دبیر کل حزب‌الله لبنان شامگاه سه‌شنبه طی سخنانی، به تشریح اوضاع کنونی و شرایط اقتصادی لبنان پرداخت و با انتقاد از سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه این کشور گفت که آمریکایی‌ها از این اقدامات خود متضرر خواهند شد.
کد خبر: ۸۷۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۱ 08 July 2020

«سید حسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان شامگاه سه‌شنبه در مورد تحولات لبنان و منطقه غرب آسیا سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله در ابتدا یاد و خاطره جنگ تموز (جنگ ۳۳ روزه) و شهدای این جنگ و شکست دشمن صهیونیست و طرح خاورمیانه جدید را گرامی داشت. جنگ مذکور ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ با حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به دنبال اسارت نظامیان صهیونیست به دست رزمندگان حزب‌الله آغاز شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین با اشاره به سالروز درگذشت آیت‌الله محمد حسین فضل الله، از علمای و مراجع تقلید لبنان او را شخصیتی بزرگ و حامی مقاومت در این کشور دانست.

سید حسن نصرالله به شرایط اقتصادی لبنان اشاره کرد و گفت که ارزیابی اوضاع اقتصادی باید ارزیابی ملی و مشمول تلاش‌های همه لبنانی‌ها باشد و حتی کسانی که در لبنان مقیم هستند.

نگاه به شرق به معنای قطع روابط با غرب نیست

او گفت که در سخنرانی گذشته خود نگاه به شرق را مطرح کرد ولی این سخنان وی به معنای این نیست که کلا از غرب و داشتن روابط با کشورهای غربی قطع رابطه کند. دبیر کل جزب‌الله لبنان گفت که لبنان به جز رژیم صهیونیستی می‌تواند بر حسب ضرورت و نیاز با کشورهای غربی روابط و همکاری داشته باشد.

سید حسن نصرالله گفت: «برخی تلاش کردند که موضوع نگاه به غرب را به جای دیگر سوق دهند؛ برخی می‌گویند غرب برای ما به منزله اکسیژن است. ما از شما نخواستیم که این اکسیژن را رها کنید ولی اگر غربی‌ها این اکسیژن را از ما قطع کند، ما باید چه کار کنیم؟:

سید مقاومت به برداشت‌های اشتباه برخی در رابطه با اظهارات قبلی خود مبنی بر نگاه به شرق و برقراری روابط تجاری و اقتصادی با ایران اشاره کرد و گفت که برخی چنین برداشتند که نگاه به شرق و برقراری روابط با ایران به این معناست که ما می‌خواهیم لبنان را به مدل ایرانی تبدیل کنیم. ولی ما چنین چیزی نگفتیم. ما از ایران خواستیم به ما کمک کند. هنگامی که ایران با فروش مشتقات نفتی و بنزین آن هم با لیره لبنان موافقت کند، بدین معناست که ایران لطف و فداکاری بزرگی انجام می‌دهد.

او در ادامه مقاومت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا طی چند دهه را ستود و به مقایسه ایران و لبنان پرداخت و گفت: «مطمئن باشد که لبنان عناصر و عوامل مدل ایرانی را ندارد؛ مدلی که باعث شد که ایران در برابر تحریم‌های آمریکا بایستد و مقاومت کند.

سید حسن نصرالله افزود: «ایران تقریبا در مواد غذایی خودکفاست و صنایع و تجهیزات آن پیشرفته و توسعه یافته و توانسته است به فضا ماهواره ارسال کند و در تولید بنزین، گازوئیل، برق خودکفا شود و به خارج دارو صادر کند ولی لبنان عناصر و پتانسیل‌های مدل ایران را ندارد؛ مطمئن باشید. اگر ایران بخواهد به لبنان کمکی [اقتصادی] بکند،‌ باید محترمانه این موضوع بررسی شود و نباید کسی آن را مایه نگرانی بداند».

لبنان و ایران می‌توانند به جای دلار پول‌های ملی خود استفاده کنند

دبیر کل حزب الله تصریح کرد: «[راهکار دیگر، اقدامات بانک مرکزی است]، خرید مشتقات نفتی از ایران با لیر چقدر برای بانک مرکزی [مصرف دلار] را صرفه‌جویی می‌کند؟ من این را ضمانت می‌کنم و این را به مسئولان لبنان و به دور از چشم رسانه‌ها پیشنهاد کردیم و گفتیم این گزینه را آزمایش کنیم تا ببینیم این مسیر ما را به کجا می‌رساند».

وی گفت: «ایران چهل سال است که در برابر تحریم‌ها مقاومت کرده است ولی در لبنان ما همینکه کمی تحریم و تهدید آمد، دیدیم که برخی از مردم برای تسلیم شدن در برابر آمریکا عجله دارند. ما در لبنان قصد نداریم این کشور را به کشوری دیگر تبدیل کنیم».

باید همه راه‌ها و گزینه‌ها را برای برون رفت از بحران فعلی آزمود

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه در لبنان باید با هرکشوری که به دنبال کمک به این کشور است، روابط برقرار کرد، اظهار داشت که نباید برای برون رفت از اوضاع کنونی تنها یک راه و روش را انتخاب و بر آن اصرار و تأکید کرد.

او افزود برخی می‌گویند برای برون‌رفت از اوضاع کنونی به سراغ صندوق بین‌المللی پول برویم، ما گفتیم مانعی نیست ولی این بدین معنا نیست که گزینه‌های دیگر را رها کنیم. سید حسن نصرالله گفت که باید در لبنان مسیرهای ممکنی که مانع از فروپاشی اقتصادی و گرسنگی در لبنان می‌شود را رفت و نباید به یکی اکتفا کرد.

دولت و ملت در کنار هم می‌توانند تهدید اخیر را به فرصت تبدیل کنند

دبیرکل حزب‌الله لبنان شرایط اقتصادی و مالی اخیر این کشور را خطرناک‌ترین تهدید دانست و گفت که این تهدید ملت و دولت لبنان را نشانه رفته است ولی لبنانی‌ها می‌توانند این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و  اقدامات مناسبی اتخاذ کنند.

سید حسن نصرالله گفت که داشتن روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای شرق مانند ایران و چین و عراق این فایده را دارد که به آمریکایی‌ها و سایرین این پیام را خواهد فرستاد که لبنان گزینه‌های دیگر نیز دارد.

او گفت که لبنان به دلیل برخی سیاست‌ها تقریبا به کشوری مصرف کننده تبدیل و به گونه‌ای شده است که من باب تشبیه، آب و اکسیژن هم به لبنان وارد می‌شود. سید حسن نصرالله گفت که لبنان ساده‌ترین محصولات و تولیدات را وارد می‌کند و باید این کشور به یک کشور تولید کننده مبدل شود.

باید همه به سمت تولید برویم

او خواستار تغییر معادله و مدل اقتصادی در لبنان شد و گفت که باید به سمت تولید رفت و مسئولیت این کار بر عهده دولت و ملت لبنان است.

دبیرکل حزب‌الله گفت که باید به سمت مقاومت زراعی یا جهاد کشاورزی رفت و وارد نبرد احیای بخش زراعی و صنعتی شد. وی این دو بخش را شرط اساسی ثبات و مقاومت لبنان دانست.

داشتن حاکمیت ملی مستلزم عدم وابستگی به خارج است

سید حسن نصرالله گفت که تا زمانی که مردم لبنان خود به تولیدکننده تبدیل نشوند و از دست‌رنج خود استفاده نکنند، نمی‌توانند ملتی دارای حاکمیت باشد.

مداخلات سفیر آمریکا در بیروت

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنان خود، به دخالت‌های سفیر آمریکا در بیروت در امور داخلی لبنان اشاره کرد و گفت این دولت لبنان است که سرنوشت مردم این کشور را تعیین می‌کند نه سفیر آمریکا یا وزارت خارجه این کشور.

او گفت: «ما هر روز مورد حمله قرار می‌گیریم و این سفیر آمریکا می‌آید و علیه ما حرف می‌زند. خطرناک‌تر از این، نشست و برخواست او با رهبران سیاسی در لبنان و تحریک آن‌ها علیه حزب‌الله است». سید حسن نصرالله اظهارات سفیر آمریکا را مردود دانست و از دولت لبنان خواست در برابر اتهام‌های وی علیه مقاومت اسلامی در این کشور سکوت نکند.

تصمیم قاضی مازح شایسته تقدیر است

دبیرکل حزب‌الله اقدام قاضی لبنانی (محمد مازح) در صدور قرار منع مصاحبه رسانه‌های لبنان با «دورتی شیا»، سفیر آمریکا در بیروت را شجاعانه و شرافتمندانه دانست و پرسید: «تصمیمات مالی در لبنان چه ربطی به سفیر آمریکا دارد؟ ولی این اتفاق افتاد و سفیر آمریکا حتی بسیاری از مسئولان را تهدید کرد و حتی خواست که فلان معاون رئیس بانک مرکزی یا رئیس کمیته نظارت بر بانک ها را بیاورند؛ اگر به خواسته‌ها و مداخلات او تن دهید، وای بر شما».

سرنوشت لبنان به دست مردم آن است نه سفیر آمریکا

سید حسن نصرالله ادامه داد: «نمونه دیگر مداخلات سفیر آمریکا در امور لبنان طی روزهای گذشته این است از او نقل شده است که کار این دولت [لبنان] به پایان رسیده است؛ به تو چه ربطی دارد؟ این مردم لبنان است که تصمیم می‌گیرند دولت بماند یا استعفا دهد، نه سفیر آمریکا».

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد، سفیر آمریکا به جای مصاحبه با این رسانه و آن رسانه در لبنان و حمله به حزب‌الله، به جنگ‌ها و جنایت‌هایی که آمریکا در کشورهای منطقه انجام داده نگاهی بیاندازد.  سید مقاومت خطاب به سفیر آمریکا گفت: «رئیس تو ترامپ، اعتراف می‌کند که دولت شما داعش را ایجاد کرده است. شما از تروریسم اسرائیلی و تروریسم تکفیری در منطقه حمایت می‌کنید؛ لذا توصیه می‌کنیم حد و حدود خود را بشناسید و به خودتان احترام قائل شوید».

دستان آمریکایی‌ها به خون لبنانی‌ها آغشته است

سید حسن نصرالله به جنگ ۳۳ روزه اسرائیل علیه مقاومت لبنان اشاره کرد و گفت که همه کسانی که در این جنگ کشته شدند، خونشان بر گردن دولت جنایت‌کار آمریکا است که از اسرائیل حمایت می‌کند.

او دولت ترامپ را مورد خطاب قرار داد و گفت که «سیاست‌های شما برای خفه کردن لبنان، حزب‌الله را قوی‌ و متحدان و نفوذ شما در لبنان را تضعیف خواهد کرد».

اقدامات دیپلماتیک حزب الله برای متوقف کردن مداخلات آمریکا

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: «نمایندگان حزب الله در فراکسیون "الوفاء للمقاومة" به زودی درخواستی مکتوب به وزارت خارجه لبنان مبنی بر احضار سفیر آمریکا ارائه خواهند داد و از او خواهند خواست خود را ملزم به رعایت قوانین بین‌الملل کند».

فلسطینیان را نباید فراموش کرد

سید حسن نصرالله در پایان سخنرانی خود به طرح اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت که سرگرم شدن لبنانی‌ها به اوضاع اقتصادی خود نباید باعث شود آن‌ها از حمایت از فلسطینیان و ایستادن در کنار آن‌ها برای مقابله با طرح اشغالی الحاق کرانه باختری غافل شوند.

دبیرکل حزب‌الله گفت: «خطرناک‌‌ترین مسئله در حال حاضر، طرح [اشغالی] الحاق کرانه باختری به قلمرو رژیم اشغالگر است. ما با گروه‌های مختلف فلسطین در ارتباط هستیم و دیروز پیامی از برادر اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی حماس) دریافت کردم. آنچه می‌خواهم بگویم این است که ما نباید فلسطینی‌ها را فراموش کنیم. همه باید با صدای رسای خود موضعی در حمایت از فلسطین اتخاذ کند و در ارتباط با رهبران فلسطینی جهت هماهنگی و همکاری به منظور مقابله با این طرح باشد. این مسئله باید تقویت شود».

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار