تحقیقات روی نخستین واکسن جهان علیه ویروس کرونا به روی داوطلبان توسط محققان دانشگاه سیچنوفسکی مسکو، با موفقیت به پایان رسید و وظیفه اصلی که اثبات ایمنی واکسن برای بدن انسان بود، حاصل شده است.
کد خبر: ۸۷۴۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹ 12 July 2020

به گزارش تابناک ؛ تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "وادیم تاراسوف" مدیر مؤسسه تحقیقات پزشکی و بیوتکنولوژی در دانشگاه سیچنوفسکی مسکو امروز، یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری اعلام کرد که تحقیقات بالینی به روی نخستین واکسن ساخته شده در جهان علیه عفونت ویروس کرونا، در مسکو با موفقیت به پایان رسیده است.

پیش از این ، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت روسیه گزارش داده بود که در تاریخ 18 ژوئن (29 خرداد ماه)، دانشگاه سیچنوفسکی آزمایشات بالینی به روی واکسن مناسبی علیه ویروس کرونا که توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالی و زیر نظر وزارت دفاع روسیه تولید شده را آغاز کرده است.

تاراسوف توضیح داد: «دانشگاه سیچنوفسکی آزمایشات به روی داوطلبانی که حاضر به دریافت نخستین واکسن جهان در برابر ویروس کرونا شده‌اند را با موفقیت انجام داده است. اکنون گروه نخست داوطلبان در روز چهارشنبه، 15 جولای (25 تیر ماه) و گروه دوم در تاریخ 20 جولای (30 تیر ماه) مرخص خواهند شد. البته نظارت پزشکی به روی آنها همچنان ادامه خواهد یافت تا پزشکان وضعیت جسمانی و ایمنی بدن آنها در برابر بیماری را ارزیابی کنند.»

"الکساندر لوکاشیف"، مدیر موسسه انگل شناسی پزشکی، بیماری‌های گرمسیری و میکروبی دانشگاه سیچنوفسکی نیز یادآور شد که در این مرحله از تحقیقات، وظیفه اصلی دانشمندان نشان دادن میزان ایمنی واکسن به روی بدن انسانها بود که با موفقیت انجام شده است.

وی توضیح داد، دانشمندان افراد داوطلب را به دو گروه تقسیم کردند که یکی از آنها مؤلفه اول واکسن و گروه دوم، مؤلفه دوم واکسن را دریافت کردند. در روزهای نخست پس از واکسیناسیون، داوطلبان دمای بدن بالایی داشتند، ولی واکنش منفی دیگری در آنها مشاهده نشد و همه آنها وضعیت جسمانی خوبی دارند. برای مدت طولانی، شرکت کنندگان در این مطالعه در انزوا کامل بودند و تماس آنها با جهان خارج، حتی قبل از شروع آزمایشات محدود بود تا از عدم ابتلای آنها به عفونت ویروس کرونا اطمینان حاصل شود. مسلماً این وضعیت از لحاظ روانی داوطلبان را تحت تأثیر قرار داد که برای عادی سازی اوضاع، روانشناسان دست به کار شدند.

لوکاشیف یادآور شد: برنامه آینده توسعه واکسن بصورت راهبردی و از جمله با در نظر گرفتن پیچیدگی وضعیت اپیدمیک ویروس و مقیاس تولید، مشخص خواهد شد.

پیش از این، در تاریخ 10 جولای (20 تیر ماه) گزارش شد که متخصصین روسی مرحله نهایی انجام آزمایشات بالینی به روی واکسن علیه نوع جدید ویروس کرونا را آغاز کرده‌اند. وضعیت جسمانی داوطلبان دریافت این واکسن خوب ارزیابی شد و آنها هیچ شکایتی از لحاظ سلامت خود نداشته و بدن آنها نیز واکنش منفی قابل توجهی به  دارو نشان نداده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار