رییس کارگروه آب کشاورزی بندرانزلی:
آب منطقه ای گیلان قول مساعد داده در عملیات لایروبی انهار کشاورزی این شهرستان با دو دستگاه بیل مکانیکی مشارکت کند.
کد خبر: ۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳ 28 February 2015
غلامرضا رحیمی روز شنبه گفت: شهرستان بندر انزلی واجد 29 ایستگاه پمپاژ و 31 چاه آب کشاورزی است که در جهت تامین آب مطمئن کشاورزی در فصل زراعی مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرند. 

رییس کارگروه آب کشاورزی بندرانزلی همچنین گفت: آب منطقه ای گیلان قول مساعد داده در عملیات لایروبی انهار کشاورزی این شهرستان با دو دستگاه بیل مکانیکی مشارکت کند. 

به گفته وی در حال حاضر 50 درصد از آب بندانهای شهرستان بندر انزلی نیز آبگیری شده اند. 

رحیمی در ادامه با اشاره به وضعیت توزیع کود و نهاده های کشاورزی گفت: سهمیه کود شهرستان انزلی یکهزار و 300تن است که تاکنون 700 تن آن خریداری و 600 تن توزیع شده است و برای خرید و توزیع مابقی آن برنامه ریزی لازم صورت گرفته است. 

وی همچنین افزود: در زمینه تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی تا کنون 500 هزار لیتر سوخت تامین و توزیع شده است. 

رحیمی خاطر نشان کرد: اقدام پیشرو شهرستان انزلی در پلاک گذاری 45 دستگاه تراکتورها با همکاری راهنمایی و رانندگی شهرستان انزلی گام موثری برای تردد مطمئن و تامین بهنگام سوخت مورد نیاز آنها است. 

*پیگیری اعتبار برای لوله گذاری و بتونی کردن دیواره انهار 

رییس کار گروه آب کشاورزی و معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار انزلی گفت: از جمله مواردی که با جدیت در کارگروه آب کشاورزی شهرستان پیگیری می شود مساله لوله گذاری و بتونی کردن دیواره انهار به منظور انتقال آب است که امید می رود با عنایت استان ، اعتبار لازم آن تامین شود. 

وی تصریح کرد: با این اقدام شبکه مطمئن آب رسانی فعال می شود و کشاورزان ما دلنگرانی از بابت کمبود آب در وقت ضرروی زراعت، نخواهند داشت. 

رحیمی همچنین از تشکیل گروه کارشناسی با حضور نمایندگانی از فرمانداری ، جهاد کشاورزی، آب منطقه و شرکت توزیع برق برای انجام بازدید های دوره ای میدانی خبر داد. 

به گفته وی با تشکیل این گروه کارشناسی، مسائل و مشکلات کشاورزان در عرصه بررسی و رفع خواهند شد. 

عمده زراعت شهرستان انزلی برنج با وسعتی معادل چهار هزار و 820 هکتار است . 

در سال زراعی 93 از این اراضی 23 هزار و 500 تن شلتوک بدست آمد که نسبت به فصل زراعی پیشین از افزایشی معادل یکهزار و 500 تن برخوردار بود . 

کارشناسان ارزش ریالی برنج سفید استحصال شده از این حجم شلتوک را ،800میلیارد ریال محاسبه کردند. 

برنج گیاهی آب دوست است و در شرایط فعلی که مدیریت آب و استفاده بهینه از آن در دستور کار است ؛ استفاده از شیوه هایی نظیر بتونی کردن دیواره انهار تا رقم قابل توجه 30 درصد می تواندجلوی هدر رفت آب را بگیرد. 

بر اساس برآورد های موجود برای هر هکتار شالی بین 10 الی 13 هزار مترمکعب آب مصرف می شود که این میزان مصرف ، با بتونی کردن دیواره انهار به هشت هزار مترمکعب آب در هر هکتار شالی کاهش می یابد . 

شهرستان بندر انزلی 26 روستا با جمعیت سه هزار و 400 خانوار کشاورز دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار