین توسعه همکاریهای علمی و گردشگری دو کشور در منطقه آزاد انزلی را شاهد باشیم.
دکتر رضا رفیعی با بیان اینکه سوییس اولین کشور غربی بود که تحریم های اعمال شده علیه ایران عزیز را برداشت افزود : بانکهای سوییسی دارای بزرگترین منابع مالی جهان هستند و از منظر تکنولوژی صنعتی و صنایع دوستدار محیط زسیت این کشور در بالاترین سطح دنیا قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد : انجمن دوستی ایران و سوییس به همراهی انجمن دوستی سوییس و ایران تلاش دارد حلقه ارتباطی سرمایه گذاران و فعالان اجتماعی ، فرهنگی دو ملت و دو کشور باشند.
رییس انجمن دوستی ایران و سوییس با اذعان بر جایگاه استراتژیک منطقه آزاد انزلی در ایران ، آسیا و همچنین عبور کریدورهای تجاری بین المللی از این منطقه ، اضافه کرد : منطقه آزاد انزلی می تواند فرصتهای جدیدی برای استان گیلان و کشور در توسعه مراودات با کشورهای این منطقه و اروپا فرآهم نماید.
وی با اعلام خبر بازدید قریب الوقوع گروهی از فعالان و سرمایه گذاران سوییسی از این منطقه گفت : بازدید سفیر سوییس از ظرفیتها و توانمندیهای منطقه آزاد انزلی می تواند در توسعه روابط موثر باشد.
بر اساس این گزارش تفاهم نامه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و انجمن دوستی ایران و سوییس در هشت ماده و 20 بند به امضاء طرفین رسید که براساس مهمترین بندهای آن این تفاهم نامه به منظور همکاری در بهره مندی انجمن ، خانه سوییس، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی سوییسی از مزایا و معافیتهای منطقه آزاد انزلی، فراهم نمودن شرایط مناسب جهت فعالیت انجمن از طریق استقرار خانه سوییس در این منطقه، حمایت از برگزاری تورهای سرمایه گذاری مشترک جهت آشنایی سرمایه گذاران و فعالان فرهنگی اجتماعی دو طرف با توانمندی ها و فرصتهای همکاری دو کشور، منعقد شد.
از سوی دیگر حمایت از اجرای نمایشگاه های اقتصادی و فرهنگی مشترک، همکاری در معرفی فرصتهای سرمایه گذاری و فعالیت تجاری فرهنگی در این منطقه و برپایی دوره های آموزشی توسط انجمن در منطقه آزاد انزلی، از مهمترین اهداف انعقاد این تفامه نامه را تشکیل می دهد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است ؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
واردات رسمی خودروی خارجی از منطقه ازاد انزلی از سال 1391 آغاز شد.
معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری انواع فعالیت های اقتصادی ، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه ، آزادی مشارکت سرمایه گذار خارجی تا سقف 100 درصد و معافیت گمرکی برای ورود مواد اولیه ، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانجات ، فعالیت بورس کالای منطقه ، اجرای کالای همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده برای کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور از مهمترین مزایای ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال جنوب ، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر ، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راههای مناسب ، به بازارهای مصرف کشورهای CIS ، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.ک/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار